by Gunn M. on Mon Jan 12, 2009 12:40
Jeg vil slå et slag for squshsdyrking (eller hva man nå foretrekker å kalle dem).
Jeg dyrker selv en 6-7 slag hver sommer, gjerne 2-3 planter av hver, og er utrolig glad i denne grønnsaken.
Den finnes i mange utforminger, er relativt sterk klimatisk så den går helt fint utendørs hos meg, og gir en vakker og variert avling som kan konsumeres ferskt eller konserveres for vinteren.
Squash vil ha næringsrik jord, og ganske mye vann. hver plante trenger minst 1 m2, så ikke plant for tett.
I år har jeg planer om å dyrke:
Bianco di Sicilia (Fra Micke, "hvit" squash, avlang)
San Pasqual (Fra Micke, grønn, stripete, markerte render i den avlange frukten)
Tondo di Piazenca (Fra Micke. Kuleformet grønn)
Firenze (Podseeds, ny sort, grønn og frodig)
Katia F1 (Mr. Fothergill's, vanlig grønn avlang)
Sunburst F1 (Gul UFO-squas fra Primafrø)
Orelia F1 (Suttons, gul, avlang squash)
I tillegg skal jeg prøve "Vintersquash" og lignende:
Potimarron (Podseeds, kjent fransk Heirloom til vinterbruk)
Blue hubbard (Primafrø, gammel sort)
Bush baby (Marrow) (Podseeds, ingen ide om hva jeg kan gjøre med denne, her skal det eksprimenteres.)
Jeg bruker squash i gratenger, gryteretter, grønnsaksrører, fyller og baker dem, lager "syltesquash", griller i skiver og i det hele tatt dytter inn i maten der det er mulig å få plass til den. Jeg har lest at anbefalt mengde squashplanter pr husstand er max 2, men da får man ikke mye ekstra å konservere for vinterbruk. Jeg hadde 12 planter i sommer, og selv om jeg ga bort en squash innimellom, så hadde jeg aldri problematisk mye. Dette er mat som er veldig effektiv om man sliter med litt ekstra polstringer, bare ikke drukne det i olivenolje. Her har man også gode muligheter for å få avsettning på urtene fra hagen også, i tillegg til eventuelle andre grønnsaker.
Jeg er veldig praktisk anlagt av meg, og ville ikke ha noe problem med å ha en squashplante i en "blomsterhage". Vi dyrker da mye fordi man ønsker seg noe annerledes, og i stede for å sloss med gunnera eller andre monsterplanter, kan man ha noen squash.
Ja, dette var dagens hageandakt. Husk å bestille frø!
Multitaskhaging på høyt nivå!