Men - jeg har tenkt på om jeg skulle legge ned et rør av typen 10 cm dia med spalter (drensledning) opp ned (med spaltene ned) på en seng av singel. Jeg vil da trekke igjennom trekkesnor før jeg graver over igjen. Røret vil jeg da måtte føre frem til "rett under" utekontakten på huset og ha et lokk over når det ikke er i bruk, samt inn gjennom drivhusgrunnmuren.
Jeg ser for meg at det skal være plass til en hageslange gjennom samme rør også (har utevann på huset 2m unna utekontakten).
Er dette dumt? Vil jeg risikere vann i grøfta? Grunnen er i utgangspunktet bra drenert ettersom jorda her i all hovedsak er jordblandet rødsand. Vil jeg risikere at det legger seg kulde i grøfta og at jeg slipper denne inn i drivhuset? Kan kanskje forhindres med å lage en styrokork som passer til rørhullet (- ledning) i drivhuset?
Vil jeg kunne ha vannslangen der året rundt (uten trykk på vinteren), eller vil den sannsynligvis fryse i stykker? (Jeg vil neppe klare å tømme den helt for vann... og det laveste punktet vil antakelig bli under plena, ikke inne i drivhuset siden det ikke er nok nedoverbakke til drivhuset... )
Sitter her med følelsen av at det er bare jeg som kommer til å skjønne hva det er jeg forsøker å forklare nå...