Fresiaene vil ikke opp!

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: MonaHN, solfrid

Fresiaene vil ikke opp!

Innlegg smg* Ons Jul 02, 2008 10:17

Jeg har overvintret fjorårets slager, fresia, i kjelleren i pappose. Løkene(knollene?) var faste og fine da de ble plantet på samme måte som i fjor. I en potte, innved veggen i god jord og sol.

Men de vil ikke opp. Løkene ligger like faste og fine i jorda som den dagen jeg plantet dem. :roll:

Hva skal til for å sparke dem igang? Trenger de mer stratifisering enn de 12 gradene kjelleren holdt på det kaldeste i vinter? Ved nærmere ettertanke er kanskje spørsmålet om de trenger mer varme?
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Villrose Ons Jul 02, 2008 10:31

De trenger varme i jorda for å komme opp, treigingene.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Ons Jul 02, 2008 10:40

Joda - men det er samme sted som i fjor... :roll:
Dog - jeg tror jeg har funnet ut at fresia burde ha vært lagret varmere. De skal visst ha 3 mnd i oppimot 30 grader for å få fart på seg... :( Siden de kommer fra sørafrika og blomstrer om vinteren etter å ha vært i sommerdvale. Dusteblomster. :lol:

Edit - får vel flytte potta inn i drivhuset så kanskje jeg får fresia til jul.
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Ons Jul 02, 2008 10:48

Jeg for min del har gitt opp fresia :x
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Villrose Ons Jul 02, 2008 10:49

Dusteblomster.
:lol:

Jeg gidder ikke dille med dem lenger, de er blitt "glemt" etter noen delvis misslykkede forsøk...

Foretrekker duftliljer, selv om de også kommer sent.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Ons Jul 02, 2008 12:03

magnolia skrev:Jeg for min del har gitt opp fresia :x

Men duften da... :dream:
De preparerte løkene jeg kjøpte i fjor og potta i potte ble kjempefine i solverandaen. I den regnsommeren. Men de var altså antakelig forhåndsvarmelagret. :V:
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Ons Jul 02, 2008 12:17

smg*, skrev du MÅ lagres opp mot 30 grader for å ha god spriing og blomstring neste år? Jeg gav opp å lagre dem og bestemte meg for å kjøpe nye løk hvert år. Der er nok forklaringen. Jeg har ikke 30 grader noe sted, tror det er omtreng 14-16 grader i boden de har lagt om vinteren. Jeg har en følelse av at jeg har vært gjennom denne leksen før en gang, men kan ikke huske detaljene. Man kan jo ikke gi dem helt opp bare fordi de er litt vanskelig.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Ons Jul 02, 2008 12:59

Arild skrev:smg*, skrev du MÅ lagres opp mot 30 grader for å ha god spring og blomstring neste år? Jeg gav opp å lagre dem og bestemte meg for å kjøpe nye løk hvert år. Der er nok forklaringen. Jeg har ikke 30 grader noe sted, tror det er omtreng 14-16 grader i boden de har lagt om vinteren. Jeg har en følelse av at jeg har vært gjennom denne leksen før en gang, men kan ikke huske detaljene. Man kan jo ikke gi dem helt opp bare fordi de er litt vanskelig.

Jeg fant en side om komersiell driving av fresia som snittblomst. Der sto det at "man mottar løker som er lagret over (husker ikke fahrenheitene, men husker at jeg konverterte dem og fikk 30 grader celcius)30 grader. Disse må plantes umiddelbart og ikke lagres varmt."

Se
http://www.corf.org/media/pdf_downloads/2000_Winter.pdf (side 2, punkt 3 i spalte 1)
og
http://www.growertalks.com/archive/articles/33.asp

Jeg ser de trenger 6 uker på 30 grader og godt lys før ned til 20 grader... De må altså på i drivhuset i halvannen måned - minst. Altså er det overgangen fra "sommerhete" til "vinterkulde" som skal til for å trigge spiring. Stakkar - mine er nok årstidsville så det holder. :?

Edit - ser ut som det er enklest å kjøpe nye, ja... :V:
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Ons Jul 02, 2008 13:10

Veldig bra info...det avgjør saken og jeg satser på nye løk hvert år. Jeg lurer på om det var oyhovoft som nevnte at han har hatt freesia som overlevde vinteren ute i hagen, kan ikke helt huske om de blomstret men tror de gjorde det.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Ons Jul 02, 2008 13:16

Arild skrev:Veldig bra info...det avgjør saken og jeg satser på nye løk hvert år. Jeg lurer på om det var oyhovoft som nevnte at han har hatt freesia som overlevde vinteren ute i hagen, kan ikke helt huske om de blomstret men tror de gjorde det.

Det er vel på kanten for at de skal overleve i gode strøk nå. Jeg hadde løvemunn som berga i vinter, faktisk.

Jeg tror da jeg må forsøke en gang til. De kan da godt ligge i et varmt rom. Det står også at de skal ha det tørt i dvaleperioden.
http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/cons ... orage.html
http://www.florissa.com/index.php?id=30,0,0,1,0,0
Dette blir jo en utfordring. :lol:
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg MariaMaria Ons Jul 02, 2008 13:55

Jeg planta mine inne for evigheter siden (sikkert mars eller noe) inne i stua. Satte dem ut da det var slutt på frost, men de står bare der med noe lange kjipe blader. Når er det meningen at de skal blomstre, og hvor mye sol liker de?
Brukerens avatar
MariaMaria
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Ons Jul 02, 2008 14:17

Kanskje kunne et badegulv brukes, i alle fall til de kommer opp i lyset. Jeg hadde 25° der i vinter, og tror jeg kunne fått det varmere, men det blir jo skrekkelig varmt på badet da.
Har bare hatt fresia en gang. De ble stående ute, men tok inn blomstene som tørket i en vase. Der står de ennå, ganske elegante. Den gule fargen har de beholdt etter mange år.
orm
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Henri Ons Jul 02, 2008 15:09

Fresia er ganske trege, men kom fint på seinsommeren hos meg i fjor (midten/slutten av juli).
En løk har overvintret fra i fjor, men sikret meg og kjøpte nye i vår. Nå står de ca. 15 cm høye, ser ut som de kommer greit.

I fjor hadde jeg dem i potter, rett og slett for at de ikke skulle få det for vått her i vesten.
Bilde
Helsikes sniglar.
Brukerens avatar
Henri

Innlegg Roselill Ons Jul 02, 2008 17:47

Første året eg hadde Freesia planta eg dei berre slik det sto på pakken. Ingenting vanskelig med dei. Men blomstene kom seint på sommaren. Masse knoppar når dei måtte i hus. Dei omkom om vinteren, hugsar ikkje korleis eg lagra dei.

Kjøpte nye året etter og planta på same måte. Men ingeting skjedde. Løkane rotna etterkvart.
Nye løk året etter, same resultat. Dei som ikkje rotna blei planta våren etter, i fjor. Langt ut på sommaren var nokre av dei blitt ca 15 cm høge og blomstra. såg litt komisk ut!! :roll:

Har ikkje fått noko gode råd før no. Dette vil eg vite meir om.
Dei dobble blomstene eg hadde første året var berre heilt herlige! :dream:

Roselill
Vennleg helsing Roselill
Roselill
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg oyhovoft Ons Jul 02, 2008 20:15

Arild skrev:Jeg lurer på om det var oyhovoft som nevnte at han har hatt freesia som overlevde vinteren ute i hagen, kan ikke helt huske om de blomstret men tror de gjorde det.

Det var vel georginer jeg snakket om; fresia har jeg aldri hatt her.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg MariaMaria Tor Aug 21, 2008 9:51

Må bare ta opp fresiatråden her.
Nå blomstrer mine omsider. Vidunderlig vakre hvite blomster med nydelig lukt. Men krukka ser ikke bra ut for både blader og blomsterstilker henger utover kanten. Trodde ikke fresia var en hengeplante? Hadde jeg visst den skullle oppføre seg sånn hadde jeg hengt den på veggen.
Brukerens avatar
MariaMaria

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester