Jeg har mer enn pytt, men det er nå vann der. Ingen pumpe, denne pytten er meget liten. 1mx0,5m, og med steinlag i bunnen, så den er ikke dypere enn 0,3, og er et vannspeil, fuglebad etc i hagen. Den har i vår fått Mini dunkjevle (rensende) , sjøblad( for luft) og en krabbeklo (flyteplante som skal lage oksygen den også) Disse vokser skte, pga den dårlige sommeren. Ingen pumpe. Fyller på vann når det blir lite. Ikke noe algevekst, mye sol, når den er her. I pytten lever mygglarver (men de forsvinner ved vind, som det er endel av Og 3 snegler. Dette er snegler med hus, og spiss sneglehus. I området fra før bor det vanlig svartsnegl (mulig brunsnegl, som i såfall jeg ikke ser) og gulhuset snegl. Og ellers i fjæra bor det selvsagt snagl med hus, men de finner vi jo bare tomme på land ved fjøre sjø. Plantene ble kjøpt på nettbutikk i Norge.
Som det ser ut for meg beiter sneglene fram og tilbake på steinene, det er jo et lag på steinene. Og på planten Krabbeklo, men ikke på selve planten. Mer på overflaten der også. Planten er ikke skadet.
Bør jeg fjerne disse sneglene, forde de overvintrer og formerer seg grasalt? Eller er de nyttedyr.

å være, men er tatt m mobilkamera og den er gråere enn foto-ikke så svart i tegningene.....