Turnips

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Turnips

Postby Kresstine on Mon Jan 14, 2008 11:20

Hei hei..
Hørte på "det fikser P1" i dag og det var en som etterlyste turnips frø.. På gården der jeg vokste opp har vi en såkalt "turnips-kjeller" og jeg har skjønt at det var til dyrefor. Men hva er det og finnes det ikke frø å få tak i lenger? fant et latinsk navn, Brassica campestris var. rapa, men i grunn ingen bilder som jeg tror kan være turnips. Finnes det noen her som vet hva turnips er?
På forhånd tusen takk..
Hilsen
Ann Kristin
Kresstine
Har snakketøyet iorden, ja

Postby Embla on Mon Jan 14, 2008 11:36

Turnips er nepe som brukes til dyrefor iflg.Wikipedia.
Se her og her
:)
Mvh Kirsten
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt
Bloggen min
Bildeblogg
Embla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby ingrid9000 on Mon Jan 14, 2008 12:50

Det kan ikke være fôrbete? Beta vulgaris var rapa/var alba/var rapacea
Husker vi gikk på turnipsslang fra skolen på Drevsjø :oops: Når det ikke fantes epletrær så.. :lol:
Stort bilde av Beta vulgaris De vi tok var ihvertfall avlange som dette og ikke runde - Og bitre og fæle å spise xx(

.
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Postby smg* on Mon Jan 14, 2008 13:20

Dette er det jeg oppfatter som rotkål/kålrot/kålrabi (sweede på engelsk). Mulig at noen skiller mellom rotkål til dyrefor og vanlig rotkål, men der hvor jeg kommer fra var det varianten med lilla nakke som ble brukt til begge deler.

Nepe/turnips/beter er noe annet - som som oftere benyttes til dyrefor enn rotkål.

Her er en artikkel om beter, neper, turnips og rotkål...
http://www.umb.no/?viewID=16995

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9324490
http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9338660
http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9320087
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Postby ingrid9000 on Mon Jan 14, 2008 13:26

Turnips på Drevsjø var definitivt hvitaktig og avlang og var ikke tenkt som menneskeføde i det hele tatt (smakte også vondt og beskt jo, man tenkte "stakkars kyr" :lol: )
Den med gult kjøtt og lilla nakke som brukes til stappe kaltes bare kålrot.

Sikkert forskjell distriktene imellom på dette som med mye annet.
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Postby Kresstine on Mon Jan 21, 2008 7:49

Da har pappa vært her og sett over svar og bilder ;) Her er turnips'n
Slik så den ut! Men fortsatt er det store spørsmålet om det finnes frø å få tak på? Har lett litt men det finner bare mainepe eller målselvnepe og har ingen aning om det er riktig... Mainepa ser ut til å være hvit i skallet og det er ikke riktig. Målselvnepa ser ut til å ha blitt brukt både til dyrefor og menneskeføde så mulig det er den? Finnes det noen der ute som vet dette da?
Hilsen
Ann Kristin
Kresstine

Postby smg* on Mon Jan 21, 2008 7:56

Kresstine wrote:Da har pappa vært her og sett over svar og bilder ;) Her er turnips'n
Slik så den ut! Men fortsatt er det store spørsmålet om det finnes frø å få tak på? Har lett litt men det finner bare mainepe eller målselvnepe og har ingen aning om det er riktig... Mainepa ser ut til å være hvit i skallet og det er ikke riktig. Målselvnepa ser ut til å ha blitt brukt både til dyrefor og menneskeføde så mulig det er den? Finnes det noen der ute som vet dette da?

Det du linker til er en lillanakket rotkål av noe slag. Rund, ikke avlang og gul i kjøttet, ikke hvit. Den blir vanligvis ikke kalt turnips på norsk.
Om det er den du viser bilde av du vil ha så skal du se etter frø til sweede på engelske frøsider. Kålrabi/rotkål/kålrot på norske frøsider.
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Postby Stephen on Mon Jan 21, 2008 9:18

Kresstine wrote:Da har pappa vært her og sett over svar og bilder ;) Her er turnips'n

Hvis man hadde vært i England viser dette bildet en Swede, men hvis man hadde vært i Skottland er dette Turnips evt. neeps.........

NB! Det er forresten Swede ikke Sweede, det samme som Svensken...
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby ingrid9000 on Mon Jan 21, 2008 11:30

Ja det er vanlig kålrot på det bildet ja, så det synes jeg var rart Kresstine. Sånn får du jo kjøpt på butikken på Drevsjø, bruker dere ikke kålrot i husholdningen kanskje? Så derfor du ikke kjenner den igjen?
det er ikke turnips det der, men mulig dere bruker å kalle den nepe.
Den der har gult kjøtt, turnips har hvitt.
Men så heller kålrot, det smaker bedre :D

Da har dere sikkert brukt turnipskjelleren til nepe-(kålrot)-oppbevaring.

Her jeg bor får jeg ikke kjøpt det, men heldigvis kjenner jeg ei i Sønderjylland, på grensa mot Tyskland, der selges de, så jeg "importerer" derfra :lol:
Og i år skal jeg dessuten så dem :)
.
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Postby smg* on Mon Jan 21, 2008 13:04

Stephen wrote:

Hvis man hadde vært i England viser dette bildet en Swede, men hvis man hadde vært i Skottland er dette Turnips evt. neeps.........

NB! Det er forresten Swede ikke Sweede, det samme som Svensken...

http://users.aber.ac.uk/jhw/mornington.html
:mrgreen:
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Postby Kresstine on Mon Jan 21, 2008 17:34

hmmm.. Da kan det itte væra det.. For turnips var itte kålrot i alle fall.. Er vel for lenge sia min "gamle" far har sett en da.. jaja.. Får høre med han som etterlyste det om han har fått tak på det.... For vanlig kålrot var ikke det samme som turnips... Ble itte mye klokere av detta ja :oops:
Men tusen takk for hjelpa alle sammen...
Hilsen
Ann Kristin
Kresstine

Postby ingrid9000 on Mon Jan 21, 2008 17:53

Det latinske navnet du hadde funnet først her er det riktige,
står et par sortsnavn nedpå sida her litt
http://www.riistasiemen.fi/produkt_beskrivning.htm

fant noe mer
Turnips
Turnips (Brassica rapa) were cultivated by the ancient Greeks and Romans. Most turnips are purple above ground and white below, such as the 'Purple Top White Globe' variety, but they can also be yellow, such as 'Gold Ball', or white, such as 'Snowball'. Turnips are best when less than three inches in diameter. Older turnips should be peeled before cooking. Turnips may be steamed, boiled, mashed, or roasted. Turnip greens can be cooked like any other green. Turnips and rutabagas (kålrot)are closely related, but are different vegetables botanically. Rutabagas are larger and sweeter than turnips

her er det frø også, langt nedpå sida (fra USA)
http://www.seedman.com/vege.htm
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Postby Soleien on Mon Jan 21, 2008 23:06

Dette har jeg lurt på siden jeg bodde i Skottland og fikk høre at 'neeps and tatties', IKKE var laget med 'swede' :?
Senere har jeg vært borti dette i min oversetterjobb, men også her er forvirringen stor.
I tillegg til å lese alle linkene her har jeg sjekket:
http://decentius.hit.uib.no/udbase/home.html (termdatabase)
www.henriettesherbal.com (veeldig mye info på engelsk)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rapeseed

Så langt jeg kan forstå er Brassica campestris en viltvoksende åkerkål og Brassica rapa er kulturvariant av denne (altså er de ikke helt synonyme fordi campestris er overordnet :? ).
- Brassica napus var napobrassica er KÅLROT
- Brassica napus (var napus) er RAPS (blader og frø brukes)
- Brassica rapa ssp. rapa (med bl.a. brassica campestris L var. rapa som ett synonym) er NEPE - og det er her turnips kommer inn så vidt jeg kan se. Til B. rapa er det flere 'undertyper'/varianter.

Norsk bruk av turnips er nærmest utelukkende brukt om fôrnepe, som oftest høstes senere enn det som brukes til matnepe (mainepe), men sistnevnte kalles altså IKKE turnips.
Det er flere spiselige varianter av nepe: runde, lange, flate, lyse, grønne, røde... Felles er tydeligvis at de må høstes tidlig for å smake godt :)

Hvis du skal kjøpe frø, vær altså sikker på at det står hva den skal brukes til og at det evt er et bilde, for navneforvirringen kan også være latin ;) . Jeg skal ikke en gang nevne alle variantene på engelsk og fransk, det får være for spesielt språkgale (som meg selv :lol: )

og var dette avklarende? neppe :oops: men tenkte nå likevel jeg skulle dele det :D
Puuh...
Soleien
Min hageblogg

Celle qui plante un jardin plante le bonheur
Soleien

Postby Stephen on Wed Jan 23, 2008 20:29

My head hurts :?

Takk, smg - det var en morsom lenk om Napology, Baldrick og revansjelystne Swedes!

Soleien - dette var en imponerende stykke arbeid for en buttercup-gal. Har sjekket med Lids flora og den er stort sett enig med det du har konkludert. Bl.a. er Brassica rapa ssp. rapa = Nepe eller Turnips. Men kålrot er Brassica napus ssp. rapifera.

Det har også vært en diskusjon på Spør en biolog om noe av dette for noen dager siden - her synes også noen av landets fremste botanikere at dette er vanskelig.

http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=5816&SearchTerms=brassica

I samme diskusjon kan dere også lese en interessant teori om hvorfor kålrot kalles swede på engelsk.
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Soleien on Wed Jan 23, 2008 23:55

Stephen wrote:My head hurts :?

Det har også vært en diskusjon på Spør en biolog om noe av dette for noen dager siden - her synes også noen av landets fremste botanikere at dette er vanskelig.

http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=5816&SearchTerms=brassica

Takk, Stephen. Det forumet visste jeg ikke om. Neste gang brassica gir meg hodevondt på jobben, så skal jeg jammen Spørre en biolog :D .
Soleien
Min hageblogg

Celle qui plante un jardin plante le bonheur
Soleien

Postby Kresstine on Thu Jan 24, 2008 19:54

Ehh.... Lurer litt på om detta ble for avansert gitt ;-) Bestilte noen søte og gode neper til unga istelle je... Hadde da aldri ant at nåe så "vanlig" som turnips her i Engerdal skulle være så avansert ;)
Han nabo'n som ringte inn på "det fikser P1" er sikkert like hjelpesløs han å.. Får nok ta med meg noen planter av det jeg bestilte å dele med'n :lol:

Takker sååå mye alle sammen..
Hilsen
Ann Kristin
Kresstine

Next

Return to Planter til mat og drikke