Plante hvitløksfedd i krukker inne?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Plante hvitløksfedd i krukker inne?

Postby ronjapia on Mon Aug 13, 2007 9:56

Noen som har satt hvitløksfedd i krukker for å få fersk hvitløk?

Eeeelsker hvitløk og har veldig lyst til å ha egenprodusert hvitløk i vinduskarmen. Noe spesielt å tenke på? Når ser jeg at hvitløken er ferdig til å høstes? Hvor mange fedd i en krukke?

takk for svar:)
ronjapia
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Postby Line Cathrin on Mon Aug 13, 2007 10:10

Å ha hvitløk i potte inne går nok. Men jeg tror ikke du får særlig løk av det. Hvitløken har ca ett års utviklings tid fra fedd til løk. Det man satt i kjøkkenhaven i år kan man høste i juni neste år. Slik fungerer det i alle fall for meg.
Det å holde den frisk under vinteren i vindusposten tror jeg blir vanskelig. Du bør vel ha plantelys over dem for lyset fra vinduet holder ikke.
Du kan derimot ha hvitløk i potte og bruke gresset som klipp i salater osv. Det smaker mildere, men er veldig godt.
Image
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Postby New Dawn on Mon Aug 13, 2007 11:23

Når setter du hvitløksfeddene i jorda? September?
Helheten er større enn summen av delene.
New Dawn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby ronjapia on Mon Aug 13, 2007 12:49

Line Cathrin wrote:
Du kan derimot ha hvitløk i potte og bruke gresset som klipp i salater osv. Det smaker mildere, men er veldig godt.

Ok, takk for svar.

Skal prøve og sette ned noen fedd i potte og teste gresset! supert!!
ronjapia

Postby vivi on Sat Aug 18, 2007 7:36

Jeg har alltid satt hvitløk når jeg setter de andre løkene mine. Kommer vel ann på hvor i landet enn bor, men jeg setter løkene i slutten av sept.
Med jord under neglene gjør hverdagen litt lysere.
Min hage 2008 - oppdatert 1.september 08
Min hageblogg
vivi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby neste gong on Thu Feb 07, 2008 13:19

sommeren 07 planta eg hvidløk i mai og de ble store og fine i september, og den sommeren var veldig dårlig her sør, med regn kvar dag i juli. har planta om høsten tideligere uten å få det til. så i år planter eg til våren att.
stemmer det at kinesisk hvitløk er vanlig hvitløk som ikke har danna fedd enda, ser slik ut for meg.
neste gong

Postby Randine on Thu Feb 07, 2008 15:14

Kinesisk hvitløk er gressløk med flatere blad og hvite blomster, litt hvitløksmak.
Sol ute, sol inne......
Randine
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Postby calypso on Thu Feb 07, 2008 15:27

I butikken finner jeg kinesiskprodusert hvitøk, som er store enketlløk, ikke fedd, de er veldig greie å bruke. Det er kanskje disse "neste gong" tenker på? Kinesisk gressløk er gressløk med hvitløksmak (og flate blad)
Ståle
calypso
Hagegal
Hagegal

Postby Anne på Moseplassen on Thu Feb 07, 2008 15:31

Er det noen som kjenner det latinske navnet på kinesisk hvitløk? Jeg har forstått det som at denne er grei å så og få avling på på en (kort) sesong

edit: jeg hadde greit å skrive gressløk og ikke hvitløk over...
Last edited by Anne på Moseplassen on Thu Feb 07, 2008 15:50, edited 1 time in total.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst)

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Postby Line Cathrin on Thu Feb 07, 2008 15:47

Kinesisk hvitløk er hvitløk som enda ikke har delt seg opp til fedd.
kinesisk hvitløk er ikke gressløk.
Kinesisk gressløk er gresløk med litt hvitløk smak.
Image
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Postby Lene i Fredrikstad on Thu Feb 07, 2008 15:53

Jeg sådde mine for noen år siden. Det ble litt første året, men tuene blir litt større for hvert år.
En fin urt å ha i tillegg til vanlig gressløk. Rolv.no har bilde:
Kinesisk gressløk - Allium tuberosum

Edit: Rettet en feil i lenken + at jeg ser at jeg svarer på det du ikke egentlig spurte om, siden du hadde skrevet en feil i spørsmålet. ...Og sånn går nå dagan.... :lol:
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Postby Anne på Moseplassen on Thu Feb 07, 2008 15:56

Hos impecta har de noe de selger som kinesisk gressløk, jeg ser at latinske navet på vanlig gressløk er Allium schoenoprasum så det må være en egen sort.
Allium tuberosum
Kinesisk Gräslök

Används som vanlig gräslök, med mild vitlökssmak. Odlas utomhus som vanlig gräslök eller inomhus i kruka.

Jeg har i allefall lagt denne i handlekurven min, den skal bli del av min etterhvert ganske omfattende innegrønnsakshage :D
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst)

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Postby Lene i Fredrikstad on Thu Feb 07, 2008 15:59

Men jeg tror det som kalles kinesiske hvitløk, altså hvitløk uten fedd, er spesielle sorter av hvitløk (allium sativum) som ikke deler seg i fedd. Jeg mener å huske at Stephen skrev noe om det engang....
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Postby Embla on Thu Feb 07, 2008 20:03

Kinesisk hvitløk :
"Den kalles også hodehvitløk (one cloved garlic eller headgarlic på engelsk) eller enkløftet hvitløk. Smak og anvendelse er den samme som for vanlig hvitløk, men for de som bruker mye hvitløk, er det selvsagt en besparelse å slippe å rense mange fedd."

Sto det på Leksikon frukt.no :mrgreen:
Mvh Kirsten
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt
Bloggen min
Bildeblogg
Embla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby neste gong on Thu Feb 07, 2008 20:22

eg trodde og at det var to forskjellige typer hvitløk, og det fins kanskje og , men mine var heilt like de kinesiske hvitløk eg kjøper før de ble større og delte seg opp.
neste gong

Postby Stephen on Wed Mar 05, 2008 9:31

Lene i Fredrikstad wrote:Men jeg tror det som kalles kinesiske hvitløk, altså hvitløk uten fedd, er spesielle sorter av hvitløk (allium sativum) som ikke deler seg i fedd. Jeg mener å huske at Stephen skrev noe om det engang....

Et "lite" bidrag fra meg :oops:

Ja, det stemmer, Lene, men jeg husker ikke hvor det sto. Det er blitt vanlig å finne hvitløk med bare et fedd på supermarkedene de siste årene. Jeg kaller dem rett og slett "Et fedd hvitløk" evt. "Solo hvitløk" (Solo Garlic, Single Clove Garlic eller Garlic Onions på engelsk).

Jeg mener å huske (finner ikke kilden i farten) at grunnen til at det er bare et fedd er en kombinasjon av sortsvalg, produksjons-teknisk og mulighens også faktum at produskjon foregår vinterstid. Teknikken har kinesere kommet frem til og produksjonen skal i hovedsak være i Kina (Yunnan) (derfor navnet kinesisk hvitløk). Mine observasjoner gjennom forsøk med ca. 15 sorter hvitløk har vist at enkelte sorter hvitløk har en tendens til å danne bare et fedd. Jeg forstår det slik at kinesere høste feddene som skal brukes til solo-hvitløk produksjon før de er moden og dette stimulerer til dannelse av bare et fedd. Husk at a) hvitløk produsere sjelden (aldri?) ekte frø (men hardnakkete hvitløk danner småløk på toppen av blomsterstengelen); b) en hvitløk med bare et fedd er ikke så veldig nyttig i at man får akkurat samme avling som man satt i utgangspunktet (derfor er det sikkert slik at modne fedd av solo-hvitløk deler seg normalt).

Har noen av dere prøvd forresten å plante solo-hvitløk i hagen? Jeg prøvde en gang, men de råtnet bare vekk (kanskje er de bestrålt?)

Jeg har også sett Elephant Garlic (Perleløk?) i Ultra i Trondheim og denne har også bare et fedd. Dette er ikke samme art som hvitløk (som er Allium sativum), men en Allium ampeloprasum kultivar. Purre er forresten en nær slektning - Allium porrum (syn. A. ampeloprasum var. porrum) og bladene er flat som purre. En annen som jeg dyrker er Babington's Leek (A. ampeloprasum var. babingtonii) - denne er viltvoksende i kystnære områder av UK, men ser ut til å være rimelig hardfør (har dyrket denne i mange år, men har mistet morplanten noen ganger). Jeg satt noen store løk av Elephant Garlic for et par år siden. Jeg høstet i september og fikk en like stor løk (som jeg satt) og flere mindre løk for hver plante. Jeg har satt småløkene, men de utviklet seg dårlig det følgende år (sikkert ikke varm nok sommer her hos oss. Løkene er mildere enn vanlig hvitløk.

Ellers er det forvirrende når det gjelder navnene på Allium tuberosum og det nærstående Allium ramosum (som er mildere i smak, men mer hardfør) i forhold til de engelske:

Allium tuberosum Garlic Chives, Kinagressløk
Allium ramosum (syn. A. Odorum) Chinese Chives (Norsk navn?)

Det finnes forresten hundrevis av sorter hvitløk, men det er en annen historie...
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Next

Return to Planter til mat og drikke