Siden det nå er høst og tid for løkplanting, vil jeg lage en liten serie på ei planteslekt jeg syns veldig godt om, nemlig Fritillaria,, eller krone som den skal hete på norsk. ”Dagens” betyr ikke at det kommer noe nytt her hver dag, men sånn med ujevne mellomrom ei stund utover nå.
Jeg begynner med den aller mest vanlige av alle Fritillaria, nemlig F. meleagris. I den gamle sortslista fra Hagesleskapet kalles den Kongekrone. Ellers har den jo flere andre navn på norsk, som rutelilje og vipeegg. Lurer på om det siste egentlig er dansk. Jeg regner med at den er godt kjent for de aller fleste her på forumet.
Til tross for at den har vært vanlig i hager og i handelen i mange år, er det likevel flere av dem som besøker hagen min om våren som ikke kjenner den, og som lurer fælt på hvor de kan få tak i den. -Kjøp løker om høsten, sier jeg da. Og akkurat nå bør det være til slags i de fleste hagesentrene. Den er en flott og lettdyrket plante som ikke bør mangle i hagen. Den trives godt også på litt fuktige steder.
F. meleagris er en Europeisk art som har sitt naturlige kjerneområde fra sentrale Frankrike og over mot Sveits, men som nå er forvillet og spredd i de fleste landene i Europa. Det finnes etter hvert også en god del navnesorter av denne arten.