Kan du få den driftige mannen din til å grave ned i bakken så vi vet hvor dyp jord du har? (Han graver - du passer bekkenet). Hvis det bare er stein der så må du legge litt omsorg i grunnarbeidet før du kjøper dyre roser, kanskje bygge opp bedene. Høye planter blir ikke høye hvis de ikke har plass til røttene.
Min Skogskjegg var 30 cm høy i mange år før jeg flyttet den, nå er den et beist som er høyere enn meg.
Hvis all jord og plantetransport må gå gjennom stua så er det viktig å ha en god plan. Ingen impulskjøp som er for store for døra!
Skjærsmin kan klippes og holdes inne akkurat som du vil. Klippe etter blomstring.
Liker dere å klippe og beskjære? Eller vil dere bare være der? I en formklippet liten hage kan du få inn mye (mange). I en fri hage tar plantene mer plass. Velg søylevoksende hvis du velger noe eviggrønt, det er pent om vinteren.
Er du hjemme om sommeren? Hvis ikke så er det viktig å velge planter som blomstrer på våren (løk) og høsten også (Klaseormdruer, Syrinhortensia, Floks).
Høyde? Hmmm. Min Ridderspore er 2 meter. Men ikke alle blir det, det er viktig å lese på lappen.
Klokkebusk kan bli høy og kan klippes til og blomstrer lenge. En nabo her har den som klippet hekk, og den blomstrer ustoppelig.
Frukttre kan lages som espalie. Søyleeiner skjermer for innsyn hele året og vokser sakte.
Hvit edelsyrin kan holdes som et lite tre. Mørklilla også.
Småblomstret Klematis tåler nesten all slags vokseforhold.
Jeg tror det finnes egne bøker for klatrehager. Hager i høyden?
Forøvrig finnes det er bok som heter "Hvilken plante hvor" som akkurat kom i nytt opplag hos Hageseskapet. Den er min hagebibel og har lært meg utrolig mye, for denne hagen jeg har nå er så ekstremt forskjellig fra den jeg hadde før.
Hvis du har barn, så sett av et hjørne til lek og velg robuste planter. Om noen år kan en ev sandkasse bli et fint surjordsbed
Du er heldig som har bilfri lekeplass i hagen.
Du kan allerede i år henge noen ampeler med sommerblomster på den fine portalen din. Og husk: Den største hagedrømmen er drømmen om neste sommer...