Gjødning av spiselige saker

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Gjødning av spiselige saker

Postby KristinO on Mon Mar 26, 2007 10:06

Hvilke gjødninger bruker dere - i pottene nå - til sånne spiselige saker. Jeg vil ikke bruke d samme som jeg bruker til blomstene, ikke noe kjemiske greier. :? :V:
Kristin

Å plante frø er å føre livet videre........
De beste gavene kommer i de minste pakkene....
KristinO
Har snakketøyet iorden, ja

Postby RandiF on Mon Mar 26, 2007 10:25

Biobact er flytende naturgjødsel......
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Mari_ on Wed Mar 28, 2007 12:11

Oase organisk gjødsel. Grøn plastflaske med marihøne på. Kjøpte det på jernvaren og tror den tom er debiomerka.
Mari_
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby smg* on Wed Mar 28, 2007 12:22

Jeg bruker en kombinasjon av diverse organisk gjødsel og kunstgjødsel. Jeg er overbevist om at så lenge man tilfører/opprettholder den organiske strukturen plantene vil ha så er plantene likegyldige om NPKene kommer fra kunstgjødsel eller om de kommer fra gjødsel som først har passert gjennom en annen plante eller et dyr.

Jeg er da også like overbevist om at langvarig, ensidig gjødsling med kunstgjødsel utarmer jordstrukturen, reduserer mikroorganismelivet og kanskje også ikke tilfører alle mikrostoffer sånn at jorda etterhvert komme i ubalanse.

Så når jeg bruker en blanding av organisk gjødsel og kunstgjødsel fordelt ut over året tror jeg at jeg opprettholder "god jord" samt tilfører næring på en enkel og rimelig måte framfor å pøse på med dyre stoffer på små flasker.

Men nå ble jeg kanskje litt "religiøs"? :oops:
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Postby SiljaV on Wed Mar 28, 2007 12:26

smg* wrote:Jeg bruker en kombinasjon av diverse organisk gjødsel og kunstgjødsel. Jeg er overbevist om at så lenge man tilfører/opprettholder den organiske strukturen plantene vil ha så er plantene likegyldige om NPKene kommer fra kunstgjødsel eller om de kommer fra gjødsel som først har passert gjennom en annen plante eller et dyr.

Jeg er da også like overbevist om at langvarig, ensidig gjødsling med kunstgjødsel utarmer jordstrukturen, reduserer mikroorganismelivet og kanskje også ikke tilfører alle mikrostoffer sånn at jorda etterhvert komme i ubalanse.

Så når jeg bruker en blanding av organisk gjødsel og kunstgjødsel fordelt ut over året tror jeg at jeg opprettholder "god jord" samt tilfører næring på en enkel og rimelig måte framfor å pøse på med dyre stoffer på små flasker.

Men nå ble jeg kanskje litt "religiøs"? :oops:

Veldig enig med deg der, smg*! :^:
Prøver også å holde meg på den gyldne middelvei.
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
SiljaV
Hjelper til
Hjelper til

Postby Lisa on Wed Mar 28, 2007 12:34

Mamma brukte bare hønemøkk, og ikke kunstgjødsel i det hele tatt. Er det noen spesiell grunn til å bruke begge deler, eller kan man bruke bare naturgjødsel?
Veien fra totalt grønn til grønne fingre er lang.
Lisa

Postby Mari_ on Wed Mar 28, 2007 12:40

Hønsemøkk i plantepottene inne eller?
Ute er det hvertfall ikke noe problem å bare bruke naturgjødsel, må bare tenke langsiktig og bygge opp jorda over tid. Kan hende at avlingene ikke blir så store de første åra til jorda har stabilisert seg.
Mari_
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Lisa on Wed Mar 28, 2007 12:42

Mari_ wrote:Hønsemøkk i plantepottene inne eller?
Ute er det hvertfall ikke noe problem å bare bruke naturgjødsel, må bare tenke langsiktig og bygge opp jorda over tid. Kan hende at avlingene ikke blir så store de første åra til jorda har stabilisert seg.

Nei, bare ute i bedene, tror jeg. Så kunstgjødsel er mer hurtigvirkende da, eller?
Lisa

Postby Mari_ on Wed Mar 28, 2007 12:48

kunstgjødsel gir mat til plantene
fast organisk gjødsel (møkk, planterester, kompost ++) gir mat til jorda som igjen gir mat til plantene. Det er det man driver med i økologsik landbruk.
Mari_
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Lisa on Wed Mar 28, 2007 13:02

Aha, tusen takk for oppklaringen! :)
Lisa

Postby smg* on Wed Mar 28, 2007 13:46

Lisa wrote:Mamma brukte bare hønemøkk, og ikke kunstgjødsel i det hele tatt. Er det noen spesiell grunn til å bruke begge deler, eller kan man bruke bare naturgjødsel?

Ene og alene latskap og tilgang på godene. ;)

Jeg tror jord er som folk - variert kost er bra. Og at ensidig gjødsling blir som "grapefruktkurer"... det gir veldig mye av de stoffene som akkurat den typen gjødsel er god til å tilføre, men ikke en fullverdig diett. ;)
Når det er sagt så tror jeg også at når man gjødsler med naturgjødsel så er det like viktig å variere. Ulike gjødseltyper er gode på å tilføre ulike ting. F.eks er hønsemøkk, kukompost og hestemøkk forskjellig i hvordan de virker og sikkert også like forskjellige i hva de tilfører av goder.

Og kunstgjødsel er litt "potetgullaktig" i det at det gir masse næring fort, men ikke tilfører alt som trengs over tid. Men en neve nå og da "for folk i farten" som ellers er i god form er helt ok.
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Postby SiljaV on Wed Mar 28, 2007 13:47

Og hønsemøkk stinker, så det er ikke så lurt å bruke det inne! ;)
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
Min hageblogg
SiljaV
Hjelper til
Hjelper til

Postby Mari_ on Wed Mar 28, 2007 13:49

Marosa wrote:Og hønsemøkk stinker, så det er ikke så lurt å bruke det inne! ;)

hirr hirr :evil:

men tørka hønsemøkk i sekker lukter det noe?
Mari_
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby SiljaV on Wed Mar 28, 2007 14:05

Mari_ wrote:
Marosa wrote:Og hønsemøkk stinker, så det er ikke så lurt å bruke det inne! ;)

hirr hirr :evil:

men tørka hønsemøkk i sekker lukter det noe?

Ja det skal jeg love deg! Jeg kjøpte et par sekker og slang dem bak i stasjonsvogna. Det luktet litt vondt, men tenkte ikke så mye på det. Der glemte jeg dem til neste dag................ IKKE å anbefale! :lol:

I forbindelse med jobb har jeg også erfaring med håndspredning av denne, uten tilgang til vann å vaske seg med etterpå.
- Jeg husker hanskene nå, for å si det sånn :mrgreen: :lol:
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
Min hageblogg
SiljaV
Hjelper til
Hjelper til

Postby Randine on Wed Mar 28, 2007 14:15

Hønsgjødsel har jeg brukt i flere år, sammen med kompost og skjellsand om høsten. Hønsegjødselen stør jeg ut når det er meldt regn. Heller den i en bøtte og strør ut.
Verandakassen og tomater i krukke får også hønsegjødsel.
Sol ute, sol inne......
Randine

Postby calypso on Wed Mar 28, 2007 14:58

De "kjemiske greiene" KristinO ikke vil bruke
er fullverdige gjødningstoffer i forskjellige kombinasjoner, de gjennomgår
streng produktkontroll, og innholdet er oppgitt på embalasjen.
Du vet hva du får, og hva du betaler for. Plantene får de næringstoffene de trenger.
Ingen ukjente eller mystiske ting her. Du betaler ikke for
fyllstoffer, men får heller ingen jordforbedrende effekt.

Osase blir nevnt, dette er et "naturprodukt" som produsenten ikke vil opplyse hva inneholder
her må man bare godta vakre talemåter, at produktet også blir markedsført som middel mot plantesykdommer
og skadedyr, gjør meg noe nysgjerrig på hva det inneholder av mindre miljøvennlige saker.

bruk av husdyrgjødsel er vel og bra, men i en diskusjon nylig fremgikk det at de fleste ville avstå
bruk av kattemøkk som gjødsel, pga mulig fare for smittebærere.

Hønsemøkk og kumøkk er heller ikke garantert fri for smittebærere, eks. salmonella og diverse parasitter

Kompostert hønsegjødsel er nok "ganske" trygg, men er det godt nok?

Det er godt å se at det er noen som har et litt gjennomtenkt synspunkt på dette her

At "naturlige" stoffer fra planter er en slags garanti for at det bare er sunt og godt er, for å si det mildt, villedende.
Ståle
calypso
Hagegal
Hagegal

Next

Return to Planter til mat og drikke