Squash bare blomster - hva gjør jeg feil?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Squash bare blomster - hva gjør jeg feil?

Postby Goggen on Thu Jul 10, 2008 18:01

Har sådd Squash i potte, og den har blitt stor og fin - men den får bare blomster! Mange store fine blomster som så dør ut. Noe spesielt jeg må passe på ifm. Squash? Har vært stor leeenge nå så det ser mørkt ut mhp. frukter
Goggen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Postby Arild on Thu Jul 10, 2008 19:22

Jeg tror du må bli venner med noen bier, eventuelt bestøve med kost eller q-tip.

http://pollinator.com/squash.htm
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Postby Marita on Thu Jul 10, 2008 19:26

Jeg har squash i drivhuset og maur som fikser pollineringen for meg :D

Svigerfar lærte meg å gå med fjær eller myk pensel på agurkplanter som dyrkes innendørs. Det må antagelig du gjøre med dine squashblomster også. Stryk penselen over støvbærerne frem og tilbake på hann og hunnblomster, så tenker jeg de bærer frukter :oops:
Hver dag er en hagedag
Hagebloggen min
Marita
Har snakketøyet iorden, ja

Postby Nile on Thu Jul 10, 2008 19:36

Marita wrote:Jeg har squash i drivhuset og maur som fikser pollineringen for meg :D

Svigerfar lærte meg å gå med fjær eller myk pensel på agurkplanter som dyrkes innendørs. Det må antagelig du gjøre med dine squashblomster også. Stryk penselen over støvbærerne frem og tilbake på hann og hunnblomster, så tenker jeg de bærer frukter :oops:

Ser du hva som er han- og hoblomster?
Nile

Postby Anne på Moseplassen on Thu Jul 10, 2008 19:41

Ja, det er faktisk enkelt, men nå er det en par år siden sist jeg så en så jeg husker ikke akkurat åssen forskjellen var.Trolig kan du se starten på fruktemnet. (?)
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst)

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Re: Squash bare blomster - hva gjør jeg feil?

Postby Lene i Fredrikstad on Thu Jul 10, 2008 20:18

Goggen wrote:Har sådd Squash i potte, og den har blitt stor og fin - men den får bare blomster! Mange store fine blomster som så dør ut. Noe spesielt jeg må passe på ifm. Squash? Har vært stor leeenge nå så det ser mørkt ut mhp. frukter

Det kommer ofte masse hannblomster før de første hunnblomstene viser seg. Bare vent, hunnblomstene kommer nok snart.
Du ser lett forskjell: Hannblomsten sitter på en stilk, hunnblomsten sitter på en forstørrelse = begynnelsen på en squash.
Inni hannblomsten er det en "spiss" som stikker opp i midten. Inni hunnblomsten er det en "runding".
Når planten begynner å produsere hunnblomster klarer planten stort sett jobben med pollinering helt selv. (det kommer alltid mange flere hannblomster enn hunnblomster). Men du kan godt være bie om du har lyst: Plukk en hannblomst og stikk "spissen" inn i hunnblomstene.

Dette var veldig gøy for ungene mine da vi hadde kalebassplanter for mange år siden. Gutta var bier for hver sine frukter.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Postby Goggen on Sat Jul 12, 2008 13:01

Ah, at jeg ikke greide å se det selv, nå ser jeg selvfølgelig at noen sitter på en stilk og noen faktisk er på en squash, har begynt å vokse 5-6 stk. squash. Ser også klart forskjell på hann og hunn, så takk for oppklarende svar! :D
Goggen

Postby prema on Wed Jul 16, 2008 5:07

Ikke bli lei deg hvis de første squashene blir små og gule.
Hos meg kommer det en tre, fire stykker, som gir opp, før planten tar seg skikkelig opp.
I fjor var det så kaldt, at jeg nesten ikke fikk noe, men nå ser det lovende ut. Små squasher og gresskar overalt :) :mrgreen: :D
All loving is good,
fear is the only perversion.
LILI BITA

http://picasaweb.google.com/118262523165736808470
prema

Postby magnolia on Wed Jul 16, 2008 7:27

På min plante kommer det massevis av "kart", men de fleste gulner og råtner før de blir utvokst. Hva kommer det av?
magnolia
Hagegal
Hagegal

Postby Nile on Wed Jul 16, 2008 9:04

Synes mine få, små, squashfrukter har stoppet helt opp i veksten. Men så har det blitt et veldig dårlig vær også da, så det kan vel være grunnen?
Nile

Postby Lene i Fredrikstad on Wed Jul 16, 2008 9:31

magnolia wrote:På min plante kommer det massevis av "kart", men de fleste gulner og råtner før de blir utvokst. Hva kommer det av?

Det kan skyldes at de ikke blir pollinert. Du kan hjelpe til ved å leke bie (= overføre pollen fra hannblomst inn i hunnblomst).
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Return to Planter til mat og drikke