Druer jord og vekstvilkår

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Druer jord og vekstvilkår

Postby Hannemor on Sun Jul 06, 2008 8:44

Jeg har kjøpt meg et par drueplanter som jeg skal sette mot husets sokkel som vender mot sørøst. Veggen gir god varme.

Her er leirjord, og nå skal jeg jordforbedre - hvordan vil de ha det? Jeg tenkte jeg skulle forhøye bedet en del, og dekke med stein (tenkte først på jordbærplast - men stein er litt penere).

Skal de klippes noe første året? Andre gode tips? Har kikket på Rusviks sider :)
Hilsen fra Hannemor
Hannemor
Har snakketøyet iorden, ja

Postby AMS on Sun Jul 06, 2008 8:56

Har lest at de liker torv og nøytral til sur jord. Første gang jeg plantet drue brukte jeg rhododendronjord som jordforbedrer. Nå plantet jeg en drue i går og forbedret litt med vanlig jord fra Plantasjen, hadde også i litt kukompost. Vet ikke hvordan den vil like det, men får la det stå til :lol: Men det var ikke leire i det bedet fra før.

Kjøpte min drue på Blomsterkroken, ellers har jeg også sett det på Ringstad.
Merethe
AMS

Postby Gunn M. on Sun Jul 06, 2008 12:31

Det kommer litt an på hva slags druer det er som du har kjøpt. Etter det jeg har lest meg til så har de litt ulike krav til jorden.

Så altså: hva slags druer?
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby calypso on Sun Jul 06, 2008 12:53

Druer har ganske bredt rotsystem, så det er lite nytte i å forbedre jorden akkurat der man putter den ned. Der det dyrkes druer er det ofte mye sand og grus i jorden, ofte kalkholdig. Torv vil gjøre jorden tettere og kaldere, antagelig ikke noen god idé.
Ståle
calypso
Hagegal
Hagegal

Postby Gunn M. on Sun Jul 06, 2008 13:15

Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Hannemor on Sun Jul 06, 2008 14:31

Jeg kjøpte mine også på Blomsterkroken AMS :)

Det er "Beta" og "Sukribe". Tror jeg vil ha med meg en "Zilga" og "Hasansky Sladky" også...

Calypso: Det er vel uansett heldig om øverste del av bedet er mye grus i, pga varme og drenering? Kanskje jeg bør prøve å få takk i noe skjellsand og.

Men da er ikke f.eks kukompost eller annen gjødsel så viktig, siden de trives imager jord kanskje? Eller skal jeg hive i litt rhododendronjord?
Hilsen fra Hannemor
Hannemor

Postby AMS on Sun Jul 06, 2008 16:01

Vet ikke om det ble riktig for min drue, men prøvde gjøre som jeg leste her og få til litt sur jord. Den forrige jeg planta i rhodo-jord trivdes bra med det, den er forøvrig i en annen hage enn min nåværende... Jeg kjøpte meg Zilga både da og nå. Ellers må mine planter ta litt av stort det de får :oops: Men under både den forrige og denne er det jo dreneringslag under jorda mot husveggen, og jorda har jeg forbedret i et stort bed, ikke bare rundt drueplanta. Har også tenkt å legge inn noe stor stein i bedet for å være med å samle varme. Den forrige er forøvrig på sitt tredje år nå.
Merethe
AMS

Postby Morten on Mon Jul 07, 2008 13:52

Jeg har en fire år gammel Zilga, Jeg plantet den i litt tung, leirholdig jord. Jeg ble anbefalt å gjødsle med fullgjødsel men jeg skulle la være å kalke den. Zilga skal ikke ha skjellsand.
I fjor høstet jeg flere bøtter med druer. Jeg plantet den i sørveggen ca. 1 meter ut for da slapp jeg å vanne den, men det er ikke sikkert det var nødvendig for den lager et eventyrlig rotsystem som går flere meter. Visstnok skal Sukribe ha samme behandling som Zilga.

Her er bilder fra august i fjor:
v/Gro/album1926/drue1.JPG.html
v/Gro/album1926/modne+druer.JPG.html

Lykke til!
Morten
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Postby AMS on Mon Jul 07, 2008 14:05

Åååå, den Zilgaen var lekker!!!
Merethe
AMS

Postby Morten on Mon Jul 07, 2008 14:38

Se forøvrig på siden her med nyttige tips:
http://home.online.no/~l-bentel/Diverse%20tips.pdf

Der skriver de også om livskudd:
"I kalde strøk kan en med fordel la et rotskudd vokse opp for å la det bli et reserveskudd for ny stamme året etter. En lar skuddet vokse opp loddrett langs stammen om sommeren, men om høsten bøyes skuddet ned mot bakken som tegningen viser. Nederste del av stammen og skuddet dekkes godt med jord, bar og lignende slik at det blir god isolasjon mot sterk kulde og barfrost. Skuddet kan gjerne først dekkes med aluminiumsfolie for å hindre musegnag. Hvis drueplanten ikke overlever vinteren, brukes rotskuddet som ny stamme. Hvis planten klarer vinteren bra, skjæres reserveskuddet bort. Så tar en om sommeren vare på nytt rotskudd som blir reserveskudd for neste vinter." Sitert fra side 4 (der det også illustreres)
Morten

Postby Hannemor on Tue Jul 08, 2008 9:52

Oi Morten - det var litt av et eksemplar! Da høres det jo ut som det burde kunne gå her også :)
Hilsen fra Hannemor
Hannemor

Zilga - god?

Postby Frode F on Wed Jul 09, 2008 13:32

Jeg har lyst på en Zilga , men har blitt frarådet dette da den ikke er så god som spise drue. Hva mener dere som har den er den god?
Frode F

Postby Gro on Wed Jul 09, 2008 14:20

Ungene spiste de på vei til skolen, og tok med seg klaser til nista. Så de er iallefall spislige. Det var de som hang nærmest veggen som ble best.
Det blir spennende når det blir vin, for jeg er allergisk for druer - men ikke for vin :lol:

(burde kanskje opplyse om at jeg er gift med Morten - så det er snakk om den samme drueplanta)
Gro

Re: Zilga - god?

Postby Hannemor on Thu Jul 10, 2008 7:13

Frode F wrote:Jeg har lyst på en Zilga , men har blitt frarådet dette da den ikke er så god som spise drue. Hva mener dere som har den er den god?

Bogrønt skriver at de skal være velsmakende, og minne om blåbær. Og at de er fine til Rosévin http://www.bogront.no/tema/druer/index.html
Hilsen fra Hannemor
Hannemor

Return to Planter til mat og drikke