De var kun merket med "Engelsk pelargonium".
Etter hva jeg har kunnet tyde meg frem til på Pelargoniumnettet kan sorten være Romeo. Jeg skal forsøke å legge ut egne bilder av dem etterpå.
Hvordan steller man egentlig pelargonium i det daglige? Jeg har søkt rundt her på Hagegal og søkt på ulike ord-kombinasjoner, men finner bare info om pelargonium-stiklinge stell og hvordan man tar stiklinger og roter dem.
Jeg har plukket opp litt her og der og etter hva jeg skjønner, trives pellisene i sandholdig jord...? Man kan bruke såjord/kaktusjord, stemmer det? De jeg kjøpte er jo store planter, men pottene var uhyggelig små og trange så jeg må potte dem om før de møter sommeren på terrassen.
Jeg har alltid elsket rustikke terrakottapotter, så det blir det de skal pottes om i (så får jeg heller vanne meg i hjel
Annet jeg har snappet opp, som jeg oppsummerer her, rett meg vær så snill om jeg tar feil:
Engelske pelargonier trenger kjølig vinterperiode for å blomstre, men det kan de få ved å sette dem ut i hagen tidlig på våren (men ikke før faren for direkte nattefrost er over).
De liker ikke for mye vann. (Derfor sandholdig jord, som drenerer godt...?) Pottes ikke om før røttene fyller hele potta (men der er det visst delte meninger?)
Så, kan noen korrigere evt feil og mangler i min "plukke-litt-her-og-der" info?
Dette har jeg ikke funnet noe om;
Hvor ofte bør man gjødsle dem og hva slags gjødsel liker de best? (flytende ved vanning, eller spesielle typer?)
Det blir mye blader og lite blomster om man gjødsler for mye har jeg skjønt, så det er greit å ha en viss pekepinn fra starten av.
Og et siste spørsmål: Kalk eller ikke kalk i jorda?
På forhånd tusen takk for all hjelp.
Kanskje jeg slipper å oppleve at de dauer om tre uker