Nå er jeg desverre borteboende for tiden grunnet oppussing i heimen, så jeg har ikke helt oversikt, men jeg var innom hagen i dag tidlig og da så jeg i allefall spettmeis, blåmeis og kjøttmeis. Men jeg er rimlig sikker på at grønnfinken, flaggspetten, pilfinken og toppmeisen er innom også. Og trolig noen sporadiske besøk av de andre mer eller mindre faste.
Jeg mater med solsikke, peanøtter og korn, pluss meiseboller. Meiseboller som er kjøpt er ikke i nærheten like popp som den jeg lager selv, men det går da ned. Jeg har hatt andre mer varierte frøsorter før, og det har vært veldig populært, men da peller småfuglen ut det den liker og kaster ut resten, spesielt spettmeisen er håpløs på dette. Korn er det få som vil ha, men det går litt av det, og jeg får det gratis av min bondebror, så jeg forer med det i en egen mater.
Basert på senvinters erfaring i fjor så var det beste hjemmelagde fettboller, så brødskiver, så spennende frø, så solsikker og nøtter og til sist korn og frø i villblandinga de ikke likte. Men jeg prøver å ha alt, for de har jo litt ulik smak de små luringene. Har tenkt på å få tak i noen ekstraepler fra en hage og ha for å henge opp i trærne utover høst/vinter, det skal visst også være pop blandt enkelte fugler.