Mynte

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Mynte

Postby Carmenlita on Sun Jun 17, 2007 16:49

Jeg leser i "Urter for kropp og sjel" at ulike typer av mynte ikke bør plantes ved siden av hverandre. "Når de vokser side om side, virker det som om de mister sin individuelle duft og smak"(sitat). Bestøver de hverandre da eller hva skjer? Jeg har aldri hørt dette før, vet noen om dette stemmer? Hvor langt fra hverandre må de plantes??
Carmenlita
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Postby Kari Kråkerøy on Sun Jun 17, 2007 16:53

Gjelder dette for krukker og, når de står ved siden av hverandre??
Kari Kråkerøy
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Mynte

Postby Carmenlita on Sun Jun 17, 2007 17:10

Jeg vet ikke om det gjelder mynte i potte, men jeg ville tro det også gjelder planting i potte. Boka sier at mynte krysser seg lett, så jeg tolker det slik at det skjer en bestøvning eller noe i lufta, men jeg aner virkelig ikke.... Jeg håper noen vet mer enn dette enn det jeg gjør! ;)
Carmenlita

Postby Røsslyng on Sun Jun 17, 2007 21:37

Har hatt en opprenskning i myntene mine for de hadde vokst seg inn i hverandre,for det er ikke noe særlig å lage se te av peppermynten og så er det plutselig eau de colognemynte innblandet i bunten xx(
Har rensket opp `grensene`mellom dem og satt ned i jorda sånne grufulle bølgete plastkanter :? .Fordrar egentlig ikke slike men håper de gjør nytten sin og jeg har dyttet dem så langt ned at de knapt vil vises annet enn vinterstid :oops:
Det virker ellers ikke som om myntene har fått "varig men av naboskapet"...Men det er greit å vite hva som står hvor ;)
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
ImageMIN BLOGG.
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby KristinO on Sun Jun 17, 2007 21:42

Jeg har hatt mynter i krukker, og tidligere har jeg hatt kontroll på dem. Derimot ifjor skjedde d en spredning, via rotskudd, tror jeg. Og i år........ jeg har peppermynteplanter (en sort) over hele hagen - i alle bed. Helt umulig å få bort, jeg har rensket, men de kommer opp på nytt. :?
Så rådet mitt er: Sett de i potte med lokk under. :mrgreen:
Kristin

Å plante frø er å føre livet videre........
De beste gavene kommer i de minste pakkene....
KristinO
Har snakketøyet iorden, ja

Postby Trude_01 on Sun Jun 17, 2007 21:45

Jeg har planer om å plante de ulike mynte-plantene jeg har skaffet meg i år i en palle-karm MED fiberduk i bunnen. Forhåpentligvis sprer de seg ikke videre ut i hagen da. Men OPPI pallekarmen skal jeg i tillegg plante de i plastpotter-ned i jorda.

Noen som har prøvd??
Blomsterhilsen fra Trude Fors-Falkeng

Bloggen min: www.trudesverden.blogspot.com
Tromsø Hagelag: www.tromsohagelag.blogspot.com
Trude_01

Re: Mynte

Postby Lene i Fredrikstad on Sun Jun 17, 2007 23:34

Carmenlita wrote:Jeg leser i "Urter for kropp og sjel" at ulike typer av mynte ikke bør plantes ved siden av hverandre. "Når de vokser side om side, virker det som om de mister sin individuelle duft og smak"(sitat). Bestøver de hverandre da eller hva skjer? Jeg har aldri hørt dette før, vet noen om dette stemmer? Hvor langt fra hverandre må de plantes??

Dette diskuterte vi for etpar år siden - og da kom vi fram til at dette er en myte.
I to år nå har jeg hatt myntene mine (5 sorter) stående i potter ved siden av hverandre. Og de har alle beholdt sine særpreg.
Men om de plantes inntil hverandre, i samme jord, så røttene blander seg med hverandre, blir det nok umulig å skille dem etterhvert.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Postby smg* on Mon Jun 18, 2007 7:23

røsslyng wrote:Har rensket opp `grensene`mellom dem og satt ned i jorda sånne grufulle bølgete plastkanter :? .Fordrar egentlig ikke slike men håper de gjør nytten sin og jeg har dyttet dem så langt ned at de knapt vil vises annet enn vinterstid :oops:

Og når plastkantene er knust anbefaler jeg å bytte dem med en bit grunnmursplast i stedet. Den tåler mye mer juling enn de bølgete. :) Og finnes i diskret sort. ;)
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Postby Mokki on Mon Jun 18, 2007 7:37

Trude_01 wrote:Jeg har planer om å plante de ulike mynte-plantene jeg har skaffet meg i år i en palle-karm MED fiberduk i bunnen. Forhåpentligvis sprer de seg ikke videre ut i hagen da. Men OPPI pallekarmen skal jeg i tillegg plante de i plastpotter-ned i jorda.

Noen som har prøvd??

Ja 8)
Image

Pottene er i front - og de kommer for fullt nå. Bildet er vel tatt i mai en gang, trur eg. Funker helt fint!
Mokki
Gallerist
Gallerist

Postby KatrineG on Mon Jun 18, 2007 19:36

Hvor dypt ned må skillet være før mynten gir opp spredning? Jeg har tenkt litt på å grave ned en bøtte eller stor plastpotte med hull i bunnen. Vil det fungere eller må en dypere ned? Har ikke lyst til at hele hagen skal lukte peppermynte :)
KatrineG

Postby Trude_01 on Mon Jun 18, 2007 20:15

Mokki wrote:
Trude_01 wrote:Jeg har planer om å plante de ulike mynte-plantene jeg har skaffet meg i år i en palle-karm MED fiberduk i bunnen. Forhåpentligvis sprer de seg ikke videre ut i hagen da. Men OPPI pallekarmen skal jeg i tillegg plante de i plastpotter-ned i jorda.

Noen som har prøvd??

Ja 8)
Image

Pottene er i front - og de kommer for fullt nå. Bildet er vel tatt i mai en gang, trur eg. Funker helt fint!

Se dær ja :-) Ser jo kjempegreit ut. Da var jeg jo LITT lur - akkurat som deg :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Trude_01

Postby smg* on Mon Jun 18, 2007 20:36

KatrineG wrote:Hvor dypt ned må skillet være før mynten gir opp spredning? Jeg har tenkt litt på å grave ned en bøtte eller stor plastpotte med hull i bunnen. Vil det fungere eller må en dypere ned? Har ikke lyst til at hele hagen skal lukte peppermynte :)

Jeg har gravd ned store plastpotter uten bunn - myntene har gravd lenger. :roll:
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Postby Trude_01 on Mon Jun 18, 2007 20:38

Kan jeg ikke ha bunnen i pottene????

Trude_01

Mynte

Postby Carmenlita on Tue Jun 19, 2007 13:58

Jeg kan altså plante ulike typer mynte sammen, det var fint å få avkreftet den påstanden. Jeg liker best å plante samme type urter i nærheten av hverandre, føler det blir mer oversiktlig da.
Jeg har hatt problemer med myntene i vår, det kom bare opp en kort stilk såvidt over jorda, ingen blader. Jeg gravde opp begge pottene med mynte fra palle-rammen, flyttet dem fra hverandre, og satte dem i hver sin potte-skjuler. Kort tid etter så de mye triveligere ut.
Jeg lurte på om de mistrivdes fordi de stod sammen, men kan det ha vært insekter, maur, snegler etc som har vært på myntene da? Det hjalp kanskje å få dem opp fra bakken?
Jeg trodde urter skulle være lite plaget av insekter, snegler osv, men seinest i går så jeg at noen av bladene på den ene mynten ser ut som den er blitt spist på av snegler. Andre blader visner før de rekker å springe helt ut, eller de blir krøllete, kan dette være bladlus??
Carmenlita

Postby smg* on Tue Jun 19, 2007 14:04

Trude_01 wrote:Kan jeg ikke ha bunnen i pottene????

Det kan du sikkert. Jeg tok bunnen av mine for å få bedre jordkontakt og unngå stående vann i pottene (det hender det regner her også). :roll:
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Re: Mynte

Postby Aiyana on Tue Jun 19, 2007 20:27

Carmenlita wrote:Jeg kan altså plante ulike typer mynte sammen, det var fint å få avkreftet den påstanden. Jeg liker best å plante samme type urter i nærheten av hverandre, føler det blir mer oversiktlig da.
Jeg har hatt problemer med myntene i vår, det kom bare opp en kort stilk såvidt over jorda, ingen blader. Jeg gravde opp begge pottene med mynte fra palle-rammen, flyttet dem fra hverandre, og satte dem i hver sin potte-skjuler. Kort tid etter så de mye triveligere ut.
Jeg lurte på om de mistrivdes fordi de stod sammen, men kan det ha vært insekter, maur, snegler etc som har vært på myntene da? Det hjalp kanskje å få dem opp fra bakken?
Jeg trodde urter skulle være lite plaget av insekter, snegler osv, men seinest i går så jeg at noen av bladene på den ene mynten ser ut som den er blitt spist på av snegler. Andre blader visner før de rekker å springe helt ut, eller de blir krøllete, kan dette være bladlus??

Jeg lærte dette da jeg jobbet med urter.. Forskjellige myntesorter skal ikke vokse i samme bed, fordi at de krysser seg så lett slik at du til slutt ikke aner hva slags mynte du har

mvh aiyana
Aiyana

Next

Return to Planter til mat og drikke