Jeg skriver her om blogspotblog, kansje noen andre kan forklare eller lenke om wordpress om det er noen som trenger litt råd og vink der.
Du kan selv bestemme når bloggpostene postes, du kan sette de tilbake i tid, la de få tid for akkurat når du poster, eller du kan sette de frem i tid. Det siste gjør at du for eksempel kan skrive og poste en bloggpost i dag, som først vises om to dager!
Det er lurt å sørge for at posten postes med rett tidsstempel, da den kommer inn i blogglistene etter når tidstempelet er, ikke når du faktisk poster den. (blogspot gir automatisk tidstempel etter når du starter på en post)
Først må du se om bloggen din har rett tidssone. Standard komme de vel med tidssone fra USA.
Trykk tilpass øverst til høyre på bloggen, Innstillinger, og så Formatering Finn der det står tidsone og skroll i menyen til du finner Oslo.
(klikk på bildet så kan du se hele)
Nå kan vi se på hvordan du endrer tidsstempelet på posten.
Når du skriver ett innlegg (eller redigerer) så finner du under skrivevinduet ett felt hvor det står alternativer for innlegg trykk der, og det kommer opp ett felt hvor du kan skrive inn det tidspungt du ønsker.
Dersom du setter tidspungt frem i tid og tykker publiser så legges den i arkiv frem til det tidspungt du har satt.
Du kan når som helst endre tidstempelet, bruk rediger, endre til det du vil ha, og trykk publiser. (men om blogglistene allerede har listet innlegget så endres ikke tidspungtet der så langt jeg kan forstå)
Var dette forståelig? Spør gjerne om noe er uklart!
For flere bloggspottips forklart med teskje se gjerne ibloggen min