Jeg rakk ikke å bli hagelei i år heller.
Kanskje fordi jeg nesten har sluttet å prikle?

Til neste år skal jeg legge opp etter hva jeg har ork til – ikke etter hva jeg har lyst på når det begynner å klø i fingrene i januar. Jeg skal fjerne noen tidstyver i hagen min og nyte det jeg sitter igjen med. Da har jeg tid til å stulle og stelle og hagen blir mindre stress. Målet mitt er å være hageglad til neste år, ikke nødvendigvis hagegal.

Grimen skrev:Dette er første året jeg gikk lei, dårlig vær sensommer og høst var en viktig årsak. Mange frøplanter, som jeg hadde stelt og plantet om, rotnet bort i drittværet. De fleste sortene overlevde med en eller litt flere eksemplarer. Men ingen av de sådde sibir astersene overlevde, må nok så nye. Sukk. Dårlig blomstring hos de fleste plantene. Mye svartflekk hos rosene, som i tillegg produserte få blomster.
Oktober har vært litt bedre, og jeg har plantet noe løk, en del liljer, og rotslått noen busker som er kjøpt på salg. Jeg har såvidt startet såingen, og regener med å få sådd mer etter at frøboksen har vært her. Plante interessen min har ikke vært på topp, og jeg har postet lite her på forumet. Nå prøver jeg å se fremover.

bubbs skrev:Grimen skrev:Dette er første året jeg gikk lei, dårlig vær sensommer og høst var en viktig årsak. Mange frøplanter, som jeg hadde stelt og plantet om, rotnet bort i drittværet. De fleste sortene overlevde med en eller litt flere eksemplarer. Men ingen av de sådde sibir astersene overlevde, må nok så nye. Sukk. Dårlig blomstring hos de fleste plantene. Mye svartflekk hos rosene, som i tillegg produserte få blomster.
Oktober har vært litt bedre, og jeg har plantet noe løk, en del liljer, og rotslått noen busker som er kjøpt på salg. Jeg har såvidt startet såingen, og regener med å få sådd mer etter at frøboksen har vært her. Plante interessen min har ikke vært på topp, og jeg har postet lite her på forumet. Nå prøver jeg å se fremover.
Hva sår du nå?

Grimen skrev:bubbs skrev:Grimen skrev:Dette er første året jeg gikk lei, dårlig vær sensommer og høst var en viktig årsak. Mange frøplanter, som jeg hadde stelt og plantet om, rotnet bort i drittværet. De fleste sortene overlevde med en eller litt flere eksemplarer. Men ingen av de sådde sibir astersene overlevde, må nok så nye. Sukk. Dårlig blomstring hos de fleste plantene. Mye svartflekk hos rosene, som i tillegg produserte få blomster.
Hva sår du nå?
Jeg sår staudefrø, både kjøpte og innsamlede, i potter som skal stå ute i vinter. Det fungerer supert for studefrø som trenger kulde. Staudefrø som ikke trenger kulde for å spire, kan også sås på denne måten. Det er lettvindt så lenge en passer på at pottene ikke tørker ut. Jeg har fått god spiring på denne måten.
I år var det regnet som kverket småplanter tidlig i høst, det som ikke døde ble reddet og plassert midlertidig i bed.

bubbs skrev:Hvordan finner jeg ut hvilke staudefrø som trenger kulde for å spire? Må man plante i små potter eller kan jeg så direkte på vokseplassen?

Brukere som leser i dette forumet: MSN [Bot], Yahoo [Bot] og 1 gjest