Lene i Fredrikstad wrote:Men jeg tror det som kalles kinesiske hvitløk, altså hvitløk uten fedd, er spesielle sorter av hvitløk (allium sativum) som ikke deler seg i fedd. Jeg mener å huske at Stephen skrev noe om det engang....
Et "lite" bidrag fra meg
Ja, det stemmer, Lene, men jeg husker ikke hvor det sto. Det er blitt vanlig å finne hvitløk med bare et fedd på supermarkedene de siste årene. Jeg kaller dem rett og slett "Et fedd hvitløk" evt. "Solo hvitløk" (Solo Garlic, Single Clove Garlic eller Garlic Onions på engelsk).
Jeg mener å huske (finner ikke kilden i farten) at grunnen til at det er bare et fedd er en kombinasjon av sortsvalg, produksjons-teknisk og mulighens også faktum at produskjon foregår vinterstid. Teknikken har kinesere kommet frem til og produksjonen skal i hovedsak være i Kina (Yunnan) (derfor navnet kinesisk hvitløk). Mine observasjoner gjennom forsøk med ca. 15 sorter hvitløk har vist at enkelte sorter hvitløk har en tendens til å danne bare et fedd. Jeg forstår det slik at kinesere høste feddene som skal brukes til solo-hvitløk produksjon før de er moden og dette stimulerer til dannelse av bare et fedd. Husk at a) hvitløk produsere sjelden (aldri?) ekte frø (men hardnakkete hvitløk danner småløk på toppen av blomsterstengelen); b) en hvitløk med bare et fedd er ikke så veldig nyttig i at man får akkurat samme avling som man satt i utgangspunktet (derfor er det sikkert slik at modne fedd av solo-hvitløk deler seg normalt).
Har noen av dere prøvd forresten å plante solo-hvitløk i hagen? Jeg prøvde en gang, men de råtnet bare vekk (kanskje er de bestrålt?)
Jeg har også sett Elephant Garlic (Perleløk?) i Ultra i Trondheim og denne har også bare et fedd. Dette er ikke samme art som hvitløk (som er Allium sativum), men en Allium ampeloprasum kultivar. Purre er forresten en nær slektning - Allium porrum (syn. A. ampeloprasum var. porrum) og bladene er flat som purre. En annen som jeg dyrker er Babington's Leek (A. ampeloprasum var. babingtonii) - denne er viltvoksende i kystnære områder av UK, men ser ut til å være rimelig hardfør (har dyrket denne i mange år, men har mistet morplanten noen ganger). Jeg satt noen store løk av Elephant Garlic for et par år siden. Jeg høstet i september og fikk en like stor løk (som jeg satt) og flere mindre løk for hver plante. Jeg har satt småløkene, men de utviklet seg dårlig det følgende år (sikkert ikke varm nok sommer her hos oss. Løkene er mildere enn vanlig hvitløk.
Ellers er det forvirrende når det gjelder navnene på Allium tuberosum og det nærstående Allium ramosum (som er mildere i smak, men mer hardfør) i forhold til de engelske:
Allium tuberosum Garlic Chives, Kinagressløk
Allium ramosum (syn. A. Odorum) Chinese Chives (Norsk navn?)
Det finnes forresten hundrevis av sorter hvitløk, men det er en annen historie...
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5