Moderator: SiljaV

Carmenlita wrote:Jeg leser i "Urter for kropp og sjel" at ulike typer av mynte ikke bør plantes ved siden av hverandre. "Når de vokser side om side, virker det som om de mister sin individuelle duft og smak"(sitat). Bestøver de hverandre da eller hva skjer? Jeg har aldri hørt dette før, vet noen om dette stemmer? Hvor langt fra hverandre må de plantes??

røsslyng wrote:Har rensket opp `grensene`mellom dem og satt ned i jorda sånne grufulle bølgete plastkanter.Fordrar egentlig ikke slike men håper de gjør nytten sin og jeg har dyttet dem så langt ned at de knapt vil vises annet enn vinterstid
![]()

Trude_01 wrote:Jeg har planer om å plante de ulike mynte-plantene jeg har skaffet meg i år i en palle-karm MED fiberduk i bunnen. Forhåpentligvis sprer de seg ikke videre ut i hagen da. Men OPPI pallekarmen skal jeg i tillegg plante de i plastpotter-ned i jorda.
Noen som har prøvd??

Mokki wrote:Trude_01 wrote:Jeg har planer om å plante de ulike mynte-plantene jeg har skaffet meg i år i en palle-karm MED fiberduk i bunnen. Forhåpentligvis sprer de seg ikke videre ut i hagen da. Men OPPI pallekarmen skal jeg i tillegg plante de i plastpotter-ned i jorda.
Noen som har prøvd??
Ja![]()
Pottene er i front - og de kommer for fullt nå. Bildet er vel tatt i mai en gang, trur eg. Funker helt fint!

KatrineG wrote:Hvor dypt ned må skillet være før mynten gir opp spredning? Jeg har tenkt litt på å grave ned en bøtte eller stor plastpotte med hull i bunnen. Vil det fungere eller må en dypere ned? Har ikke lyst til at hele hagen skal lukte peppermynte

Trude_01 wrote:Kan jeg ikke ha bunnen i pottene????

Carmenlita wrote:Jeg kan altså plante ulike typer mynte sammen, det var fint å få avkreftet den påstanden. Jeg liker best å plante samme type urter i nærheten av hverandre, føler det blir mer oversiktlig da.
Jeg har hatt problemer med myntene i vår, det kom bare opp en kort stilk såvidt over jorda, ingen blader. Jeg gravde opp begge pottene med mynte fra palle-rammen, flyttet dem fra hverandre, og satte dem i hver sin potte-skjuler. Kort tid etter så de mye triveligere ut.
Jeg lurte på om de mistrivdes fordi de stod sammen, men kan det ha vært insekter, maur, snegler etc som har vært på myntene da? Det hjalp kanskje å få dem opp fra bakken?
Jeg trodde urter skulle være lite plaget av insekter, snegler osv, men seinest i går så jeg at noen av bladene på den ene mynten ser ut som den er blitt spist på av snegler. Andre blader visner før de rekker å springe helt ut, eller de blir krøllete, kan dette være bladlus??

Return to Planter til mat og drikke
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests