Løpstikke har vel en smak av selleri /buljong ,og brukes som smaktilsetning i supper og gryter .Eg har og strødd litt over steika i ovnen . Om vinteren bruker eg frøa til det samme ,og i brød /runstykke .Mengde er det vanskeli å si noke om synest eg , det kommer an på smaksløkene våre .Sikkert lurt å gå forsikti ut og prøve seg fram ,og smake underveis .
Ellers lager eg en egen Løpstikkesuppe .Skikkelig feit og mettende

Den liker vi (iallefall vi voksne )Til en liter vatn /buljong bruker eg masse løpstikke ca 3 stenger (ikkje TO meter som din

)Men en del .Lager jevning ,putter i fløte og Creme Fraiche eller rømme .Gulrot ,blomkål/brokkoli ,gressløk,litt potetbåter ,salt og pepper

.
Frøene høster eg når de ser noke tørre og modne .Legger de til tørk på papir eller i tøypose .Når eg er HELT sikker på at de er tørr ,putter eg de i en tett krukke .Løpstikkestilker og blader kan vi jo fryse i poser (lurt å hakke litt )og bruke gjennom vinteren .Det tar eg opp akurat når det skal brukes ,tar det eg trenger fra pose /boks og setter rett tilbake i frysen .Det gjør eg og med andre urter .