Jeg har ikke noen husdyr, men jeg har alltid vært opptatt av småfuglenes ve og vel, så de er liksom "husdyrene" mine. Hittil har vinteren vært mild og uten snø (ihvertfall i Oslo-området), så mating av fuglene har ikke vært direkte påkrevet, men jeg startet allikevel foringen for ca 2 uker siden. Jeg synes det er veldig koselig å følge med fuglene som kommer i hagen min, og jeg legger merke til hvilke arter som kommer. Kjøttmeis, blåmeis, grønnfink, pilfink og gulspurv er de obligatoriske, så når jeg i går observerte svartmeis, spettmeis og dompap så er det ekstra interessant. Mange fuglearter foretrekker å spise på bakken, de er ikke så akrobatiske som meisene, som gjerne henger opp ned og spiser på fuglepeanøttene eller meisebollen. Hvis dere legger ut solsikkefrø og villfuglfrøblanding på bakken (eller på et litt stort fuglebrett) så kommer det flere fuglearter i hagen - typisk er gulspurv og dompap som foretrekker dette.
Er det noen som har hatt stillits på fuglebrettet? Den skal ikke være så uvanlig i Oslo-området så jeg har håpet at den skulle avlegge meg et besøk også, men hittil har jeg aldri observert den hos meg.
Sist vinter brukte jeg my penger på fuglemat, spesielt gikk det mye fuglepeanøtter. I høst tenkte jeg på å spare litt penger på fuglematen, så jeg kontaktet to grossistfirmaer (UNIL og Harlem foods) som fører fuglemat, for å sjekke om de kunne selge et større kvantum fuglepeanøtter direkte til en forbruker, men jeg fikk svar fra begge to at de selger kun til butikker. Hvis det er noen som har tips om gunstig innkjøp av fuglemat, så er jeg takknemlig for det.
Hilsen Lobivia