Løpstikke

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Løpstikke

Postby alt on Thu Jun 19, 2008 11:08

Les om frø fra Løpstikke som kan brukes f.eks. i brød. Det må vel bety at øpstikka får komme i blomst. Eg har i "alle år" (dvs dei fire åra eg har vore eigar av løpstikke :oops: ) klipt vekk blomsten, da far min sa at den blei forringa i smak etter det.

Kva er rett? Er det OK å la løpstikka komme i blomst? Kan ein bruke blada som krydder etter det likevel? :roll:
/alt

Be the change you want to see in the world
alt
Har snakketøyet iorden, ja

Postby Lill Kaja on Thu Jun 19, 2008 11:17

Om så er. Kan du ikke bare la en plante gå i blomst og klippe vekk fra resten da? Så har du begge deler? Har du bare en plante så send meg en pm, så skal du fort få fler;) Jeg har et helt kratt...
Klem Lill Kaja

Medansvarlig i Pelargoniumgalleriet.
Bilder mottas med takk!
Min pellisblogg.
Lill Kaja
Gallerist
Gallerist

Postby Cherie on Thu Jun 19, 2008 11:24

Eg er ingen storforbrukar av løpstikke, men ha da hatt den ein 17 års tid etter kvart. Eg har aldri merka nokon forskjell på smaken før og etter blomstring?
Med helsing Cherie

"Dersom du vil at draumane dine skal bli verkelege, må du først og fremst sørge for å vakne!"
Cherie si dagbok
Cherie
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby alt on Thu Jun 19, 2008 11:25

Klart eg kan det, tenkte bare at om nokon hadde erfaring så slapp eg å muligens øydelegge muligheten for krydder :oops: Har begrensa løpstikka til eit bed, med ei stor plante. Ellers tar den fullstendig overhånd ... :D
/alt

Be the change you want to see in the world
alt

Postby Lill Kaja on Thu Jun 19, 2008 11:30

Ellers tar den fullstendig overhånd ...

Sier du det... :lol:
Klem Lill Kaja

Medansvarlig i Pelargoniumgalleriet.
Bilder mottas med takk!
Min pellisblogg.
Lill Kaja
Gallerist
Gallerist

Postby prema on Fri Jun 20, 2008 23:12

Hos meg så tar blomstringen all oppmerksomheten, og småbladene blir gule og henger ned. De få som står igjen blir digre og lite fristende.
Planten når meg til halsen, og blomstringen er ikke særlig pen synes jeg :(
Jeg pleier å klippe den helt ned, og da kommer det nusselige små blader igjen. Frø får jeg jo ikke, men til det bruket hadde jeg flyttet den lengst ned i hjørnet av hagen.
All loving is good,
fear is the only perversion.
LILI BITA

http://picasaweb.google.com/118262523165736808470
prema

Postby Lene i Fredrikstad on Fri Jun 20, 2008 23:48

Når jeg fjerner blomstene og kutter ned stenglene får løpstikken masse nye, unge stengler med friske, unge blader. Når den får lov til å blomstre kommer det ikke noe særlig mer ungskudd eller unge blader.
De unge bladene er best - synes jeg.
Men om man har mer enn nok kan man selvsagt la blomsten stå.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Postby magnolia on Sat Jun 21, 2008 9:49

Hvis du vil prøve løpstikke i brød, trenger du ikke absolutt bruke frøene. Tørkede, oppsmuldrete blader er helt fint.
magnolia
Hagegal
Hagegal

Postby Nile on Sat Jun 21, 2008 12:04

Jeg synes løpstikke er en staselig plante som jeg faktisk, som prøve, har en liten "hekk" av. I en av mine urtebøker står det at gamle blader blir seige og bitre, noe jeg er enig i. Derfor lar jeg gjerne planten blomstre og sette frø.
Nile

Postby Røsslyng on Sat Jun 21, 2008 12:54

Jeg klipper den helt ned 2-3 ganger pr sesong (når den blir ca halvannen meter høy) + at jeg bruker en kvast i ny og ne, dermed holder bladene seg godt uten å bli bitre og grove.
Min sprer seg heller ikke nevneverdig men har holdt seg til en "tue" på ca 50-60 cm i diameter i åresvis.
På sensommeren/høsten lar jeg den vokse til himmels og sette frø som jeg da sanker.
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
ImageMIN BLOGG.
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby BenteBjo on Sat Jun 21, 2008 20:01

Det er en så herlig plante ! Vi bruker den masse . Frøene er flotte i mange retter .Blader og stilker og .Vi bruker den fersk , fryst , eller tørket . Eg har ikkje tenkt over det at den foringes i smak etter blomstring .Men det er jo kanskje nettop fordi eg venter på frøene . Men her var forskjellige tips om dyrkingen ,det var kjekt og nyttig .eg vil jo gjerne ha frøene .og de nye friske bladene . :mrgreen: Min er ikkje så veldi prangende stor .Den står i full sol hele dagen (når solen er fremme då :regn: )Naboen min sin står store deler av dagen i skygge av huset , men er kjempefrodig .Noken bruker jo planten som le-vegg .Kan det ha med jorden å gjøre ,eller lyset ?Noken som kan mer om det ?
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Postby MariaMaria on Mon Jun 23, 2008 9:13

Løpstikke er en morsom plante. Nå er min i full blomst, og sikkert to meter høy. Imponerende voksekraft. Men hva bruker dere den til? Synes smaken er så sterk at den overdøver alt annet, så jeg tør sjelden ha så mye av den i maten. Kanskje jeg skal sanke frø i år da? Hvordan gjøres det?
MariaMaria

Postby Lene i Fredrikstad on Mon Jun 23, 2008 10:50

Jeg bruker løpstikke til å lage urtesalt. Se her.
Også bruker jeg fersk løpstikke i maten gjennom sommeren. Et lite blad eller to gir ok smak i salat/kokt mat/kjøttrøre osv.
Det går også å tørke bladene og bruke dem i urtete.

Men man sier på spørsmålet om hvor mange løpstikkeplanter man trenger i en familie?
1 plante er for mye. :lol:

Edit: ser du spør om å sanke frø. Jeg har ikke høstet frø av løpstikke, men jeg regner med at det innebærer å passe på og høste blomsterstandene før frøene detter av, også ettertørke dem inne før du rister løs frøene.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Postby BenteBjo on Mon Jun 23, 2008 11:21

Løpstikke har vel en smak av selleri /buljong ,og brukes som smaktilsetning i supper og gryter .Eg har og strødd litt over steika i ovnen . Om vinteren bruker eg frøa til det samme ,og i brød /runstykke .Mengde er det vanskeli å si noke om synest eg , det kommer an på smaksløkene våre .Sikkert lurt å gå forsikti ut og prøve seg fram ,og smake underveis .
Ellers lager eg en egen Løpstikkesuppe .Skikkelig feit og mettende :D Den liker vi (iallefall vi voksne )Til en liter vatn /buljong bruker eg masse løpstikke ca 3 stenger (ikkje TO meter som din :lol: )Men en del .Lager jevning ,putter i fløte og Creme Fraiche eller rømme .Gulrot ,blomkål/brokkoli ,gressløk,litt potetbåter ,salt og pepper :sikle: .
Frøene høster eg når de ser noke tørre og modne .Legger de til tørk på papir eller i tøypose .Når eg er HELT sikker på at de er tørr ,putter eg de i en tett krukke .Løpstikkestilker og blader kan vi jo fryse i poser (lurt å hakke litt )og bruke gjennom vinteren .Det tar eg opp akurat når det skal brukes ,tar det eg trenger fra pose /boks og setter rett tilbake i frysen .Det gjør eg og med andre urter . :sikle:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Postby MariaMaria on Mon Jun 23, 2008 11:40

Takk for tips. Jeg har pleid å ta et blad eller to i kjøttsuppe eller dressing, men det er greit å vite flere bruksområder. Så trist med ei plante som vokser så vannvittig, uten at vi kan spise den opp :lol:
MariaMaria

Return to Planter til mat og drikke