Velkommen til forum i ny drakt!

Gode råd, FAQ og forumets regler. Stedet for spørsmål om funksjonaliteten i forumet.

Moderator: Tigertina

Re: Velkommen til forum i ny drakt!

Postby ellea on Mon Oct 06, 2008 20:20

Jeg har vært bortreist, så dette var vidunderlig å komme tilbake til :jump: Takk til admin gruppa :tilber:

Nå gleder jeg meg til å titte litt rundt.
Friends are the flowers in the garden of life
http://elleasverden.blogspot.com/
ellea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Solveig on Tue Oct 07, 2008 10:03

Nå fant jeg heldigvis ut hvor og hvordan jeg forandrer passordet mitt :mrgreen: .
Mitt album

HAGE = GLEDE!
Solveig
Gallerist
Gallerist

Postby RandiE on Tue Oct 07, 2008 11:27

Fine greier ja...litt av en forandring, ryddig og greit...og sikkert oversiktlig å finne frem i etter som man blir vant :)
RandiE
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Postby AnneG on Tue Oct 07, 2008 17:09

Siterer meg selv her:

AnneG wrote:Jeg kjenner godt til denne type 'forumoppsett', og derfor vet jeg at det er mulig å lage en link til 'vis nye innlegg' flere steder, f.eks. både i menylinje øverst og nederst, samt flere steder på alle sider som dukker opp. Jeg håper noen datakyndige admins kan fikse dette, for det er i hvert fall den funksjonen jeg bruker mest, og det er fint å slippe å måtte gå til hovedsiden hver gang for å finne denne linken.

Dessverre har jeg selv ikke peiling på hvilke koder som skal benyttes i oppsettet, men kan evt skaffe info fra kyndige om dette er noe ikke admingruppa lett fikser selv.

Har ikke sett at noen fra admingruppa har kommentert denne ennå. Bare lurte på om meldingen er lest og om det er mulig å gjøre noe med? (Forventer ikke at det skal skje i dag altså, bare lurte på om det i det hele tatt kommer til å bli gjort en eller annen gang.)

:)
AnneG
Turbobruker
Turbobruker

Postby Britt Åse on Tue Oct 07, 2008 17:29

Joda, AnneG, det er nok lest. Vi rekker bare ikke helt over alt hele tida ;) . Vi tar med oss tanken videre.
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Postby fransine on Tue Oct 07, 2008 17:43

Veldig fint ble det ja. jeg fikk problem med innloggingen, antar det har med at det var en "å" i passordet? var ikke bare bare få nytt men det gikk forsåvidt:)
fransine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby AnneG on Tue Oct 07, 2008 20:03

Britt Åse wrote:Joda, AnneG, det er nok lest. Vi rekker bare ikke helt over alt hele tida ;) . Vi tar med oss tanken videre.

Takk, det var bare den tilbakemeldingen jeg var ute etter, BÅ.

Som sagt så har jeg sett admins lagt til denne funksjonen i løpet av 5 minutter på andre fora, dvs hvis de kan det tekniske altså. Så jeg tror jo ikke det er en stor eller voldsom greie å få det gjort hvis kunnskapen er det. At det kan ta tid før noen får bestemt om det skal være sånn, eller før noen har tid til å gjøre det, er jo en helt annen sak. Men var bare derfor jeg tilbød å undersøke teknisk info om det skulle være nødvendig, eller av interesse, da jeg kjenner folk som kan dette, og så ville jeg ikke at meldingen min bare skulle drukne i denne tråden.

Det er i hvert fall mye lettere å lese og følge med på forum når disse linkene til 'vis nye innlegg' ligger flere steder på alle sider som kommer opp (dvs at man slipper å gå til hovedsiden hver gang man vil ta dette valget), og selv om det er en subjektiv erfaring fra min side, tenkte jeg at jeg ville dele den likevel.
AnneG
Turbobruker
Turbobruker

Postby hildeG on Wed Oct 08, 2008 7:58

Vi tar med oss alle forslag til forbedringer av forumet, men kan ikke love at alle blir tatt til følge.
Det er to måter å endre forumets utseende på. Ved å gå inn i adminpanelet, kan jeg for eksempel endre farger, flytte rundt på rommene eller endre navnet på dem. Jeg kan ikke finne noen endringsmuligheter for visning av nye innlegg her, men det er jo mulig at annen programvare for nettfora har denne muligheten. Denne typen endringer er "gjort på 5 minutter" og helt greie å gjøre i den forstand at de ikke skaper problem ved oppgradering seinere.
Den andre måten er å gå inn og endre ting i forumets kodefiler, slik det f.eks. er gjort for å vise chattehjulet og link til hjemmesiden i overskriftslinjen.
Slike endringer bør man tenke seg svært godt om før man gjør - ikke fordi det er vanskelig å gjøre dem, men fordi det skaper ekstraarbeid ved senere oppgradering av forumet. Alle slike små ting må da gjøres på nytt.
Det bør derfor være svært gode grunner for å gjøre slike endringer, og det tar nok stort sett mer enn fem minutter også, uansett hvor godt man kan det.
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
hildeG
Hagegal
Hagegal

Postby meg on Fri Oct 10, 2008 6:30

GRATULERER fra meg å..... fin oversiktelige sider, syns det var gøy at det kommer frem så tydelig hvem som er online,
i tillegg fin profil side til høyre om den som legger inn innlegg. BRA jobbet.. :big:
Sommer Menneske!
meg
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Postby AnneG on Fri Oct 10, 2008 9:31

hildeG wrote:Vi tar med oss alle forslag til forbedringer av forumet, men kan ikke love at alle blir tatt til følge.
Det er to måter å endre forumets utseende på. Ved å gå inn i adminpanelet, kan jeg for eksempel endre farger, flytte rundt på rommene eller endre navnet på dem. Jeg kan ikke finne noen endringsmuligheter for visning av nye innlegg her, men det er jo mulig at annen programvare for nettfora har denne muligheten. Denne typen endringer er "gjort på 5 minutter" og helt greie å gjøre i den forstand at de ikke skaper problem ved oppgradering seinere.
Den andre måten er å gå inn og endre ting i forumets kodefiler, slik det f.eks. er gjort for å vise chattehjulet og link til hjemmesiden i overskriftslinjen.
Slike endringer bør man tenke seg svært godt om før man gjør - ikke fordi det er vanskelig å gjøre dem, men fordi det skaper ekstraarbeid ved senere oppgradering av forumet. Alle slike små ting må da gjøres på nytt.
Det bør derfor være svært gode grunner for å gjøre slike endringer, og det tar nok stort sett mer enn fem minutter også, uansett hvor godt man kan det.

Ja, for å gjøre en slik endring må man gå inn i 'scriptet' (tror jeg det heter). Det er noe jeg ikke forventer at alle har kjennskap til, men en eller annen i admingruppa må nødvendigvis ha det, selv om det ikke er akkurat deg.

Her er i hvert fall en oppskrift, en som vet hva dette går ut på vil skjønne dette. Det er mulig at dette scriptet må endres hver gang forumet oppdateres, men hvor ofte er det nå vi gjør det? Dette er i hvert fall den aller mest praktiske funksjonen for navigering jeg (og mange andre) vet om, og jeg tror det hadde gjort forumet veldig lett å bruke. Hvis mer info trengs av den i admingruppa som skjønner hva jeg snakker om, kan dere skrive her, eller sende pm.

Som sagt, dette har aldri vært noe krav fra min side. Kun et ønske og en informasjon om at det finnes funksjonsforbedringer som ikke trenger å være vanskelig å sette ut i praksis, ei heller vedlikeholde. :)

I fila "overall_header.php" som ligger i "styles\prosilver_se\template" ..
Dette klippet et fra linje 142 og nedover.. Satte inn det med rødt..

<!-- IF not S_IS_BOT and S_USER_LOGGED_IN -->
<ul class="linklist leftside">
<li class="icon-ucp">
<a href="{U_PROFILE}" title="{L_PROFILE}" accesskey="u">{L_PROFILE}</a>
<!-- IF S_DISPLAY_PM --> (<a href="{U_PRIVATEMSGS}">{PRIVATE_MESSAGE_INFO}</a>)<!-- ENDIF --> &bull;
<a href="{U_SEARCH_SELF}">{L_SEARCH_SELF}</a>
&bull; <a href="{U_SEARCH_NEW}">{L_SEARCH_NEW}</a>
<!-- IF U_RESTORE_PERMISSIONS --> &bull;
<a href="{U_RESTORE_PERMISSIONS}">{L_RESTORE_PERMISSIONS}</a>
<!-- ENDIF -->
</li>
</ul>
<!-- ENDIF -->
AnneG
Turbobruker
Turbobruker

Postby hildeG on Fri Oct 10, 2008 10:23

AnneG wrote: Det er noe jeg ikke forventer at alle har kjennskap til, men en eller annen i admingruppa må nødvendigvis ha det, selv om det ikke er akkurat deg.

Her er i hvert fall en oppskrift, en som vet hva dette går ut på vil skjønne dette. Det er mulig at dette scriptet må endres hver gang forumet oppdateres, men hvor ofte er det nå vi gjør det?

Jeg skjønner du mener jeg uttaler meg om noe jeg overhodet ikke har greie på her :lol:

Til spørsmålet ditt:
Det varierer litt, men det er nok adskillig oftere enn brukerne merker. Talte for moro skyld opp i begynnelsen av oppgraderingstråden i moderatorrommet. I løpet av 2004 var det for eksempel 9 større og mindre oppgraderinger av den programvaren hagEgal bruker. Og ja, slike "små" endringer må da gjøres for hånd - hver gang.
Det er ikke dermed sagt at det ikke skal gjøres, vi har jo allerede mange slike endringer i scriptet. Vi tar med oss alle gode forslag og vil vurdere dem etterhvert - men det blir nok ikke gjort noen umiddelbare endringer nå som forumet helt nylig er endret så mye som det er.
Det vil uansett være en tilvenningsfase fordi det er ganske mye som er nytt, så det er nok lurt å la det "synke" litt først - både for brukerne og admingruppa.
hildeGs blogg
hildeG
Hagegal
Hagegal

Postby smg* on Fri Oct 10, 2008 11:16

AnneG wrote:
hildeG wrote:Vi tar med oss alle forslag til forbedringer av forumet, men kan ikke love at alle blir tatt til følge.

Ja, for å gjøre en slik endring må man gå inn i 'scriptet' (tror jeg det heter). Det er noe jeg ikke forventer at alle har kjennskap til, men en eller annen i admingruppa må nødvendigvis ha det, selv om det ikke er akkurat deg.

Her er i hvert fall en oppskrift, en som vet hva dette går ut på vil skjønne dette. Det er mulig at dette scriptet må endres hver gang forumet oppdateres, men hvor ofte er det nå vi gjør det? Dette er i hvert fall den aller mest praktiske funksjonen for navigering jeg (og mange andre) vet om, og jeg tror det hadde gjort forumet veldig lett å bruke. Hvis mer info trengs av den i admingruppa som skjønner hva jeg snakker om, kan dere skrive her, eller sende pm.

Som sagt, dette har aldri vært noe krav fra min side. Kun et ønske og en informasjon om at det finnes funksjonsforbedringer som ikke trenger å være vanskelig å sette ut i praksis, ei heller vedlikeholde. :).

Joda, vi skjønner hva du mener.
For å få til det utseende og den integrasjonen vi har med gallery i dag så har vi allerede endret 50 filer og lagt til 16 filer samt en ny stil, gamle smilys og en ny databasetabell i forhold til standardprogramvaren. Inklusive endringer i hovedpakken og norsk språkpakke. Dette er uten å telle med de knappene som er endret. Så ja - summa summarum blir det en stor jobb å sammenlikne nye og gamle filer ved oppgraderinger (som kun forholder seg til standardinstallasjoner).
For interesserte så ser et umodifisert phpbb3-forum ut slik
http://phpbb3.freenetbuilders.com/

Med hensyn til ønsker er det absolutt lov, men jeg håper også at vi som skal vedlikeholde dette får lov til å uttrykke vår begrunnede mening. Nå som alt er nytt vil det selvfølgelig være funksjoner man brukte før som man savner. Jeg håper at brukerne vil la det nye forumet få litt tid og at man legger godviljen til med hensyn til tilvenning til nye funksjoner og nye måter "å jobbe" på. Etterhvert som man lærer seg andre måter å gjøre ting på så er kanskje ikke det nye oppsettet så verst likevel?

Vi får forøvrig en ny oppgradering på trappene når nytt galleri slippes. Det slippes sannsynligvis i løpet av denne måneden. Jeg tar gjerne imot mer hjelp i så måte.
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
smg*
Hagegal
Hagegal

Postby kirsitn on Fri Oct 10, 2008 11:34

AnneG wrote:Det er i hvert fall mye lettere å lese og følge med på forum når disse linkene til 'vis nye innlegg' ligger flere steder på alle sider som kommer opp (dvs at man slipper å gå til hovedsiden hver gang man vil ta dette valget), og selv om det er en subjektiv erfaring fra min side, tenkte jeg at jeg ville dele den likevel.

Hvis du ønsker å ha denne linken tilgjengelig til enhver tid, så kan du legge den som bokmerke på toppen av nettleseren. Det fungerer i alle fall veldig fint for meg. Vet ikke om det er mulig i Internet Explorer, men i Opera kan man ha ei rekke med bokmerker direkte på menyen slik at sidene man bruker oftest alltid er tilgjengelige. Veldig praktisk.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Ansvarlig for småkrypgalleriet. Bilder mottas med takk! :)
kirsitn
Hjelper til
Hjelper til

Postby miamaria on Fri Oct 10, 2008 11:40

Det fungerer i hvert fall i Mozilla, den kom fort på plass her for å si det sånn. :roll:
miamaria
Hagegal
Hagegal

Postby hildeG on Fri Oct 10, 2008 11:54

Veldig bra forslag. Denne kan også legges i bookmarks toolbar på Mozilla, ja - da har man det liggende der til enhver tid.
hildeGs blogg
hildeG
Hagegal
Hagegal

Postby kirsitn on Fri Oct 10, 2008 12:00

miamaria wrote:Det fungerer i hvert fall i Mozilla, den kom fort på plass her for å si det sånn. :roll:

Rent personlig synes jeg faktisk det er mer praktisk å ha den der enn å skulle skrolle til toppen av sida for å komme til linken. Men nå har jeg også hatt nye innlegg som bokmerke siden lenge før oppgraderinga, så jeg bruker egentlig aldri noe annet enn bokmerket for navigering.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Ansvarlig for småkrypgalleriet. Bilder mottas med takk! :)
kirsitn
Hjelper til
Hjelper til

PreviousNext

Return to Sånn brukes forumet