Nå gleder jeg meg til å titte litt rundt.
Moderator: Tigertina

AnneG wrote:Jeg kjenner godt til denne type 'forumoppsett', og derfor vet jeg at det er mulig å lage en link til 'vis nye innlegg' flere steder, f.eks. både i menylinje øverst og nederst, samt flere steder på alle sider som dukker opp. Jeg håper noen datakyndige admins kan fikse dette, for det er i hvert fall den funksjonen jeg bruker mest, og det er fint å slippe å måtte gå til hovedsiden hver gang for å finne denne linken.
Dessverre har jeg selv ikke peiling på hvilke koder som skal benyttes i oppsettet, men kan evt skaffe info fra kyndige om dette er noe ikke admingruppa lett fikser selv.

Britt Åse wrote:Joda, AnneG, det er nok lest. Vi rekker bare ikke helt over alt hele tida. Vi tar med oss tanken videre.

hildeG wrote:Vi tar med oss alle forslag til forbedringer av forumet, men kan ikke love at alle blir tatt til følge.
Det er to måter å endre forumets utseende på. Ved å gå inn i adminpanelet, kan jeg for eksempel endre farger, flytte rundt på rommene eller endre navnet på dem. Jeg kan ikke finne noen endringsmuligheter for visning av nye innlegg her, men det er jo mulig at annen programvare for nettfora har denne muligheten. Denne typen endringer er "gjort på 5 minutter" og helt greie å gjøre i den forstand at de ikke skaper problem ved oppgradering seinere.
Den andre måten er å gå inn og endre ting i forumets kodefiler, slik det f.eks. er gjort for å vise chattehjulet og link til hjemmesiden i overskriftslinjen.
Slike endringer bør man tenke seg svært godt om før man gjør - ikke fordi det er vanskelig å gjøre dem, men fordi det skaper ekstraarbeid ved senere oppgradering av forumet. Alle slike små ting må da gjøres på nytt.
Det bør derfor være svært gode grunner for å gjøre slike endringer, og det tar nok stort sett mer enn fem minutter også, uansett hvor godt man kan det.
I fila "overall_header.php" som ligger i "styles\prosilver_se\template" ..
Dette klippet et fra linje 142 og nedover.. Satte inn det med rødt..<!-- IF not S_IS_BOT and S_USER_LOGGED_IN -->
<ul class="linklist leftside">
<li class="icon-ucp">
<a href="{U_PROFILE}" title="{L_PROFILE}" accesskey="u">{L_PROFILE}</a>
<!-- IF S_DISPLAY_PM --> (<a href="{U_PRIVATEMSGS}">{PRIVATE_MESSAGE_INFO}</a>)<!-- ENDIF --> •
<a href="{U_SEARCH_SELF}">{L_SEARCH_SELF}</a>
• <a href="{U_SEARCH_NEW}">{L_SEARCH_NEW}</a>
<!-- IF U_RESTORE_PERMISSIONS --> •
<a href="{U_RESTORE_PERMISSIONS}">{L_RESTORE_PERMISSIONS}</a>
<!-- ENDIF -->
</li>
</ul>
<!-- ENDIF -->

AnneG wrote: Det er noe jeg ikke forventer at alle har kjennskap til, men en eller annen i admingruppa må nødvendigvis ha det, selv om det ikke er akkurat deg.
Her er i hvert fall en oppskrift, en som vet hva dette går ut på vil skjønne dette. Det er mulig at dette scriptet må endres hver gang forumet oppdateres, men hvor ofte er det nå vi gjør det?

AnneG wrote:hildeG wrote:Vi tar med oss alle forslag til forbedringer av forumet, men kan ikke love at alle blir tatt til følge.
Det er to måter å endre forumets utseende på. Ved å gå inn i adminpanelet, kan jeg for eksempel endre farger, flytte rundt på rommene eller endre navnet på dem. Jeg kan ikke finne noen endringsmuligheter for visning av nye innlegg her, men det er jo mulig at annen programvare for nettfora har denne muligheten. Denne typen endringer er "gjort på 5 minutter" og helt greie å gjøre i den forstand at de ikke skaper problem ved oppgradering seinere.
Den andre måten er å gå inn og endre ting i forumets kodefiler, slik det f.eks. er gjort for å vise chattehjulet og link til hjemmesiden i overskriftslinjen.
Slike endringer bør man tenke seg svært godt om før man gjør - ikke fordi det er vanskelig å gjøre dem, men fordi det skaper ekstraarbeid ved senere oppgradering av forumet. Alle slike små ting må da gjøres på nytt.
Det bør derfor være svært gode grunner for å gjøre slike endringer, og det tar nok stort sett mer enn fem minutter også, uansett hvor godt man kan det.
Ja, for å gjøre en slik endring må man gå inn i 'scriptet' (tror jeg det heter). Det er noe jeg ikke forventer at alle har kjennskap til, men en eller annen i admingruppa må nødvendigvis ha det, selv om det ikke er akkurat deg.
Her er i hvert fall en oppskrift, en som vet hva dette går ut på vil skjønne dette. Det er mulig at dette scriptet må endres hver gang forumet oppdateres, men hvor ofte er det nå vi gjør det? Dette er i hvert fall den aller mest praktiske funksjonen for navigering jeg (og mange andre) vet om, og jeg tror det hadde gjort forumet veldig lett å bruke. Hvis mer info trengs av den i admingruppa som skjønner hva jeg snakker om, kan dere skrive her, eller sende pm.
Som sagt, dette har aldri vært noe krav fra min side. Kun et ønske og en informasjon om at det finnes funksjonsforbedringer som ikke trenger å være vanskelig å sette ut i praksis, ei heller vedlikeholde..

AnneG wrote:Det er i hvert fall mye lettere å lese og følge med på forum når disse linkene til 'vis nye innlegg' ligger flere steder på alle sider som kommer opp (dvs at man slipper å gå til hovedsiden hver gang man vil ta dette valget), og selv om det er en subjektiv erfaring fra min side, tenkte jeg at jeg ville dele den likevel.

miamaria wrote:Det fungerer i hvert fall i Mozilla, den kom fort på plass her for å si det sånn.

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest