Høsting av basilikum innendørs

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Høsting av basilikum innendørs

Postby Libra on Sat May 31, 2008 6:38

Hei!

Hvordan er beste måten å høste basilikum på for å bevare planten lengst mulig? (Jeg har den i potte i vestvendt vindu)
- toppe den?
- knipe av enkle blader her og der?
- annet?
hva er deres erfaring?
I am lost. I have to go and look for myself. If I should return before I get back, please ask me to wait
Libra
Har snakketøyet iorden, ja

Postby Tinkabell on Sat May 31, 2008 9:19

Ah... denne har vi hatt før. Jeg mener å huske at jeg ytret at den skulle knipes i toppene, men det var feil. Gundad - tror jeg - hadde i alle fall løsningen: knipes nedenfra. Samt at småspirer i potten ble nappet bort for å gi rom for den etablerte delen.
Tror jeg det var.
Jeg finner ikke tråden igjen. :)

Edit: erfaring: - er sluttet å kjøpe dem. Jeg får dem ikke til okke som. :roll:
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Postby Røsslyng on Sat May 31, 2008 10:22

Jeg pleier å høste toppene og det går helt fint :D Klipper av rett over et bladfeste
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
ImageMIN BLOGG.
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Tigerpus on Sat May 31, 2008 18:15

Hvis det er sånne du kjøper i matbutikken, så er de egentlig ikke beregnet til å stå, de er beregnet til å se fine ut i butikken og så høstes mesteparten av og deretter kastes. Min erfaring er at de er alt for tette. Jeg pleier å dele de i to eller tre og deretter plukke unna en del småplanter i bunnen. Mange av de små er ofte begynt å råtne. På denne måten pleier det å gå veldig bra.

Nå har jeg en fra butikken som er delt i to, men det er faktisk kanskje litt tett det også, burde vært tre. Den trenger å vannes to ganger daglig når den står i en varm vinduskarm.

JEg pleier å høste toppskuddene og enkelte blad under. Derimot fjerner jeg ikke alle store blad til hver stilk, de er solfangere og den trenger noen slike. Lykke til!
Tigerpus
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Postby Gundad on Sat May 31, 2008 20:44

Tinkabell wrote:Ah... denne har vi hatt før. Jeg mener å huske at jeg ytret at den skulle knipes i toppene, men det var feil. Gundad - tror jeg - hadde i alle fall løsningen: knipes nedenfra. Samt at småspirer i potten ble nappet bort for å gi rom for den etablerte delen.
Tror jeg det var.
Jeg finner ikke tråden igjen. :)

Edit: erfaring: - er sluttet å kjøpe dem. Jeg får dem ikke til okke som. :roll:
Nei, omvendt. Basilikum skal spisast frå toppen og ned, slik at den seg sideskudd i bladfesta. På den måten utset du blomstringa lengst mogeleg. Det med å tynne den er korrekt. Dei frå butikken er alt for tett sådd, så dei har godt av å få tynna ut antallet spirar drastisk.

Alt godt, Gunda
Gundad
Hjelper til
Hjelper til

Postby Tinkabell on Sat May 31, 2008 22:26

Gundad wrote:Nei, omvendt.

:oops: :mrgreen:
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Postby BenteBjo on Sun Jun 01, 2008 22:00

Ja , en plante fra grønnsakdisken bør deles i 2 eller tre . Settes så lyst og lunt som mulig , og ha godt med fuktighet . Den er vel den mest varme og lunetrengende utren vi vanligvis dyrker . For å få stilkene til å forgreine seg ,og bli tett , er det fint å klippe av stilkene over første skikkelige bladpar . Og fortsette slik etter kvert som stilkene vokser . Om du ikkje skal bruke det du klipper av ,kan du sette stiklinger til nye planter av disse : sett tre stilker i en potte med fuktig jord i en plastpose med luftehull i på en plass i skygge . Etter kort tid setter de rot , og er en ny plante . Mitt forslag er at når du skal bruke av planten din , er å kutte stilken der du får passeli mengde fra . Altså ikkje bare plukk blad . Då pleier du planten fint samtidig .Den blir tettere . Eg pleier å ha en "morplante " som eg steller ekstra godt med ,og lager flere planter fra den - som eg høster til matlaging . :) Dette er en kjekk plante når en blir nærmere kjent med den . :^:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Postby Libra on Mon Jun 02, 2008 9:36

takk for gode tips alle (selv om det var omvendt Tinkabell :D )
I am lost. I have to go and look for myself. If I should return before I get back, please ask me to wait
Libra

Postby prema on Wed Jun 11, 2008 0:31

Leste i en engelsk urtebok at i noen katolske kirker setter de dem under alteret. Som velsignelse :)
Mens andre tror at man må banne under såingen for at de skal bli bra :evil:
Jeg kjenner folk som kunne ha blitt veldig gode basilikum-gartnere, hvis det siste er sant ;)
All loving is good,
fear is the only perversion.
LILI BITA

http://picasaweb.google.com/118262523165736808470
prema

Postby fiol on Fri Jun 13, 2008 15:37

Jeg har sådd basilikum selv. Har høstet mye av dem. Har ikke gjort det på noen spesiell måte. Men jeg har knepet bort blomsterknoppene. :)
De begynner å bli ganske store nå. Bruker det i bakverk. Nydelig!! :^:
Urte rudnstykker med basilikum,oregano og ost. Eller andre krydderurter man ønsker. :)
hilsen Fiol
fiol

Postby Hage starter on Sat Jun 14, 2008 12:40

...og vanne fra potten. Mine pleier å stå ute i skygge, vannes nedenfra og blir store og flotte. Nam-nam :D
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby BenteBjo on Sat Jun 14, 2008 19:38

Fiol : eg har akurat no slike brød i ovnen :sikle: Med basilikum ,oregano ,bjørnegress , vanli persille ,og et bittelite tutch av vintersar og rosmarin og spansk kjørvel .ost og olje . :dream: Gleder meg ,etter en lang og god dag i kjøkenhagen .Sitter her med beina i olje i plasposer (råd her på forumet i dag )og nyter det ,med krydderduften i bakgrunnen . FLOTT med sommer :)
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Postby prema on Fri Jun 20, 2008 23:26

Tips om oppbevaring fra Jekka Mc Vicar:
4 ss basilikumblader støtes i en morter.
Tilsett litt olje, oliven eller solsikke, og støt igjen.
Bland bladene med 5 dl. olje, hell i glasskrukke med vid hals, og lukk godt.
Sett krukken i en solrik vinduskarm (2-3 uker?), og rist annenhver dag.
Siles gjennom bomullstøy, ned på en dekorativ flaske, og tilsettes et par friske basilikumblader.

Gresk basilikum må bare støtes helt lett.

Metoden kan også brukes til dill, grønn fenikkel, merian, rosmarin og hagetimian eller sitrontimian. 4 knuste hvitløkbåter gir også en meget god olje.
All loving is good,
fear is the only perversion.
LILI BITA

http://picasaweb.google.com/118262523165736808470
prema

Postby BenteBjo on Sat Jun 21, 2008 20:38

Tekk for det tipset , prema !Eg bruker å putte basilikum ,kvitløk eller andre urter på flasker med olje :dream: .Når det har stått en stund , er det deili i brød eller pizzabunner .
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Return to Planter til mat og drikke