Vi har valgt en leveggløsning der vi har kledd dobbelt, dvs. planker på begge sider og med ca 5-6 cm avstand mellom dem.
Uteplassen vår er bygget i et solrikt hjørne av plenen uten kontakt med hus eller annen beplantninge (den gang

) som gir ly. Det blåser en del fra nord her, men leveggen tar alt og vi opplever en lun og deilig krok der. Så dobbel kledning (vet ikke hva det kalles) er å anbefale, både med tanke på vind og innsyn. (Litt dillete å male da, men vi malte grundig før vi satte opp plankene).
Ellers kan det være smart å tenke på størrelsen, som du nevner, 3x6 eller 4x5... Dette er to forskjellige mål som gir ulike muligheter.
3x6m: langbord, bred og god plass
4x5m: mer romslig plass,
etc. Hvilke behov og ønsker har du for bruken?
Jeg anbefaler også at hvis du har terrassebord til gulv å legge kantstein/belegningsstein eller noe rundt gulvet i overgang til plen eller det dere måtte ha. Det gir en fin innramming og overgang til evt. plen. (Må forresten kantene være rette? Det er fint med myke kurver også i plattinger, synes jeg.)
Tenk også bed og beplantning rundt denne uteplassen. Det er jo det som til sist gjør den koselig. Jeg merker nå at når ting vokser seg til, så blir lunheten og trivselen større. Skal for eksempel tømmermannen lage åpning for et bed, større steiner etc. i selve plattingen?
(Sjekk også om du må søke kommunen for å sette opp en pergola...)