Tomatråden 2010

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: xodus

Re: Tomatråden 2010

Innlegg Naturtomta Man Jan 25, 2010 0:31

Hva synes vi om å ta favoritt-tomatene fra butikken og så dem?
Etter at vi har tørka dem etter gourmetfolka sin oppskrift? (Ikke guggemetoden, bare tørke noen på en serviett?)
Vil så gjerne ha meg noen Dulcita's. Namminammi
Og kanskje noen av de kule mikstomatene jeg har kjøpt noen ganger...
Naturtomta
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Man Jan 25, 2010 21:39

Har sådd frø av butikkjøpte tomater flere ganger. Det har gått bra, men det kommer sikkert an på hva slags tomater frøene kommer fra. Vi vet jo ikke hva vi sår.
I fjor sådde jeg frø fra noen små tomater jeg hadde kjøpt, og disse var faktisk de som greide seg best i det elendige tomatåret vi hadde da.
orm
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Naturtomta Lør Jan 30, 2010 23:06

Da har jeg sådd!

3 stk spisspaprika, rett fra butikkjøpt,
4stk chili fra butikk, 2stk fra frø (pakka inneholdt hele fem!!!frø :shock: )
3 stk Tomat Totem
3 stk Tomat F1 fra plantasjen
3 stk Tomat Dulcita fra butikken, min favoritt!
6 stk Physalis

Samt en del blomster... Nå blir det fiiint!
Naturtomta

Innlegg Frode F Man Feb 01, 2010 18:11

Det går senere med spiringen av tomatfrøene enn jeg hadde forventet. Antagelig har det sammenheng med at jeg ikke har kjøpt noe frø i år men bare basert meg på gammelt frø.
Jeg har ikke funnet noen butikk som selger busktomaten Inca F1, så jeg nøyer meg med de to plantene som har kommet opp av frøene fra i fjor.
Jeg har nå fått nok planter av:
Tidlig rød
Inca
Elfin
Russian bullheart
Gardeners delight.
Tiny Tim.

Er det noen av dere som noen erfaring med Tiny Tim. Jeg har fått ganske mange planter og jeg lurer på følgende. Er denne sorten tidlig? Er tomatene gode? Og er plantene så små at jeg kan ha flere planter i samme 15l potte?
I fjor hadde jeg suksess med en chili for annen gang i min karriere. Denne gangen var det Hot Lemmon som ble en suksess. Jeg kjøpte nye frø i går og sådd dem alle sammen det var jo bare 5 frø i pakken. I tilegg har jeg sådd en ny sort som ikke skal være så hot, Jamaican Bell.
Jeg har bestilt noen nye tomatsorter fra USA men frøene har ikke kommet. Jeg bestilte bare sorter som skal være sterke mot sopp som jeg har hatt problemer med tidligere.
Frode F

Innlegg petter`n Man Feb 01, 2010 18:54

Sår Tiny Tim hvert år men ikke til meg selv lenger. Tidligere arbeidskollega skal på liv og død ha den i ampel, så litt topping blir gjort. Tilbakemeldingene forteller at den smaker godt. Med min lille husk så erindrer jeg at den kan ligne på Tidlig Rød, men i en mindre størrelse. Tror du kan sette flere i en 15 l. bøtte.
petter`n
planlegging er halve moroa, bare jeg finner den gule POST-it lappen
petter`n

Innlegg Bille Man Feb 01, 2010 20:01

Hei, dette er visst en perfekt tråd til å poste bilde av en rar tomatopplevelse jeg nylig hadde. Hadde igjen 1 tomat fra en vanlig pakke klasetomater, den hadde fått en mindre mørk flekk på skallet, men hadde ikke ligget spesielt lenge. Bruker ofte sånne tomater til tomatsaus. I alle fall, jeg ble nokså overrasket over å finne minst 10 spirer inni tomaten, og særlig fordi det til og med var grønne blader inni der. Stilkene var som sammenkrøllete spiraler som motvillig lot seg pirke fram. Tomaten var helt fast og fin der det var spirer, og skallet helt. Kunne nok ha blitt mange flotte planter av denne ene tomaten, men uten tilleggslys nytter det jo ikke.

Er dette vanlig? Første gang jeg ser det og jeg spiser ofte tomater.

Bilde
H2-3
Fakta og tips om mer enn 200 planter - Plantesentralen.no
Brukerens avatar
Bille
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Man Feb 01, 2010 22:30

Hos oss kan tomater bli liggende en stund, og de ligger i en kurv på kjøkkenbenken. Kjøleskapstomater smaker ikke særlig.
Spirer inni tomatene har jeg sett flere ganger.
Jeg har prøvd å sette dem i jord også, men de som ikke har kommet fullt så langt som du viser greier seg best.
orm
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MilkMaiden Man Feb 01, 2010 23:08

Her tidligere i dag satt jeg og irriterte meg over at jeg ikke hadde nok potter til å så alle 13 forskjellige sortene med tomatfrø jeg har liggende fra i fjor. Men det årner seg tenkte jeg, får bare så litt tett og prikle om. Det var før posten kom og de 11 posene med nye tomatfrø fra tomatogrowers dukket opp :shock: .
Flere som sliter med slike "problemer" ? :oops:
MilkMaiden
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Frode F Tor Feb 04, 2010 16:11

Frøene jeg bestilte fra Micke kom I går, og han hadde vært snill å lagt ved noen frø ekstra. Blant annet en mini ”bull heart” type fra Frankrike som jeg er spent på. Så her er plassproblemene akutte!
Og i dag kom en mail fra Tomatofest hvor de opplyste at portoen var rimeligere enn det jeg hadde betalt inn så de sendte også et par ekstra sorter.
Jeg sliter litt med balansen mellom varme og lys. Jeg bruker en natrium lampe på 400W. Under lampen blir det ca 22C om dagen og om natten synker temperaturen ned til 15C. Allikevel ser det ut som om plantene strekker seg mer enn ønskelig. Men jeg ser ikke på det som noe stort problem. Det ordner seg som regel når plantene blir satt ut i bøttene I drivhuset.
Frode F

Innlegg smg* Man Feb 08, 2010 10:58

Jeg har tatt stiklinger av favorittene fra i fjor - så får vi se hvordan det går.

Her blir det iallfall:
- Gardener's Delight (Ingen over, ingen ved siden. Stor og søt cherry - høy snorplante. Stor avling. Kan også egne seg ute da den tåler temperatursvingninger og lave temperaturer meget godt)
- Olive (liten oval italiener - snorplante)
- Gold currant (små, gule og sure - uryddig vekst som vil bli busk, men som bør være snor)
- Sub Arctic Plenty (normalstor - kort snorplante. Helt grei og veldig tidlig.)
- Eva Purple Ball (normalstor - kort snorplante. Søt og god. Liten avling, men god smak. Heirloom som tåler lave temperaturer.)
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg UnaCita Søn Mar 21, 2010 17:25

Tomatfrø sådd 14. mars begynte å spire 18. mars :shock: og nå er det full fart i pluggboksen.

Ikke mange dagene før jeg tar de over i større potter :jump: .

Disse sortene ble det på meg i år:

'Black Russian'
'Suncherry Premium'
'Sungold'
'Sweet Olive'
'Gardener's Delight'
'Ildi'
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gjødsling av tomater - hva er passe?

Innlegg New Dawn Tir Mar 23, 2010 17:57

Jeg fikk meg drivhus i fjor høst, og er nå i min første vårsesong :jump: :jump: Jeg har selvfølgelig sådd en del tomater som jeg har tenkt å plante over i plastpotter på 17l - kjøpt på Biltema. Jeg lager hull ca 5 cm oppe på potta, fyller i leca og setter ned et plastrør til å vanne i.
Det jeg da lurer på er:
Hvor sterk gjødselsblanding skal jeg helle på? Jeg har blandet ut 25 ml flytende Blåkorn i 20l kanne - er dette passe eller?
Kan jeg ha to planter i pottene, eller blir det for trangt?
Er det passende med 50 - 50 med plantejord og kukompost?

Håper noen erfarne tomatdyrkere hiver seg på her. :D
Helheten er større enn summen av delene.
Brukerens avatar
New Dawn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Gjødsling av tomater - hva er passe?

Innlegg Thoger Tir Mar 23, 2010 19:48

Jeg er vel i grunn like ny som deg på drivhus, men hadde noen tomater i fjord, og det finnes sikkert bedre svar enn jeg kan gi men her er ihvertfall min plan:

gartner jord i pottene
Vanne med superba ved hver vanning, men bytte ut av og til med kalksalpeter.

I denne kan jeg ha 3 planter: http://www.hobbydrivhus.no/index.php?nr ... &startrow=
men det står ikke noe mål bare total mål ser det ut til.

Lykke til :)
Brukerens avatar
Thoger

Innlegg Arild Tir Mar 23, 2010 21:33

Det er sikkert sortsavhengig, de minste kan kanskje være to i potten. De jeg har hatt har det ganske trangt selv med 17 liter for seg selv, men det går helt greit. Om sommeren må man ofte vanne to ganger for dagen, de drikker utrolig mye i varmen.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg New Dawn Ons Mar 24, 2010 19:28

Tusen takk for svar :D
Jeg har sådd følgende sorter 'Gardener's Delight' - cherrytomat, 'Green Sausage', 'Monymaker', 'Promyk' og 'Roma' VF - plommetomat. Jeg er usikker på hvor store de ulike plantene blir, og i utgangspunktet har jeg tenkt å ha en i hver potte, men jeg har selvfølgelig flere planter enn potter :D

Noen som har tips til jordblanding og gjødselsmengde?
Alle gode råd tas imot med takk :D
Helheten er større enn summen av delene.
Brukerens avatar
New Dawn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg petter`n Ons Mar 24, 2010 19:50

Blåkorn ville jeg ikke bruke, men superba og kalksaltpeter er en grei mix. Neslevann funker fint det også sammen med litt vedaske noen ganger på sesongen. Tomat vokser i det meste av jord, kugjødsel skal være bra men ingen erfaring selv da jeg på hytta kun bruker "eget" gjødsel. Hjemme tilsetter jeg jorden algomin noen uker før planting inntil garasjeveggen.
petter`n
planlegging er halve moroa, bare jeg finner den gule POST-it lappen
petter`n

ForrigeNeste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 0 gjester