Fugler på foringsplassen 2009/2010

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderator: MonaHN

Re: Fugler på foringsplassen 2009/2010

Innlegg Jostein Man Feb 08, 2010 15:30

Har en bok om foring av småfugler hvor det står at kokosmasse ikke skal brukes til fuglefor(ferdilagd kokosmasse fra butikken.) Det det ikke står noe om er hvorfor det er skadelig.Kokosnøtter og rå kokosmasse anbefales. Er det noen her som kan svare på dette. :?
Jostein. :D
Brukerens avatar
Jostein
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg rødkattebusk Tir Feb 09, 2010 11:40

Hos oss er det blåmeis, kjøttmeis, gråspurv, gulspurv, løvmeis, rødstrupe og skjære som kommer og spiser fuglemat.
Havørn ser vi, naturlig nok, hver dag, og kråke, ravn ,hegre. En gråtrost var nylig på besøk.
rødkattebusk

Innlegg Villrose Ons Mar 03, 2010 11:51

I går var det ny vinterrekord i antall arter på foringsplassen på en gang: Kjøttmeis, blåmeis, spettmeis, svarttrost, grønnfink, pilfink og nøtteskrike. Og jammen kom dompapen også, litt sky i utkanten 8)
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Ons Mar 03, 2010 14:18

Her har det vært mest svarttrost i det siste, men også en del gråsisiker og grønnfink. Har sett mindre av kjøtteis og blåmeis her nå, og spettmeisen har jeg ikke observert her i vinter.
Lurer på om svarttrosten jager vekk småfuglene. Den liker rosiner, og jeg ser at de jager vekk hverandre i kamp om maten. Det trenger de ikke, for vi er to som mater, og kanskje får de for mye rosiner.
Ser ut som det er mindre skjære her nå - merkelig. Ellers har jeg noen som jeg ikke helt kan navnfeste. De ligner litt på gråsisiken, men er større og har mørk brun eller svart kalott, og de har mye gult på seg.
I dag har ingen spist rosinene på brettet. Jeg vaska brettet i går, og kanskje lukter det fremdeles vaskemiddel selv om jeg skylte godt etterpå.
orm
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg rødkattebusk Ons Mar 03, 2010 15:12

I tillegg til de tidl. nevnte, så kom det en stær på besøk 28 02 10, - den har siden vært her hver dag og spiser meisebolle og havregryn.
rødkattebusk

Innlegg markblomst Tir Mar 09, 2010 11:20

Her har det vært lite spennende de siste månedene. Men det kommer jevnt og trutt besøk innom, så får jeg heller leve med at de store togene uteblir. Jeg har sett sisik på avstand, men ikke nede på foringsplassen, det er vel nok frø igjen på trærne fremdeles tror jeg.

Men jeg tenke jeg skulle minne alle om at det nå er på tide å se til fuglekassene. Tømme de for fjorårets innhold.
Om du ikke har fuglekasse så er det jo fremdeles god tid til å snekre eller kjøpe inn kasse :)
Jeg skrev en lang bloggpost i dag, med en masse nyttige lenker, ta gjerne en titt på den om du har lyst til å få en haug med søte små nøster i hagen din denne vår og forsommer.
Bilde
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg rødkattebusk Tir Mar 09, 2010 12:08

I går fikk jeg se en spurvehauk som satt under Hurdalsrosen som det er hengt opp meiseboller i. Den fløy før jeg rakk å hente kamera, og jeg er usikker på om den hadde noe i klørne. Sulten hauken også.... :) , og første gang jeg ser en slik "live".
rødkattebusk

Innlegg Jostein Søn Mar 14, 2010 18:39

Har for tiden fint besøk,en flokk stjertmeis. :D

Her er ei:

v/josteins-album/Fugler/stjertmeis+104.JPG.html

Jostein :big:
Brukerens avatar
Jostein

Innlegg markblomst Fre Mar 19, 2010 20:02

åå, stjertmeis er så fine Jostein :)
Har aldri sett de her i hagen, men lever i håpet.

Men på tirsdag dukket mitt favorittvårtegn opp, nemlig svarttrostsangen. Jeg har svarttrost fast i hagen hele året rundt, og om våren synger den sine vakre triller for meg :star:
Jeg tok opp sangen og satt sammen med noen videoklipp av svarttrosten, filmen kan dere se (og høre) i bloggen min :)
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Fre Apr 09, 2010 23:35

Har navnefestet de små ukjente til grønnsisik. Her er det innimellom tepper av dem nå. Det som forvirret meg var at det i fugeboka sto at de hadde størrelse som en gråsisik. Når jeg så dem sammen så da vitterlig grønnsisiken større ut. Svarttrosten er ikke så ivrig på rosinene lenger. Kanskje finner den noe bedre selv nå.
orm
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oyhovoft Lør Apr 10, 2010 0:17

Nå er våren her for alvor; alle fuglene som hører våren til er på plass omtrent på vanlig tid. Greit med slike inidikatorer. :)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Vigdis_ Lør Apr 10, 2010 9:02

I dag har jeg hatt besøk av ekornet på foringsplassen! Den satt lenge og spiste av solsikkefrøene som har falt ned på bakken. Bokfinkhunnene lot seg ikke affisere, men spiste videre! :)
Brukerens avatar
Vigdis_
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Lør Apr 10, 2010 21:42

Bokfinken er ikke hos oss om vinteren, men forrige dagen så jeg en hann i grønnsisikflokken. Hannene kommer visstnok et par uker før hunnene. Da jeg leste det lurte jeg på hvorfor. Skal den kanskje finne sitt revir og passe på det til hunnene kommer ?
orm
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg markblomst Lør Apr 10, 2010 22:45

Her er det livlig i hagen for tiden :mrgreen:
Trekket er godt i gang, og i går så jeg for første gang en måltrost, hurra! To dager før det kom rødtrosten innom, så nå mangler jeg bare duetrost for full trostepott ;) (svart og gråtrosten bor her permanent).

Linerla vipper rundt, bokfinken er her (både hunner og hanner), og jeg så nylig en sanger, tror jeg. Har sett en stær en gang for noen dager siden, venter spent på om det kommer storinnrykk i år også, i fjor hadde jeg minst fem par som hekket her.

At grønnsisikhannen kom først har jeg ikke hørt før, men jeg veit at bokfinken funker sånn at hannen reiser i forveien, vistnokk for å fikse teritorier ja.

Også venter jeg på bjørkefinken, og har fremdeles håp om at sidensvansen skal komme innom.. det er lov å håpe i allefall.
(ja, jeg håper jo på ekornet også da, den som venter...)
Anne
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Søn Apr 11, 2010 11:40

Jeg ser at jeg skrev slik at det måtte forstås at det var grønnsisikhannen som kom først, men det var altså bokfinkhannen jeg mente. Mener å huske at jeg har sett en bjørkefink her for en stund siden. Er de også trekkfugler ?
Det ser ut som om flere av trekkfuglene finner ut at de ikke trenger å dra så langt om vinteren nå. Mange overvintrer jo sør i landet.
Her kan det se ut som om vi får duereir i et av alletrærne. Jeg trodde det var et påbegynt skjærereir, men i dag så jeg en due som lå på reiret, og maken satt i ei grein like ved.
Kjøttmeisen har begynt å stelle seg istand i ene kassa her. I den andre pleier det være blåmeis. I fjor ble nok hunnen her utsatt for en rovfugl. Fjær lå spredt over hele kjøkkenhagen,og det var mange fine egg igjen i kassa da vi kikket inn senere på våren.
orm
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Unni Man Apr 12, 2010 9:58

Her er det også liv i leiren! :)
Har matet fuglene i 14 år nå. Fra fire kjøttmeiser til nå "100-vis" av fugler :star:

I januar ble jeg med på den store fugletellingen og reigstrerte i slutten av januar. Kaskje det er noe for dere fugleintreresserte? Her ser dere min telling den 31.januar i år: Fuglevennen.no

Den morsomste fuglen må være skjæra. Den bråker til tider men finner på så mye rart. Ikke minst så er lørdagsmorgen med nypåfyllt kompost det mest underholdende ved frokostbordet :lol:
Paret som bor her rett utenfor inngangsdøra i toppen av ei gran har 4-6 unger hvert år. Nå ser jeg de finpusser på redet igjen...

Fuglekasser har jeg også. Herr og fru Blåmeis bor 50 cm fra kjøkkenvinduet mitt så der har vi flott utsikt til det travle paret. Jeg holdt på å le meg i hel i fjor (1.året) Da dro de ut innholdet 4-5 ganger før de var fornøyd med liggeunderlaget. Unger ble det altå og det merkes på fuglebrettet :^:
Jeg har også kjøttmeis i en kasse lengre bort i ei stor bjørk.
Ny kasse er plassert i en gran 30 meter andre veien, det blir spennende og se hvem som flytter inn der.
Har også plassert en ny stærkasse i et stort lønnetuntre. Ingen innflytter i skrivende stund.
En fuglekasse på garasjeveggen har jeg også, men der var ingen i fjor...kanskje i år? Jeg følger spent med i hagelivet mitt :jump:
Brukerens avatar
Unni

ForrigeNeste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest