"Gult er fult" eller "Gult er kult"

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderator: magnar

"Gult er fult" eller "Gult er kult"

Postby VidarG on Tue Jun 19, 2007 2:41

Jeg har vært bruker siden feb.07 og har registrert at det er flere kvinnelige brukere som stadig skal minne noen av oss at vi ikke helt hører hjemme i det gode selskap. Fargen gult plager tydligvis noen "Besservissere" på hagegal. Uttrykk som :
"Gult er fult" eller innlegg som: "Jeg skjønner ikke oppstusset, så du ikke at den er GUL :lol: :lol: :lol: Men du har jo rett, gule blomster virker det som de fleste hagegale kun ønsker i ekstreme tilfeller :lol:
Fra naturens side er den mange av oss mannlige brukere som har fått et gen fra dere kvinner som har gjort oss gutta "Fargeblide eller fargesvake". Jeg er selv det de kaller "Rød-grønn fargeblind" Jeg skaper min hage med utgangspunkt i det som gir meg den største opplevelsen rent fargemessig. Rødfarger som heller mot blått prøver jeg å unngå. En vegg med "Flammentanz" blir grønn for meg på avstand. Jeg liker rødfarger som heller mot gult. De ser jeg på lang avstand.
Lyse pastellfarger i blått ,rødt og gønt er også noe som gir meg lite utbytte. Jeg oppfatter blomstene som lyse, men blomstens farge blir ren gjetting på avstand. Kommer jeg nærme nok, ser jeg også riktig farge.

Jeg har mengder av blomster i hagen, men blander fargene uhemmet. De som kommer på besøk synes det er flott !! Liker at hagen er en fargeeksplosjon hele sommeren. Jeg velger mine stauder og sommerblomster etter høyde og blomstringstid. Det gir meg utrolig mye glede av min hobby, selv om kona sier at det ser ut som det bor "Svensker" på eiendommen. Mye går i gult og blått.
Jeg synes at alle skal anlegge hagen etter egne premisser, og gi blaffen i de som synes at en rose ikke passer til fargen på huset.

Jeg håper at innlegget åpner for en diskusjon om emnet, og ser frem til å slå på PC.n i morgen. :)

Image

Jeg synes dette er flott og se på !!. Men fy a meg så mye gult pg blått !!
"Gult er kult"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
VidarG
Gallerist
Gallerist

Postby nefertiti on Tue Jun 19, 2007 3:34

Du har rett vidarG, vi er en gjeng med trendidioter...
For hva er vel vakrere enn engen full av gule smørblomster?

Rosa og pastell er flott, men naturen selv byr som oftest på så utrolig mye mer enn det.
:)
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby VidarG on Tue Jun 19, 2007 3:43

nefertiti wrote:Du har rett vidarG, vi er en gjeng med trendidioter...
For hva er vel vakrere enn engen full av gule smørblomster?

Rosa og pastell er flott, men naturen selv byr som oftest på så utrolig mye mer enn det.
:)

Jeg har drevet med foto siden jeg var 15 år, og tok et bilde da jeg var 15 år. Jeg la meg i en eng med løvtann med grønn skog og blå himmel. Dette bildet har fulgt meg hele livet. Kona hater løvtann, men jeg synes at det er en vakker plante. Den naturlige blomsterengen er mye flottere en det vi kan skape i en hage.
Det er ikke noe som heter ugress. Men jeg kan gå med på at det kan være feil plante på feil sted.!!!!!!!!!!
VidarG
Gallerist
Gallerist

Postby Timian on Tue Jun 19, 2007 6:16

Er så enig med deg når det gjelder gult i hagen. Har enda ikke forstått hvorfor ikke gule planter er er fint . Fargen er jo et skikkelig blikkfang som gir en lyst til å se nærmere på hagene en kommer inn i. Det første som blomstrer i hagen min om våren er Eranthis hyemalis, og når det lyser i små gule tuer i bedene da er det vår. :)
Når jeg på høsten sitter og leter etter frø, tenker jeg alltid at "jeg må jo ha noe gult..." Og når jeg ser resultatet når plantene blomstrer, går det mye i gult. :lol: :lol:
Jeg synes også at gult står fint sammen med alle fargene. Tenker ikke så mye over hvilke farger som går sammen med hverandre. Derfor er bedene mine noen skikkelige fargeklatter som jeg liker å sitte på trappa å beundre... :)
Timian
Har snakketøyet iorden, ja

Postby Mokki on Tue Jun 19, 2007 7:01

Jeg liker gult (knallgult), orange og rødt. Synes det er flott! Men kan det være noe i dette med at menn liker litt knæsjfarger? Min "ellers ikke opptatt av blomster og hage" samboer, har nemlig utrykt sin begeistring over blomstene på kjøkkenverandaen i år. Der har jeg plantet til med masse orange og gult ispedd litt knallrødt :mrgreen:
Mokki
Gallerist
Gallerist

Postby Inger Karin on Tue Jun 19, 2007 7:04

Gult er kult sier nå jeg, da :mrgreen:
Regner med at de som ikke liker gult også mangler et lite gen slik at de ikke ser hvor vakker og anvendelig gulfarger er ;)
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Postby audh on Tue Jun 19, 2007 7:05

Jeg er enig med deg Vidar , mange er snare til å henge seg på det andre sier . Ser det samme når det gjelder plantesorter .
Det er motefarger og moteplanter . 8)
Jeg må innrømme at jeg også har planter jeg ikke har som førstevalg . Men å si at jeg hater dem synes jeg er å gå langt over streken , derfor syntes jeg det var trist med den tråden som gikk her tidligere . :cry:
Det blir svært vanskelig når en er glad i alle planter og kan ikke tenke seg å kaste en plante på komposten fordi den er gul eller være en begonia . ;)
Jeg er glad at motene skifter . Det er nok snart mote med gule begonia eller mine flammerøde Skaugum begonia . :mrgreen: Da er det noen som sitter og sier at tenk at vi likte lilla og rosa planter .
Ja sånn tenker en som har levd en stund og sett trendene forandre seg . Det er ikke mange år siden det var helt ute med pelargonier . ;)
Last edited by audh on Tue Jun 19, 2007 7:22, edited 1 time in total.
audh

Postby smg* on Tue Jun 19, 2007 7:16

Gult er mener jeg å ha lest en av de viktigste signalfargene for insekter - så der det er gult er det liv. :mrgreen:
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Postby torill on Tue Jun 19, 2007 7:22

Inger Karin wrote:Gult er kult sier nå jeg, da :mrgreen:
Regner med at de som ikke liker gult også mangler et lite gen slik at de ikke ser hvor vakker og anvendelig gulfarger er ;)

Ja,ja,da mangler jeg ett gen også...godt å få vite :mrgreen:
Hilsen Torill
H3/4 Sunnmøre. En visdom som ikke kan leses i bøker,kan leses i roserImage Fotogalleri oppdatert 30/12 07
torill
Turbobruker
Turbobruker

Postby Line Cathrin on Tue Jun 19, 2007 7:26

Ja hadde genet mistet det, men fant det igjen i en ny og forbedret utgave. :mrgreen: :lol:
Så var det da det evige "maset" mitt om rett partner til rett plante osv igjen da. ;)
Image
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Postby hajal on Tue Jun 19, 2007 7:43

Eg er veldig glad i gult og hagen min er beplanta med mange gule plantar. :^: (tagetes er ein av mine favorittar !! )

Fekk forresten ein kommentar frå madammen her for eit par veker sidan om at det er eigentleg mykje gult i hagen vår. Ho utdjupa det ikkje meir, men trur ikkje ho meinte det negativt. :mrgreen:

Personlig plantar eg akkurat dei plantane i hagen min som eg sjølv likar og vil ha - det er jo min (vår ) hage !! ;)
Alt ned til mauren i mold !!
hajal
Turbobruker
Turbobruker

Postby magnar on Tue Jun 19, 2007 7:49

VidarG skrev :Jeg synes at alle skal anlegge hagen etter egne premisser, og gi blaffen i de som synes at en rose ikke passer til fargen på huset.

Som jeg skulle ha sagt det selv, Vidar :)

Gult er kult, like kult som andre farger ;)
Magnar
magnar
Hjelper til
Hjelper til

Postby Maria i Strandhuset on Tue Jun 19, 2007 7:54

Jeg tror du er litt sent ute for en brølende diskusjon om gult er ok i hagen eller ei. Trenden med mørke rød- og brunfarger i kombinasjon med organge, gul og lilla er iferd med å innta hageverdenen, slik den har vært i interiørverdenen noen sesonger allerede.

Jeg er av de som ikke liker gult i hagen. Jeg foretrekker kjedelige områder med mange "like" planter som bare varierer i nyanser. Det gir meg den roen jeg er på jakt etter. Ny i hage som jeg er, synes ikke dette så godt i Real-life ennå - men det er de partien jeg har fått dette til i, som er det jeg er mest fornøyd med :) .

En sånn kjedelig grunnstil må jo brytes opp for ikke å bli helt intetsigende, og jeg har forsøkt med gulblomstrede planter. Men de er for krevende for meg - de trekker øyet til seg og tar all oppmerksomheten. Da fungerer det bedre med uventede materialer, som tre og metall, i min hage.

Men den gule dagliljen under sølvpilen, sverdirisen i dammen og jordskokk-skogen faller i kjærestens smak - så de blir ikke kastet ut likevel (iallefall ikke med én gang :mrgreen: )

Kanskje det må være mer av det gule for at den skal fungere. Du sier jo, Vidar, at du har fargeeksplosjoner i din have hele sommeren. Og da får den gule blomsten jevnere konkurranse - det er mange farger og former som sloss om oppmerksomheten - og har håp om å vinne!
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby magnar on Tue Jun 19, 2007 8:06

mikkel wrote:Jeg tror du er litt sent ute for en brølende diskusjon om gult er ok i hagen eller ei. Trenden med mørke rød- og brunfarger i kombinasjon med organge, gul og lilla er iferd med å innta hageverdenen, slik den har vært i interiørverdenen noen sesonger allerede.

Hvorfor skal man la seg diktere av trender.. kunne ikke falle meg inn! Ingen får komme og fortelle meg hvordan min hage skal være :mrgreen:
Magnar
magnar
Hjelper til
Hjelper til

Postby Maria i Strandhuset on Tue Jun 19, 2007 8:11

Jeg sier ikke at man skal la seg diktere av dem, men trender er jo bilder på hva mange nok av oss tror vi har funnet på helt selv ;)
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby miamaria on Tue Jun 19, 2007 8:16

Nå er jeg litt i tvil hvordan jeg skal ta dette, for det er nok bl.a. jeg som blir kalt «kvinnelig besservisser» her, ettersom to av sitatene er mine. (Riktignok utelatt en lattersmiley som hørte til det ene.) Det synes jeg rett og slett er litt ufin tone i forhold til hva vi er vant med på forumet. Om jeg nå fremsto som besservisser, så hadde det neppe så mye å gjøre med at jeg var kvinne heller, så dette er i grunnen dobbelt ufint.

Nå hadde begge mine utsagn lattersmileys, jeg trodde det var åpenbart for alle at dette var spøk jeg. Jeg blir litt matt når man da får en slik karakteristikk plassert på seg, men jeg må jo bare beklage hvis «gulinger» (de som liker gul!) på noen måte har følt seg støtt av slik spøk. Som det sto i innlegget der en av kommentarene falt (det var forøvrig svar på et direkte spørsmål om hva man synes om farger!), så er gult populært hos meg om våren. Så jeg skjønner ikke helt hvordan dette skulle kunne bety at jeg plages av gult...

- Kanskje har du ment innledningen din litt som spøk selv, men da vil jeg oppfordre til å lære deg å bruke smileys - inkludert betydningen av dem. Jeg vil ellers påpeke at jeg ikke misliker gult fordi jeg er kvinne og ser dem bedre enn du gjør, jeg misliker kun gult senere på sommeren fordi jeg liker gult så godt om våren og dermed har så mye at jeg blir lei senere.

Jeg er ellers helt enig i at folk burde anlegge en hage på egne premisesr. Det ser jeg på som en selvfølge, det kunne for eksempel aldri falle meg inn å unnlate en plante fordi VidarG synes den fargen er stygg. ;) Faktisk ikke om hele forumet var enig med ham heller. Jeg håper da virkelig at folk flest klarer å gi blaffen i hva andre mener når de skal utforme sin egen hage. (Ok, det KAN være en fordel å ta hensyn til de man bor sammen med da...!)
miamaria
Hagegal
Hagegal

Next

Return to Diverserommet