Jeg leste et sted at fuglene ikke bør få for mye brød/loff-hverken om vinteren eller når de skal ha unger. Brød var visstnok for lite næringsrikt i forhold til volumet. Og i kulda trenger de høy-oktanfor. Korn, frø (solsikkefrø, usaltede peanutter..), meiseboller, insekter, fett etc er topp. Unngå for salt mat slik som baconflesk etc. Det er vanskelig å ta til seg nok vann når det er kaldt og vannet er frosset.
Selv lar jeg frøstander fra stauder og solsikker stå igjen-her kan fugler finne mat, detørkede plantene beskytter røttene i jorden under, og jeg klipper det enkelt bort tidlig på våren.
Forskning viser at foring kan øke vinteroverlevelsen samt bidra til større ungekull. I Stockholmstraktene f eks, der har myndighetene et opplegg for vinterforing for havørn for å få opp bestanden.
OBS! Om mulig, velg foringsautomat eller løsning der fuglene ikke "driter i egen matskål", dette for å unngå evt spredning av parasitter. Automater der de sitter på en pinne og spiser er sikrere. Finnes masse på nettet om dette også.
Sjekk linken til Fuglevennen der det står masse om emnet:
http://www.fuglevennen.no/innsendt/pdf/ ... 004_02.pdfHvis du er glad i fugler, og har frukttrær / bærbusker, anbefaler jeg å skaffe bærnett fra eksempelvis naturogfritid.no der de selger bærnett som ikke fugler henger fast i. Tror jeg har sett andre også som selger slikt (sjekk ornitologiske foreninger).
Hvis du i tillegg henger fugleforingen et sted hvor katter og rovfugl ikke kommer så lett til, er det perfekt!