Squash

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderator: SiljaV

Squash

Postby Gunn M. on Mon Jan 12, 2009 12:40

Jeg vil slå et slag for squshsdyrking (eller hva man nå foretrekker å kalle dem).

Jeg dyrker selv en 6-7 slag hver sommer, gjerne 2-3 planter av hver, og er utrolig glad i denne grønnsaken.

Den finnes i mange utforminger, er relativt sterk klimatisk så den går helt fint utendørs hos meg, og gir en vakker og variert avling som kan konsumeres ferskt eller konserveres for vinteren.

Squash vil ha næringsrik jord, og ganske mye vann. hver plante trenger minst 1 m2, så ikke plant for tett.

I år har jeg planer om å dyrke:
Bianco di Sicilia (Fra Micke, "hvit" squash, avlang)
San Pasqual (Fra Micke, grønn, stripete, markerte render i den avlange frukten)
Tondo di Piazenca (Fra Micke. Kuleformet grønn)
Firenze (Podseeds, ny sort, grønn og frodig)
Katia F1 (Mr. Fothergill's, vanlig grønn avlang)
Sunburst F1 (Gul UFO-squas fra Primafrø)
Orelia F1 (Suttons, gul, avlang squash)

I tillegg skal jeg prøve "Vintersquash" og lignende:
Potimarron (Podseeds, kjent fransk Heirloom til vinterbruk)
Blue hubbard (Primafrø, gammel sort)
Bush baby (Marrow) (Podseeds, ingen ide om hva jeg kan gjøre med denne, her skal det eksprimenteres.)

Jeg bruker squash i gratenger, gryteretter, grønnsaksrører, fyller og baker dem, lager "syltesquash", griller i skiver og i det hele tatt dytter inn i maten der det er mulig å få plass til den. Jeg har lest at anbefalt mengde squashplanter pr husstand er max 2, men da får man ikke mye ekstra å konservere for vinterbruk. Jeg hadde 12 planter i sommer, og selv om jeg ga bort en squash innimellom, så hadde jeg aldri problematisk mye. Dette er mat som er veldig effektiv om man sliter med litt ekstra polstringer, bare ikke drukne det i olivenolje. Her har man også gode muligheter for å få avsettning på urtene fra hagen også, i tillegg til eventuelle andre grønnsaker.

Jeg er veldig praktisk anlagt av meg, og ville ikke ha noe problem med å ha en squashplante i en "blomsterhage". Vi dyrker da mye fordi man ønsker seg noe annerledes, og i stede for å sloss med gunnera eller andre monsterplanter, kan man ha noen squash.

Ja, dette var dagens hageandakt. Husk å bestille frø!
Multitaskhaging på høyt nivå!
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Squash

Postby Dimmalimm on Mon Jan 12, 2009 13:17

Hei!!
Veldig inspirerende å lese om dine tips/råd og erfaringer.
Ville bare legge inn denne linken fra Bioforsk sine hjemmesider (som jeg også blei inspirert av):
http://www.bioforsk.no/dok/senter/okol/tin/stjernehage/squash%202008.html?id=3574&view=1&viewLanguage=NorwegianBokmaal

Så jeg tenker litt på hvem jeg skal snakke med for å få tak i en rundballe med dårlig fôrkvalitet og litt hestegjødsel...

Squash er jo dekorative også!!
Hilsen Anna
Dimmalimm
Har snakketøyet iorden, ja

Postby Berit on Mon Jan 12, 2009 13:20

Spennende forslag, Gunn M!
Jeg har ikke forsøkt så mange slag enda, skal jamen ha det i bakhodet til frøbestillingsraptusene kommer.
Vintersquash spiste vi hos venner i Danmark ved påsketid, da hadde de ligget i god kjeller hele vinteren.
Tror du de går fram og gir avling i min korte sesong?
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Postby Gunn M. on Mon Jan 12, 2009 13:58

Jeg husker at vi hadde (sommer) squash utendørs på 500 moh i Hallingdal da jeg gikk på landbruksskole der en gang i steinalderen. Vi fikk en kjempeavling! Så om du forkultiverer inne, og velger hurtigvoksende sorter samt en lun krok, så ser jeg ikke bort fra det. Verdt et forsøk, i hvert fall.

Hvis jeg skulle prøvd meg på vintersquash der du bor, Berit, så hadde jeg tatt noen som satte små frukter. Innbiller meg at de modner fortere. Samt forkultivere inne i god tid, og slenge over en agrylduk i starten etter utplanting.

Micke (på Tomatsidan.se, så klart) selger noe han kaller Zuchinimix, det er de tre øverste på min liste. Varierte og gode squash. Da får man tre frø av hver for til sammen 10 svenske. Det kan jo holde i flere år om man bare sår en av hver. Han har også noen andre sorter, bl.a. en vintersquash.

Anna, selv bor jeg slik til at jeg tror jeg vil få særiøse problemer med naboene mine om jeg begynner storproduksjon av squash i uferdig kompost bestående av dårlige rundballer og hestemøkk, men om du får det til så gi meg gjerne et referat!

Jeg får forresten assosiasjoner til Island når jeg ser Nick'et ditt. Er du den personifiserte mørkredselen? 8)
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby oyhovoft on Mon Jan 12, 2009 15:34

Flott innlegg. Jeg er også veldig glad i squash og har en del ulike sorter hvert år (og flere for hvert år :)). Liker at noen slår et slag for denne veksten som er vekstvillig og som gir god og ikke minst velsmakende avling som kan nytes gjennom lang tid. :) Og her i mitt klima kan den sås rett ut og det er en fordel for en som meg som i liten grad er glad i å så innendørs. Rundt 25. mai sår jeg rett ut.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
oyhovoft
Hagegal
Hagegal

Postby Gunn M. on Mon Jan 12, 2009 17:07

:dream:
Jeg er IKKE missunnelig. Ikke i det hele tatt! :mrgreen:

Det klimaet og en 3-4 mål tomt, det hadde vært saker... 8)
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Randine on Mon Jan 12, 2009 17:32

Jeg er også en pasjonert Squash-dyrker, men kanskje litt kjedelig :D . Holder meg til Defender F1 som jeg elsker, i fjor kom den første frukten i juni og den siste i september, vi hadde en fantastisk sommer i fjor.
Det er ennå for tidlig å så Squash, så jeg må nok vente til april :cry: . To Squash-planter holder til mitt forbruk, har prøvd andre sorter men lander nok på Defender F1 dette året også. Blomstene er helt fantastiske......
Sol ute, sol inne......
Randine

Postby Gunn M. on Tue Jan 13, 2009 16:08

Jeg var en tur innom Boggrønt Myrvold i dag for å kjøpe litt jord, og selvsagt måtte jeg ta en titt på frøene.
Jeg fant frø av denne:
http://www.thompson-morgan.com/seeds1/product/783/1/
Riktignok fra Lord Nelson.

Det står at den kan bli 2 meter lang/høy, så dette kan bli interressant :shock:
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Britt Åse on Tue Jan 13, 2009 20:14

Binder dere opp plantene?
Jeg skrøt litt i fjor av at jeg fikk avling, men det var ford det var bedre enn året før,-ikke fordi det var så bra sånn objektivt sett...

I 08 satte jeg plantene rett i kompost med leireinnhold, så den holder godt på fukt, og så vannet jeg godt, og gjødslet jevnlig. Det kom masse hannblomster og noen frukter, men langt fra disse megaavlingene jeg har inntrykk av at "alle andre" får til.

Så, -hva er det dere GJØR??
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Postby oyhovoft on Tue Jan 13, 2009 20:39

Gunn M. wrote:Jeg var en tur innom Boggrønt Myrvold i dag for å kjøpe litt jord, og selvsagt måtte jeg ta en titt på frøene.
Jeg fant frø av denne:
http://www.thompson-morgan.com/seeds1/product/783/1/
Riktignok fra Lord Nelson.

Det står at den kan bli 2 meter lang/høy, så dette kan bli interressant :shock:

Dennne så svært interessant ut. Takk for tipset. :mrgreen:
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
oyhovoft
Hagegal
Hagegal

Postby Gunn M. on Tue Jan 13, 2009 21:24

Britt Åse wrote:Binder dere opp plantene?
Jeg skrøt litt i fjor av at jeg fikk avling, men det var ford det var bedre enn året før,-ikke fordi det var så bra sånn objektivt sett...

I 08 satte jeg plantene rett i kompost med leireinnhold, så den holder godt på fukt, og så vannet jeg godt, og gjødslet jevnlig. Det kom masse hannblomster og noen frukter, men langt fra disse megaavlingene jeg har inntrykk av at "alle andre" får til.

Så, -hva er det dere GJØR??

Vel, etter boken så burde du hatt en masse squash, så det er ikke så godt å si.
La du merke til om det var mange aborterte hunnblomster? Det ville i tilfelle tyde på at bestøvningen ikke fungerte.
Hvilket slag hadde du? Det er noe forskjell på oppførselen.

Ellers så kan du sikkert skylde på sommeren. Den var ikke blandt de beste.
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby kelli on Wed Jan 14, 2009 11:55

Eg bur relativt kaldt og høgt under breen på vestlandet. Squash veks som ugras likevel. Forkultiverer inne, og set dei i kompost ute.( ut slik ca midten av juni) Legg fleire lag med tjukk papp på bakken, eit godt lag kompost og so eit godt lag gras frå plenklypparen på toppen. Pappen gjer at ugraset ikkje kjem til og eg slepp graving i blyjord,OG etter eit par år har torva under løyst seg opp, og eg har flott bed til andre ting om eg ynskje det :-) Trur at grasklyppargraslaget gjer at det held betre på varmen- verkar i alle fall slik for meg. Min favoritt og den som gjer meg absolutt størst avling, er "diamant" frå Lord Nelson, men eg prøver stadig nye og spanande typar. Eg lagar ein haug av squash-pai i eingongs aluminiumsformer og set i frysen kvarsommar/ haust. Det er kjapp og enkel middag når ein kjem sliten frå jobb mørke vinterdagar. Og so kan ein smake og drøyme om sommaren .... :-)
kelli
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Postby Gunn M. on Wed Jan 14, 2009 12:34

Kan du legge ut oppskriften på paien din? :jump:

Jeg har også noen gode liggende.

Vi får kanskje lage oss en egen tråd med squash-oppskrifter inne i oppskrift-rommet.
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Mari_ on Wed Jan 14, 2009 20:07

Hvis squashene på planta får utvikle seg til å bli store så blir det jo ikke så mange på dem. Hvis man har noen få store så skrumper de nye fort inn har jeg erfart, de andre trenger ikke å være så store heller egentlig...
Ellers så er et tips å plukke vekk noen av hannblomstene (de uten knute) så får planta mer energi til å fokusere på hunnblomstene.
I fjor var jeg litt treig med å få plantene over i jorda så de begynte å lage frukter ganske seint. Den som hold på lengst var denne. Bakte dem i ovnen mens de var ganske små og smakte bra selv om de luktet litt spesiellt...

Disse skal jeg så i år:
squash
Diamant F1
Jaguar
Scallop mixed

Marrow
Bush baby

Husker ikke helt hva en marrow var igjen men minnes at den ser ut som en squash.
I tillegg blir det noen gresskarplanter og frø av sjølhøsta hokaido som smaker forresten meget godt!!

:)
Mari_
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby BenteBjo on Wed Jan 14, 2009 22:43

Ja ,flott om du ville skrive oppskriften på paien ,Kelli ! Og intresant det du skriver om dyrkingen .Her skal eg så squash for første gang i år . Blir det det samme som å så melon og gresskar ? Eg skal prøve det med pappen .
Det som du Mari skriver om hannblomster ..uten knuter ..er intresant . Har du bilde av dette ? eller vil eg forstå hva det er når eg ser på planten og blomstene ?
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Postby Mari_ on Fri Jan 16, 2009 21:12

Har ikke et bilde her og nå, men kan se om jeg finner et. Det er ikke så vanskelig å se om det er en hannblomst eller en hunblomst. De første blomstene planta produserer er ofte hannblomster og når det kommer en hunnblomst så er det en kule hvis det er rundt squash eller gresskar. Hvis det er den avlange typa kommer det en mini squash innenfor blomsten igjen.

Kanskje greit og nevne at noen sorter produserer bare hunnblomster og de må man ikke plukke av :fun:

Mener det skal være en oppskrift på forumet med ølfriterte squashblomster, har ikke prøvd det selv, men det høres jo spennende ut det :)
Mari_
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Next

Return to Planter til mat og drikke