Bestemme tidspungt for når en bloggpost postes/ vises

Informasjon om hvor og hvordan. Tips til og fra hagegals brukere.

Bestemme tidspungt for når en bloggpost postes/ vises

Innlegg markblomst Tor Jan 01, 2009 15:53

Jeg skriver her om blogspotblog, kansje noen andre kan forklare eller lenke om wordpress om det er noen som trenger litt råd og vink der.

Du kan selv bestemme når bloggpostene postes, du kan sette de tilbake i tid, la de få tid for akkurat når du poster, eller du kan sette de frem i tid. Det siste gjør at du for eksempel kan skrive og poste en bloggpost i dag, som først vises om to dager!
Det er lurt å sørge for at posten postes med rett tidsstempel, da den kommer inn i blogglistene etter når tidstempelet er, ikke når du faktisk poster den. (blogspot gir automatisk tidstempel etter når du starter på en post)

Først må du se om bloggen din har rett tidssone. Standard komme de vel med tidssone fra USA.
Trykk tilpass øverst til høyre på bloggen, Innstillinger, og så Formatering Finn der det står tidsone og skroll i menyen til du finner Oslo.
0.jpg
0.jpg (26.59 ) Vist 321 ganger

(klikk på bildet så kan du se hele)

Nå kan vi se på hvordan du endrer tidsstempelet på posten.
Når du skriver ett innlegg (eller redigerer) så finner du under skrivevinduet ett felt hvor det står alternativer for innlegg trykk der, og det kommer opp ett felt hvor du kan skrive inn det tidspungt du ønsker.
5.jpg
5.jpg (41.34 ) Vist 323 ganger

Dersom du setter tidspungt frem i tid og tykker publiser så legges den i arkiv frem til det tidspungt du har satt.
Du kan når som helst endre tidstempelet, bruk rediger, endre til det du vil ha, og trykk publiser. (men om blogglistene allerede har listet innlegget så endres ikke tidspungtet der så langt jeg kan forstå)

Var dette forståelig? Spør gjerne om noe er uklart!

For flere bloggspottips forklart med teskje se gjerne ibloggen min
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Re: Bestemme tidspungt for når en bloggpost postes/ vises

Innlegg markblomst Ons Jan 28, 2009 11:42

Sitert fra annen tråd, limt inn her for å holde innformasjonen på ett sted.
Mokki skrev:Pkt 1. Har det dukket opp noen mulighet til å skjule enkeltinnlegg på Blogspot? Jeg syns jeg har sett at noen har dukket opp på lister med innlegg som er "skjult"
...

Grunnen til at innlegg kommer opp som skjult er nok at de først er lagt ut, og så etterpå fjernet. Dersom da fekst google har rukket å hente inn innformasjon om innlegget så vil det dukke opp i oppdaterte lister som hagegal, i følgerfungsjonen og i RSS lesere som bloglines og googlereader.
Dette skjer også dersom man poster ett innlegg og ombestemmer seg og fremdaterer det noen dager. Derimot om du setter opp til å fremdateres før du trykker publiser, så dukker det ikke opp noe sted (i allefall ikke som jeg har sett, og jeg bruker ofte den fungsjonen).

Dersom du ønsker å virkelig slette ett innlegg du allerede har publisert så må du først endre innholdet, så publisere, også vente til google har vært innom og oppdatert sine lister, vanligvis innen en time. Så kan du slette posten om du vil, men den vil fremdeles ligge øverst på alle lister, men da uten innhold. Det er egentlig bedre å bare endre innholdet til ettellerannet og la posten stå, så slipper folk å gå bom og bli forvirra.Eventuelt post ett nytt innlegg som kommer inn på topp av alle blogglistene.
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Re: Bestemme tidspungt for når en bloggpost postes/ vises

Innlegg Mokki Ons Jan 28, 2009 11:46

Ah! Takk, Markblomst... jeg burde visst at jeg kunne lete her inne ;)
Brukerens avatar
Mokki
Gallerist
Gallerist

Gå til Blogging

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest