2009 det året jeg ikke ble hagelei

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: Marosa, magnar

Re: 2009 det året jeg ikke ble hagelei

Innlegg Prunella Tor Okt 29, 2009 13:05

Jeg rakk ikke å bli hagelei i år heller.
Kanskje fordi jeg nesten har sluttet å prikle?
"Up every tree clambers a rose, and up each rose a vine. (...)" Hugh Johnson - on plantspeople
Hagen på Sandbo
Brukerens avatar
Prunella
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Tor Okt 29, 2009 15:49

Dette innlegget fikk meg til å tenke etter. Jeg har nemlig blitt hagelei iår.
Og jeg skrev derfor et innlegg om å være hagelei på hagebloggen min: http://leneifredrikstad.wordpress.com/2 ... l-hagelei/ og avslutter det med at:
Til neste år skal jeg legge opp etter hva jeg har ork til – ikke etter hva jeg har lyst på når det begynner å klø i fingrene i januar. Jeg skal fjerne noen tidstyver i hagen min og nyte det jeg sitter igjen med. Da har jeg tid til å stulle og stelle og hagen blir mindre stress. Målet mitt er å være hageglad til neste år, ikke nødvendigvis hagegal.

Alle andre (= familie og venner) synes nok jeg er like hagegal som før selvom jeg ikke har 8 agurksorter, ørten tomatplanter og rare prydgress.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Maiblomst Tor Okt 29, 2009 18:26

Eg har heller ikkje blitt hagelei i år. Det kjennest i grunnen godt. Og nå driv eg å planlegg for neste år.
Det fine er at her er framleis så mildt at ein kan få gjordt litt. :mrgreen:

Haust og vinterplanen går ut på å grave fleire bed, slik at dei er nokelunde klare til våren. :mrgreen:
Frøboksen som reiste forbi her i går, hjalp ikkje på å begrense tilfanget av nye planter. :hair:

Snart blir det advent, julekakebaking, pynting osv........ og så kan me jo håpe på ny hagegal julekalender. :star:
Kristin
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Fre Okt 30, 2009 0:10

Man kunne jo bli hagelei av det været som var i sommer. Først kom noen svært varme dager. Da blomstret det meste, og så kom regn og kulde.
Nå har jeg ferdigisolert drivhuset, og da kjennes det ganske bra. Plass til mer der.
orm
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg primula Fre Okt 30, 2009 0:31

Med den korte sesongen jeg har rekker jeg ikke å bli hagelei. :D Nå ligger hagen stivfrossen med et lite snølag på toppen, og jeg er mer opptatt av at snøfreseren er i orden slik at jeg kommer meg ut med bilen etter neste snøfall. ;) Skulle gjerne hatt noen uker til med varme, men nå er krukker, benker, stoler og bord vel forvart, gullfiskene inne i akvariet, løker i jorda, snøskufla og snøfreseren klar. Pellisene og blodbegerne trives i stua, jeg har nye frø og forventninger om neste år, og er godt fornøyd! Nå begynner vinteren snart, og jeg skal finne fram skiene. Det er gøy det og! 8)
Hilsen Primula
Brukerens avatar
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oyhovoft Fre Okt 30, 2009 0:37

Jeg har aldri blitt hagelei, men jeg var litt skuffet over juli og deler av august i år. Med all nedbøren ble det begrenset aktivitet. I høst, derimot, har det blitt en del gode økter fra tid til annen og nå skulle jeg egentlig ønske at sesongen kunne vare en god stund til. Heldigvis er det fortsatt en god del roser å glede seg over og holder været seg slik det pleier er det jo litt igjen av hageåret 2009. :)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg pusepilde Fre Okt 30, 2009 2:52

Jeg ble møkklei i år xx(

En merkelig kombinasjon av knallsommer og dritthøst er det jeg skylder på. Gudskjelov har jeg ikke kjøpt en eneste løk i år, de hadde garantert ikke blitt plantet... 8)

Og til neste år skal jeg ikke så så mye. Skal ikke!
Fotografisk bevis skal skaffes i helga, som en påminnelse om hva som befinner seg under snøen. Utenfor drivhuset ligger nemlig ca 150 potter med diverse småspirer som aldri ble priklet, pent oppstablet for best mulig overvintring. Det var litt av en kraftanstrengelse bare å få dét til :oops:
Det jeg vil er å leve i fred, dyrke poteter og drømme

Min blogg:Det lille huset i skogen
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Trine Fre Okt 30, 2009 9:25

Været var nok en viktig faktor som medførte at jeg følte sommeren ble alt for kort. Knallvær 2 uker i juni og deretter småkaldt, regn, vind og ufyselig resten av sommeren :(

En annen faktur har også vært ny hage. Med alt for mange planer og tanker, ble det langt fra tid nok til å begynne på eller gjennomføre stort av det.

Jeg trøster meg med at nå er det bare snaue 2 måneder til sola snur og på nyåret skal jeg i gang med frøposer, potter og jord. Da er jo allerede neste sesong i gang på en måte :D
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Dag Fre Okt 30, 2009 9:45

Nå om dagen jobber jeg med nye prosjekter i hagen og er ikke lei i det hele tatt.
For hvordan skulle jeg bli det - etter 2 måneders fravær av hagearbeid i juli og august?
Da regnet det omtrent hver eneste dag, og jeg valgte å ikke gjøre noe som helst.
Hagen fikk bare seile sin egen sjø.
Så da regnet endelig holdt opp, var det bare moro å arbeide i hagen.
I dag ser det ut til å bli enda en flott hagdag :)
Dag
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Brukerens avatar
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rolf i Re Fre Okt 30, 2009 19:27

Jeg kan ikke si at jeg er hagelei, men det blir ikke så værst med litt vinter heller. Så er det ikke om å gjøre så er våren der. Har allerede sådd endel stauder og satt ut . Skal kose meg med potteplantene i vinter. Er ikke så værst det heller. :)
Rolf i Re
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg bubbs Lør Okt 31, 2009 9:21

Jeg er IKKE lei i år. :) Mannen er nok kjempeglad for nattefrosten, så det er håp for at han også får litt oppmerksomhet på fritiden. Hehe.. :oops:

Det kan være fordi jeg gikk glipp av halve sesongen (vi leide ut huset fram til august) og leiligheten vi bodde i på våren har bare veranda (selv om den er stor og jeg selvsagt proppet den full av verandakasser. hehe..), jeg føler også at jeg har hundre prosjekter som skriker etter meg ute. Det klør i fingrene! :) Når jeg titter ut om dagene kan jeg fremdeles føle at hagen roper. Jeg kan jo fortsatt klippe litt på hekken, binde den opp, rake løv, skjære ned resten av staudene og kanskje høste litt mer frø? Ved inngangspartiet ser jeg etter plasser hvor jeg kan smette ned noen juleroser. Og så er det jo klart for småfuglsesong. De må jo få noe opplegg. :D
bubbs

Innlegg Grimen Lør Okt 31, 2009 12:46

Dette er første året jeg gikk lei, dårlig vær sensommer og høst var en viktig årsak. Mange frøplanter, som jeg hadde stelt og plantet om, rotnet bort i drittværet xx( . De fleste sortene overlevde med en eller litt flere eksemplarer. Men ingen av de sådde sibir astersene overlevde, må nok så nye. Sukk. Dårlig blomstring hos de fleste plantene. Mye svartflekk hos rosene, som i tillegg produserte få blomster.

Oktober har vært litt bedre, og jeg har plantet noe løk, en del liljer, og rotslått noen busker som er kjøpt på salg. Jeg har såvidt startet såingen, og regener med å få sådd mer etter at frøboksen har vært her. Plante interessen min har ikke vært på topp, og jeg har postet lite her på forumet. Nå prøver jeg å se fremover.
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg bubbs Lør Okt 31, 2009 17:22

Grimen skrev:Dette er første året jeg gikk lei, dårlig vær sensommer og høst var en viktig årsak. Mange frøplanter, som jeg hadde stelt og plantet om, rotnet bort i drittværet xx( . De fleste sortene overlevde med en eller litt flere eksemplarer. Men ingen av de sådde sibir astersene overlevde, må nok så nye. Sukk. Dårlig blomstring hos de fleste plantene. Mye svartflekk hos rosene, som i tillegg produserte få blomster.

Oktober har vært litt bedre, og jeg har plantet noe løk, en del liljer, og rotslått noen busker som er kjøpt på salg. Jeg har såvidt startet såingen, og regener med å få sådd mer etter at frøboksen har vært her. Plante interessen min har ikke vært på topp, og jeg har postet lite her på forumet. Nå prøver jeg å se fremover.

Hva sår du nå? :)
bubbs

Innlegg Grimen Lør Okt 31, 2009 17:33

bubbs skrev:
Grimen skrev:Dette er første året jeg gikk lei, dårlig vær sensommer og høst var en viktig årsak. Mange frøplanter, som jeg hadde stelt og plantet om, rotnet bort i drittværet xx( . De fleste sortene overlevde med en eller litt flere eksemplarer. Men ingen av de sådde sibir astersene overlevde, må nok så nye. Sukk. Dårlig blomstring hos de fleste plantene. Mye svartflekk hos rosene, som i tillegg produserte få blomster.

Jeg sår staudefrø, både kjøpte og innsamlede, i potter som skal stå ute i vinter. Det fungerer supert for studefrø som trenger kulde. Staudefrø som ikke trenger kulde for å spire, kan også sås på denne måten. Det er lettvindt så lenge en passer på at pottene ikke tørker ut. Jeg har fått god spiring på denne måten :) .

I år var det regnet som kverket småplanter tidlig i høst, det som ikke døde ble reddet og plassert midlertidig i bed.
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg bubbs Lør Okt 31, 2009 17:48

Grimen skrev:
bubbs skrev:

Jeg sår staudefrø, både kjøpte og innsamlede, i potter som skal stå ute i vinter. Det fungerer supert for studefrø som trenger kulde. Staudefrø som ikke trenger kulde for å spire, kan også sås på denne måten. Det er lettvindt så lenge en passer på at pottene ikke tørker ut. Jeg har fått god spiring på denne måten :) .

I år var det regnet som kverket småplanter tidlig i høst, det som ikke døde ble reddet og plassert midlertidig i bed.

Hvordan finner jeg ut hvilke staudefrø som trenger kulde for å spire? Må man plante i små potter eller kan jeg så direkte på vokseplassen?
bubbs

Innlegg Britt Åse Lør Okt 31, 2009 19:23

bubbs skrev:Hvordan finner jeg ut hvilke staudefrø som trenger kulde for å spire? Må man plante i små potter eller kan jeg så direkte på vokseplassen?

Bubbs, det ser ut som du kan ha glimrende nytte av informasjonen som ligger på hjemmesiden vår, se her for eksempel ;-)
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Forrige

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: MSN [Bot], Yahoo [Bot] og 1 gjest