dine beste lilla!

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderator: Mona O.

Re: dine beste lilla!

Innlegg BenteBjo Man Feb 08, 2010 20:40

juli og august 09 495.jpg
juli og august 09 495.jpg (98.63 ) Vist 320 ganger
juli og august 09 736.jpg
juli og august 09 736.jpg (93.65 ) Vist 320 ganger

allium og Lythrumer er og fine .Må sei du inspirerte meg til å lage eit lilla/rosa/blått bed .Med litt kvitt innemellom . :dream:
Fin tråd dette ,med mange gode forslag :) Den vanlige ville rosa-lilla digitalisen kunne og fått ein plass her .Den er så fin .
Ha en fin dag. Hilsen Bente.
Veien blir til mens vi går - og vi lærer så lenge vi lever .
Brukerens avatar
BenteBjo
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg akoen Man Feb 08, 2010 21:30

Veronicastrum virginicum er høg og rank. Den står oppreist i alslags vær. Ein av mine favoritter.

Eg planter gjerne lilla i det kvite bedet, men blant lilla blomster foretrekk eg flammende orange til gult, :D
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min nye Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
Årets frøliste
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Frank1 Tir Feb 09, 2010 12:08

Hva med hosta og klematis. Kjekt å sette opp ett flott klatrestativ til alle de kjekke klematisene som finnes i lillafarger. Mange hostaer blomstrer med flotte lilla blomster, og så er det jo fint å få litt grønt innimellom alt blomstringa. Allium og tulipaner med hosta er jo en god blanding.Lykke til med det nye bedet!
Frank1
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg ingrid9000 Tir Feb 09, 2010 20:22

Thalictrum
Bilde

Verbena hastata
Bilde

Aniisop - Agastache foeniculum
Bilde
"Den skjønneste jordens blomst er smilet" - (Henrik Wergeland)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg lykkekløver Ons Feb 10, 2010 10:38

Matthiola longipetala (gresk levkøy) er en sommerplante som virker unnselig helt til du har kjent duften som kommer om ettermiddag/kveld. Den er ubeskrivelig. Lange smale greiner som bøyer seg så fint innimellom andre blomster. Den kan plantes rett ut i bedet og kan sås i to omganger. Ellers: Salvia nemorosa Rosenwein som dufter av solbær. Den er ca. 40 sm høy og har blåfiolette blomster i aks og blomstrer fra juli til september. Og for riktig sein høstblomstring: Sedum spectabile og Sedum telephium (oktoberbergknapp). De er ikke dyp lilla, men går litt mot rosa. Rodgersia aesculifolia (kastanjebronseblad) har store bronsefargede blader og blir høy (100-125 cm). Ellers: Asters, både ettårige (f.eks. Calistephus chinensis 'Gala Blue') og flerårige (f.eks. Aster alpinus Dark Beauty) som blir 30 cm. Ellers så er det mange lave steinbedsplanter som går i lilla; se på Magnar Aspaker sine nettsider...
Den som er herre over sin lidenskap, er slave av sin fornuft.
Brukerens avatar
lykkekløver

Innlegg bubbs Tor Feb 11, 2010 21:08

Tusen takk for alle gode råd! :) Jeg skulle gjerne hatt sommerfuglbusk her, men det blir ikke så lett ettersom jeg bor i Namsos (H5). :(

Bedet ligger på vestsiden av verandaen, så jeg tror det vil bli topp å ha et par duftplanter her. God idé! Jeg har alt plantet duftfiol (med resten av staudene som står under snøen), men det kunne passet veldig bra med en ettårig plante som kan dufte litt senere. :) Ellers tror jeg det blir topp med et par høye løkplanter. Blir jo ikke noe i år, men, men... Hehe..

Om fler av dere har bilde av lilla bed så vil jeg gjerne se! Tusen takk folkens! :D
bubbs
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Forrige

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: MSN [Bot] og 0 gjester