I Danmark har vi lavet "støbekursus" i Lysthaven (dansk haveforum) denne sommer. Der blev lavet mange flotte ting, bl.a. fuglebade, trædefliser, potter, krukker, trug m.v.
Til de ting, som skulle holde vand - fuglebade o.a. - blev anvendt en almindelig fast cementblanding. Trug, krukker m.m. blev støbt i hypertufa.
Blandingen vi brugte var: 2 dele sand, 2 dele spaghnum (tørv) og 1 del cement. På dette tidspunkt kan yderligere tilsættes lidt cementfarve, hvis truget ønskes mørkere eller mere brunligt. Tilsæt vand indtil blandingen er fast, men nem at arbejde med.
Jeg lavede dette trug i en metalform, som blev foret med plastic. Truget er lavet uden bund, så indeni metalformen blev anbragt en papkasse i passende størrelse fyldt op med sten og sand for stabilitetens skyld. Mellemrummet mellem form og papkasse blev fyldt op med hypertufa.
Ønskes der bund i truget, må der først fyldes et lag hypertufa i bunden af formen, før "inderformen" placeres.
Jeg ønskede mit trug ganske groft, så efterfølgende blev det bearbejdet med en hammer og stålbørste. Truget er derpå fyldt op med grusblandet jord, så både dræn og afløb er i orden. Jeg er vældigt glad for resultatet - og vil helt sikkert støbe flere trug fremover.
Mit trug i hypertufa
Havehilsen
Marianne