Purrefrø - planting, stell, osv.

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Purrefrø - planting, stell, osv.

Postby Roxanne on Thu May 24, 2007 17:41

Kjøpte en pose purrefrø i dag. Planen var å så dem i en pallekarm, helt i bunnen, og så fylle på med jord (og en pallekarm til) etterhvert som de vokser, slik at de får en lang hvit "stamme".

Men på pakka står det at de skal plantes med 15 cm avstand og 50 cm radavstand. Hvah? 50 cm? Det er purre jeg vil ha, ikke tømmerstokker!

Er det noen som har erfaring med å plante dem tettere? I så fall, omtrent hvor tett?

Og det står: "Plantes i næringsrik, fuktig jord, gjerne kalkholdig. Gjødsles sensommer og tidlig høst når purren vokser som best".

Jeg har fylt pallekarmen med ca 10 cm dyp billigjord ("Hagejord") fra Felleskjøpet. Så har jeg vannet jorden grundig med brennesle-/hønsegjødsel-vann. Og for sikkerhets skyld har jeg strødd et tynt lag kalksand på toppen. Planen er å fortsette å vanne med brennesle-/hønsegjødsel-vann utblandet med vanlig vann. Muligens kan jeg også hente litt fersk kugjødsel fra min bonde-nabo.

Høres dette ok ut?
If at first you don't succeed, skydiving is not for you...
Roxanne
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Purrefrø - planting, stell, osv.

Postby JorunnEB on Thu May 24, 2007 19:25

Men på pakka står det at de skal plantes med 15 cm avstand og 50 cm radavstand. Hvah? 50 cm? Det er purre jeg vil ha, ikke tømmerstokker!

Er det noen som har erfaring med å plante dem tettere? I så fall, omtrent hvor tett?

Jeg har pleid å plante ut purreløk med ca 10 cm avstand begge veien, dette har gått helt fint. Som du sier er det jo ikke tømmerstokker vi skal ha.
Last edited by JorunnEB on Thu May 24, 2007 19:47, edited 1 time in total.
Naturen er uhåndterlig, men jeg gjør så godt jeg kan
JorunnEB
Har snakketøyet iorden, ja

Postby SiljaV on Thu May 24, 2007 19:45

Purre kan fint såes inne i potter og prikles ut når de har fått litt størrelse. Jeg plantet ut 15 cm høye små purrer i går :)
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
SiljaV
Hjelper til
Hjelper til

Postby Roxanne on Thu May 24, 2007 20:09

Marosa wrote:Purre kan fint såes inne i potter og prikles ut når de har fått litt størrelse. Jeg plantet ut 15 cm høye små purrer i går :)

Ah, den som hadde hatt ledig plass i vinduskarmene! Usj og usj, de tenkte ikke på sånne behov i 1920-åra, da huset jeg leier ble bygget.

Men nå tror (les: håper) jeg at det begynner å bli rimelig trygt for nattefrost her i Nannestad, så jeg tar sjansen på å så purrefrøene rett i pallekarm. Gleder meg til å se de små purrebarna strekke hodet mot himmelen!
If at first you don't succeed, skydiving is not for you...
Roxanne

Postby vivi on Mon Mar 24, 2008 12:06

Tar opp igjen denne tråden om purreløk.
Jeg har sådd purreløk som nå er ca 10 cm lange. Dem står i lysthuset under lys og rundt 11-12 grader. Det jeg lurer på er om jeg kan "prikle" dem slik at dem kommer lengre ned i jorda ? Vil det fungere ?
Med jord under neglene gjør hverdagen litt lysere.
Min hage 2008 - oppdatert 1.september 08
Min hageblogg
vivi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Gunn M. on Mon Mar 24, 2008 15:04

Det du burde gjøre er å klippe de for å få de tette og fine. Sett plantebrettet (eller hva du nå sådde i) på skrå, slik at avklippet drysser andre steder enn oppi til plantene, og klipp av ca 1/3 av lengden. (Ikke la de bli kortere enn 5 cm!) Da vil du få kraftigere planter, som ved utplanting kan plantes litt dypt, og senere hyppes.

Klipping av purreplanter er vanlig ved storproduksjon, og gjør at plantene blir lettere å håndtere.

Ellers så anbefaler jeg alle purreelskere som har dårlig plass til planteopal å ta en titt på vårløk. Særlig 'Parade' er kjempefin! Kortere tid for utvikling, og kan brukes til mye av det samme.
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby vivi on Mon Mar 24, 2008 16:22

Da klipper jeg. Tusen takk, Gunn M. :D
Med jord under neglene gjør hverdagen litt lysere.
Min hage 2008 - oppdatert 1.september 08
Min hageblogg
vivi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Havste on Sat Apr 12, 2008 14:23

Ka? Klippe av toppen på purren? Mine purrer og vårløk har blitt veldig lange og pusslete pga høg varme. Noken gode råd for ka eg kan gjer?
Havste

Postby SiljaV on Sat Apr 12, 2008 19:01

Havste wrote:Ka? Klippe av toppen på purren? Mine purrer og vårløk har blitt veldig lange og pusslete pga høg varme. Noken gode råd for ka eg kan gjer?

Ja, klipp rett og slett av toppen, som Gunn M foreslår :^: . Når du planter purren kan du også klippe litt av røttene, hvis de er veldig lange.
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
SiljaV
Hjelper til
Hjelper til

Postby Havste on Sat Apr 12, 2008 19:28

Når skal eg gjer da? Og skal det gjerast på vårløk og?
Havste

Postby Arnefb on Sat Apr 12, 2008 21:10

Jeg planter purren i små grupper av 4 - 6 stk med 20 cm avstand mellom gruppene
Arnefb

Return to Planter til mat og drikke