Moderator: SiljaV

smg* wrote:Jeg bruker en kombinasjon av diverse organisk gjødsel og kunstgjødsel. Jeg er overbevist om at så lenge man tilfører/opprettholder den organiske strukturen plantene vil ha så er plantene likegyldige om NPKene kommer fra kunstgjødsel eller om de kommer fra gjødsel som først har passert gjennom en annen plante eller et dyr.
Jeg er da også like overbevist om at langvarig, ensidig gjødsling med kunstgjødsel utarmer jordstrukturen, reduserer mikroorganismelivet og kanskje også ikke tilfører alle mikrostoffer sånn at jorda etterhvert komme i ubalanse.
Så når jeg bruker en blanding av organisk gjødsel og kunstgjødsel fordelt ut over året tror jeg at jeg opprettholder "god jord" samt tilfører næring på en enkel og rimelig måte framfor å pøse på med dyre stoffer på små flasker.
Men nå ble jeg kanskje litt "religiøs"?

Mari_ wrote:Hønsemøkk i plantepottene inne eller?
Ute er det hvertfall ikke noe problem å bare bruke naturgjødsel, må bare tenke langsiktig og bygge opp jorda over tid. Kan hende at avlingene ikke blir så store de første åra til jorda har stabilisert seg.

Lisa wrote:Mamma brukte bare hønemøkk, og ikke kunstgjødsel i det hele tatt. Er det noen spesiell grunn til å bruke begge deler, eller kan man bruke bare naturgjødsel?

Mari_ wrote:Marosa wrote:Og hønsemøkk stinker, så det er ikke så lurt å bruke det inne!
hirr hirr![]()
men tørka hønsemøkk i sekker lukter det noe?

Return to Planter til mat og drikke
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests