Vannliljer i akvarium

Vann i hagen og alle gleder og sorger omkring dette.

Moderatorer: Marosa, solfrid

Vannliljer i akvarium

Innlegg Tigerlilje Søn Jan 31, 2010 18:21

Eg har arva eit akvarium på 720 liter som eg har tenkt å dyrke vannliljer i. Er det noken som har erfaring med slik dyrking? Gjerne kva slags arter dere har. Akvariet skal stå ute. Treng eg noken form for filtrering? Og eg kunne også gjerne tenke meg nokre små fisk.... Eg er klar over at plantene ikkje kan overvintre i karet her i Oslo. Gode råd vert motteke med takk! :)
Tigerlilje
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Vannliljer i akvarium

Innlegg Charlotte Søn Jan 31, 2010 20:07

Hmmm.... jeg tror nok at det vil bli litt mye algevekst her. Et slags filter er kanskje lurt. Spesielt hvis du skal ha fisk i.
Har du tenkt å grave ned akvariet? Jeg vil tro at det vil bli utrolig varmt vann hvis det står ute i sola.

Men som sagt jeg har ikke prøvd....
Har selv en liten dam. Ikke sikker på hvor mange liter, men la oss si den er ca 1,5 i diameter og ca 45 cm dyp. Og den er i minste laget. I sommer da det var så varmt, så slet jeg voldsomt med algevekst. Men jeg fjernet de hver dag, og da temperaturen sank, så forsvant de jo.

Men som sagt er det jo noen som har vannliljer i baljer, så prøv! Så ser du jo etterhvert.
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Man Feb 01, 2010 1:29

Jeg tror ikke temperaturen vil være noe stort problem med mindre akvariet står midt i solsteiken hele dagen. Hvis fiskene bare skal være ute om sommeren, så kan kanskje guppyer være en bra plan. De er fargerike, formerer seg som kaniner (m.a.o. ikke noe problem om en del av dem stryker med) og spiser eventuelle mygglarver sånn at du ikke plutselig får hagen full av blodsugere. De trives best ved 20-30 grader, men mine overlevde fint ned mot 10 grader i juleferien... :oops:
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Ansvarlig for småkrypgalleriet. Bilder mottas med takk! :)
Brukerens avatar
kirsitn
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg andedammen Man Feb 01, 2010 10:13

Dårlig råd å putte Guppy i da dette er lovstridig.
Utendørs hold av fisk er strengt regulert, og underlagt vilkår(konsesjon) generelt untatt er hold av koi/gulfisk.
At fisk dør som følge av manglende skjøtsel er også et problem og lovstridig.
Kontakt Øyvind i Drøbak er mitt råd, han har god kompetanse og gir generelt gode råd på området.
andedammen

Innlegg raell Man Feb 01, 2010 11:01

Hei Bjørg
Velkommen til oss.
Et akvarium i glass ville jeg ikke satt ute, det vil bli ødelagt av frost første vinteren,
selv om du tapper ut alt vann.
Finn heller en stor dunk av plast eller tre som du graver ned å ha vannliljer i.
Det finnes flere vannliljer som du kan ha i grunne dunker.
Selv har jeg dam i hagen, en god del jobb, men veldig koselig.

I kveld er det Oslo-møte på Grønland, (se egen tråd) ta en tur dit kl 17, da treffer
du flere av oss der.
Ragnhild

Min hjemmeside
http://www.skjereredet.no/
---------------------------------
Det kan hende at hobbyene tar overhånd
Brukerens avatar
raell
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ingridbo Tir Feb 02, 2010 10:15

Reguleringsbestemmelsene for hold av fisk utendørs omfatter vel kun dammer der det er kommunikasjon til vann eller vassdrag (evt med fisk som kan rømme, f.eks Channa-artene som nå er forbudt holdt i flere amerikanske stater). Guppy vil ikke overleve en norsk vinter, i motsetning til gullfisk. Det er ingen sjeldenhet å ha guppy og andre små levendefødere i store baljer ute om sommeren. Man tar selvfølgelig inn storfamilien på høsten.
ingridbo

Innlegg akoen Tir Feb 02, 2010 12:31

Enig med raell. Det er ikkje lurt å ha akvariet ute. Algevekst om sommaren er ein ting men det vil garangtert fryse sundt første vinteren.
Eg heiv ut mitt gamle akvarie i fjord og det blei stående ei stund før vi fikk kasta det. På den tida fraus det sund.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min nye Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
Årets frøliste
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg andedammen Tor Feb 04, 2010 4:57

Gå rett på Øyvind i Drøbak se link.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=3086
Han gir gode/relevante råd og er i bransjen.
Hva angår lovelighet utendørs se link
http://nzb.no/newsDesign42.asp?news=612
Dette er tdvis het tema på ulike fiskeforum, spiller liten rolle om mange gjør det, alikevell lovstrdig uten spesifikk tillatelse/konsesjon pr. nu.
Det at en fisk er god til å yngle, så det derfor ikke er så farlig om noen dør, er også på kant med ny dyrevelferdslov 01.01.10., således også et dårlig råd.
Fisk er dekorative ja, men ikke en dekoration.
Mener ikke å moralisere, snarere informere.
Akvariet du har fått, kan være et fint vinteropplag for evt. fisk/vannliljer i vinterhalvår innendørs, det tåler ikke frost(blir sprengt).
Mange vannliljer vil tåle, å stå ute, i din sone, gitt riktige rammebetingelser.
andedammen

Innlegg Øivind i Drøbak Lør Feb 13, 2010 21:26

Hei Bjørg.

Andedammen har helt rett i at det er kun gullfisk og koi som er lov å holde i hagedam.
En balje,akvarie eller beholder som står ute, betrakter direktoratet for naturforvaltning som dam.
Bare spør meg, jeg har hatt besøk av dem pga dette .
Det endte med bøter og endring av lovverket :D, eller egentlig et midlertidig "direktiv"eller hva nå det heter.
Endelig lovverk er ikke klart , men de har jobbet med dette 3-4 år nå .

Selv syntes jeg det er for strengt, men jeg er jo ikke loven :)
Skulle ønske de fokuserte på hva den virkelige faren er.
Faren for spredning av uønskede arter i norsk fauna.
En guppy i akvariet eller balje skulle jeg tro ikke var noen fare her.
Men man skal selfølgelig sørge for at fisken trives som andedammen skriver.

Dersom akvariet står i solen får du nok raskt problemer med alger på glasset.
Tror karret bør stå inne med noen tropiske Lotus vannliljer ? Disse flotte lotusene får du kjøpt rimelig av private på f.eks akvaforum/nettakvariet
Så får du finne noe annet til vannliljedammen ute.
For det er klart du skal ha vannliljer ute ,Alle bør ha det! :) :)
Brukerens avatar
Øivind i Drøbak

Innlegg Tigerlilje Lør Feb 20, 2010 17:24

Takk for alle svar! Eg aner ein viss skepsis til prosjektet mitt med å dyrke vannlijer i eit akvarium. Nå er det eingang slik at - som alle hagebrukarar veit - at det å prøve er ofte vel så morro som resultatet.... Så eg kjem nok til å sette igang når det vert litt varmare i veret og snøen forsvinn. Akvariet har ein tilhøyrande sokkel slik at det står i passe "arbeidshøgde". Sokkelen er ikkje særleg vakker så den tenkte eg å kle med plastnetting og la eit-årlige klatreplanter vekse der. Elles er det ikkje plass innendørs hos meg til det store akvariet så skal eg ta det i bruk vert det utendørs. Eg har forresten 2 akvarier inne, i det eine er der mini-orkideer og i det andre, ja der er det faktisk fisk! No les eg i hageblad og studerer forskjellige slags vannliljer. Når det gjeld fisk, så får eg tenke litt meir på det. Og så får eg ta problema etterkvart...
Tigerlilje

Innlegg Øivind i Drøbak Lør Feb 20, 2010 17:39

Enig!
Ting skal prøves, men anbefaler en litt skyggefull plass om du skal lykkes.
Brukerens avatar
Øivind i Drøbak

Gå til Hagedammer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest