har funnet disse lekkerbiskene på nettet og sett i flere hageblader,dog ikke norske. Er det noen der ute som vet om disse er herdige i norge, eller kan jeg bare glemme dem.
Vrooom.....
Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Jeg syntes også de var lekre og kunne ikke motstå fristelsen. Har kjøpt Dierama dracomontanum. I RHS Encyclopedia og Garden Plants ser jeg at de er beskrevet som ' Frost hardy to half hardy, well-established clumps may tolerate temperaturers to -10'. Som sagt jeg prøver meg i allefall, kanskje jeg prøver å sette noen ut, mens jeg prøver å overvintre andre inn (hvis de spirer i det hele tatt da).
Mine har overlevd to vintre, med en fantastisk blomstring (selv om den enkelte blomst står kort tid). De er nok i grenseland og kan nok gå ut i strenge vintre. Mine står i sandblandet jord (selv om de skal ha masse fuktighet om sommeren).
Setter de modne frø, Arne Geir? .
Har sett noen som heter Dierama pulcherrima som var bare helt rå. Har aldri sett de i noe hagesenter/løkutsalg.
Solveig
for å ikke snakke om alle geraniumene og jaggu flere heuchera også ,men dett var ett side sprang.
her har jeg sone 4-3 alt ettersom hvor i hagen . Det må da kunne prøves eller hur,hvis ikke går det vel å overvintre slike i kjelleren som alt annet?
Vrooom.....
Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Jeg kjøpte frø til Dierama pulcherrimum fra impecta i vår. De ble ikke veldig store i løpet av sommeren og jeg har ikke tatt sjansen på å overvintre dem ute....
Mine setter frø. Sendte for en liten måned side en stor porsjon til STA. Det er fortsatt igjen endel kapsler på plantene så jeg kan sannsynligvis skaffe noen (med forbehold om spireevne siden de var modne for en stund siden og det har regnet mye i høst).
I Gardeners World som kom i går var det ein reportasje om Dierama, og eg må seie det er fristande... De som har den, kva erfaringar har de no to vintrar seinare? Om den ikkje taklar vinteren, går det an å ta opp knollane og overvintre inne for eksempel? For det er vel knollar eller tar eg feil no?
Last edited by elisa on Fri Apr 28, 2006 14:37, edited 1 time in total.
Nix. Men jeg har sådd den nå.Har sådd to sorter.Og komemr til å ha en del ut og en del inne til vinteren. de var lette å få til å spire da.
Vrooom.....
Line Cathrin wrote:Nix. Men jeg har sådd den nå.Har sådd to sorter.Og komemr til å ha en del ut og en del inne til vinteren. de var lette å få til å spire da.
Ååh, kanskje du har nokre ekstra i byte mot Verbenaen eg har lova deg? (som for øvrig nærmar seg priklestørrelse, skal seie frå når dei kan gå i posten).
Har sådd og priklet disse i år,har tenkt og overvintre de i krukke.Denne sorten er ikke hardfør nok her (H5-6)i allefall etter hardførheten som står i beskrivelsen.Skal prøve de ute også,Gladiol løker har tross alt overlevd under snødekket.
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/2972/1 Jostein
Hvordan definerer man herdigheten på løk??
Engelske hagebøker kaller alle liljer og tulipaner for "half-hardy" - tror vi på det?
Dierama tåler -10, er det temperaturen i luften når det ligger bra med snø, eller er det temperaturen i jorden (Da må det være kaldt...)
Det er nok også her det er drenering og vinterfukt som er det store spørsmålet.