by Harryford on Fri Oct 10, 2008 3:37
Jeg har gjort meg noen tanker om vintersikring etter sist januars stormvær, som blåste ned og knuste fullstendig, både mitt Hydro 10.5 kvm Alu/glassdrivus, og mitt Jubilee 12,5 kvm Alu/10mm poly-drivhus!
I Hydro - glassdrivhuset, var glassa festet med klips, "dobbel dose" 8 stk på hvert glass! Noen plasser var det silikon. Men det som skjedde i vinden, som nok gikk opp i 30 sekmeter, var at en glassrute sprakk. Dette førte til at huset fylltes med vind, og glassa ble presset ut innenfra. Det er ikke konstruert for å tåle samme presse innfra, som på utsiden! I løpet av et kvarters inferno, var 103 stk glassruter knust! Reisverket var vrengt i former en kunstner kunne misunne!!!
Like ille gikk det Jubilee huset. Det hadde 10mm kanalplater, alle meget godt gummiert fast, både på utsiden og innsiden! Trodde det skulle tåle alt!!! Men den gang ei!
Hendelsesforløpet der, var omtrent det samme som på glasshuset. En av kanalplatene, 60cm bred, bøyde seg av vindpresset, spjæret midt på, og slapp luften/vinden inn i huset! 3 minutter etter var alt borte - Gone whith wind!
Det eneste som sto igjen "oppreist", var drivhusenes bunnlist. Den var forsvarlig skrudd fast i fundamentene. Det ene av murte lecablokker, det andre i solid/tungt trevrk!
I mitt tilfelle, så velta ikke husene av vinden, da de satt forsvarlig fast, men de ble blåst i stykker! Jeg hadde en stor tung hvit pressenning til å dekke Jubeelee huset med, men droppa den da jeg ville ha lyset inn om vintren! Det var dumt!
Alt dette for å si at sitter drivhuset fast i bakken, og det blåser tilstrekkelig, kan det gå som beskrevet! - Men husene må sitte fast, på en eller annen måte. Er det ikke mulig å få festa drivhuset i bakken, vil jeg anta fra egen erfaring, at et fundament med vekt på ca 200kg vil holde et 10kvm drivhus fast! Huset må festes med mange skruer!
Skal det tåle store vindpåkjenninger, er dekking med solid presseninng det eneste som holder! Den koster noen kroner, men var i 20 år!
Tar en sjansen på at det blåser litt mindre, har jeg sett montert utvendige skråstøtter av tre ned i bakken. Dette for å hindre at selv huset velter! Plastkanner, 20 liters, hengende som vekter på utsiden er og brukt.
Selv skal jeg bygge drivhus med solid trereisverk!