Blogger og WEB-album

Informasjon om hvor og hvordan. Tips til og fra hagegals brukere.

Moderator: Tigertina

Re: Blogger og WEB-album

Postby primula on Mon Jun 25, 2012 12:38

Så fint at dere har diskutert mens jeg har vært ute i hagen. Har lest det dere har skrevet, men jeg er såpass treg i hodet når det kommer til dataprat at jeg må ha tid til å tenke igjennom det dere skriver før jeg forstår skikkelig. Skjønner ikke hvordan man får mer enn ett album i Picasa. Ser at jeg har fire, men vet ikke hvorfor. Men det er nok summen som teller.
Hilsen Primula
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Anne på Moseplassen on Mon Jun 25, 2012 13:16

Primula. Ikke tenkt på albumene. De har absolutt ingen tingen med saken å gjøre. Det er lagringsplass og bildebrukt totalt som teller.

Randi, du har forstått helt rett med skriving og kopiering ja :)
Du trenger ikke sette opp den nye bloggen på samme oppsett og design som den gamle. (men om du bruker førvisning/prevue så blir det naturligvis ikke sammenlignbart om du ikke har samme oppsett). Du står fritt til å gjøre hva du vil av redigeringer på innlegget når du har kopiert det over, også bildestørrelser og plassering.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Postby krepsemor on Mon Jun 25, 2012 20:25

Det var meg som var så `lur`og slette bilder på Picasa. Jeg så at det var dobbelt opp av alle bildene, og det virket ganske så unødvendig, så jeg slettet i vei.... Resultatet var at mange av bildene i blogginnleggene mine forsvant, og vistes bare som en svart firkant med et spørsmålstegn i!!! Ikke noe trivelig. Jeg kunne ha lagt inn gjen bildene på nytt, men det ble for mye arbeid. Så folkens, ikke gjør som meg!
Imidlertid så har jeg bare brukt 80 mb av mine 1024 mulige mb, så ingen grunn til å slette altså! (rødmer.....)
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster

Rigmor
Image
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby primula on Tue Jun 26, 2012 10:53

Nå har jeg funnet ut at feilen for mitt vedkommende ikke ligger på Picasa likevel, men at det er ett eller annet mystisk med Mac-en som gjør at jeg ikke kan velge blant de siste bildene når jeg skal legge bilder inn i bloggen. Tok en fotorunde i hagen i går kveld og lastet bildene opp i den gamle pc-en som jeg ikke har brukt til bilder etter at jeg anskaffet meg en Macbook Pro for ett par år siden. Og fra gammelmaskinen gikk det greit. :D
Vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få hjelp med Mac-en. Huff! :(
Hilsen Primula
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby calypso on Tue Jun 26, 2012 11:06

primula wrote:Vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få hjelp med Mac-en. Huff! :(

MacDonalds??
Ståle
calypso
Hagegal
Hagegal

Postby RandiE on Tue Jun 26, 2012 11:21

primula wrote:Nå har jeg funnet ut at feilen for mitt vedkommende ikke ligger på Picasa likevel, men at det er ett eller annet mystisk med Mac-en som gjør at jeg ikke kan velge blant de siste bildene når jeg skal legge bilder inn i bloggen. Tok en fotorunde i hagen i går kveld og lastet bildene opp i den gamle pc-en som jeg ikke har brukt til bilder etter at jeg anskaffet meg en Macbook Pro for ett par år siden. Og fra gammelmaskinen gikk det greit. :D
Vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få hjelp med Mac-en. Huff! :(

Apple gir alltid god support synes jeg.
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Postby RandiE on Tue Jun 26, 2012 11:22

calypso wrote:
primula wrote:Vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få hjelp med Mac-en. Huff! :(

MacDonalds??

:lol: :lol: :lol: den var god.
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Postby primula on Tue Jun 26, 2012 13:52

RandiE wrote:
calypso wrote:

MacDonalds??

:lol: :lol: :lol: den var god.

Han har nå ofte så vittige kommentarer den Calypsoen! :D

Får prøve å få hjelp hos Apple. Synd at det nærmeste eplehuset ligger i Tromsø, 12 mil herfra.
Hilsen Primula
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby calypso on Tue Jun 26, 2012 14:05

Ring Eplefolkene, de vet kanskje om noen autoriserte folk litt nærmere. (Elkjøp kanskje?)
Ståle
calypso
Hagegal
Hagegal

Postby RandiE on Sat Jul 28, 2012 22:50

Da fikk jeg ikke inn flere bilder...jeg har nådd maximum. Men jeg tok bilde-adressen fra et annet nettsted, det blir tungvint, men det går. Leste litt om systemet, men jeg fikk ikke helt klarhet idette:
Gmail: 10 GB for Gmail messages and attachments.
Google Drive: 5 GB for your synced and uploaded files. Google Docs and files converted to Google Docs format don't take up storage space. - de to der har jeg ikke brukt noe av, det virket som man kunne overføre det til Picasa Album og heller bruke det der. Men jeg fant ikke ut hvordan det kan gjøres. Noen som vet?

Nå bruker jeg bilder som har lengste side på 1024p og i lav kvalitet, rundt 100kb pr. bilde. Bør man bruke mindre enn det også? Kvaliteten blir dårlig da.

Litt tungvint når man ikke kan laste opp bilder direkte mer...kanskje jeg burde kjøpe mer plass? Noen som har gjort det, eller vet om den måten å overføre fra G.mail for eksempel.

Jeg ser Anne har hatt et forslag om å opprette en blogg til og laste opp til den...men det var også noe tungvint.
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Postby RandiE on Tue Aug 07, 2012 1:37

primula wrote:Ja, jeg synes det er rart at de ikke vasler når (hvis) gratisalbumet er fullt. Sendte en forespørsel i går kveld på et meldingsskjema jeg fant i Picasa,
men har ikke fått svar enda. Jeg synes det er litt dyrt å utvide albumet, så det gjør jeg ikke hvis jeg ikke må.

Det er egentlig ikke så veldig dyrt....25GB koster $2.49 / Month. Jeg har brukt opp min kvote nå, hvis jeg bruker link til bilder jeg legger på Flickr først,
unngår jeg betaling og kan "legge inn" så store bilder jeg vil. Jeg har brukt det nå, men så har jeg også bare lastet opp til blogger/picasa og det størte bildet/klikke-bildet blir da ikke større enn 800p; de reduserer til det om du ikke betaler. Det synes jeg er litt lite, så jeg tror ikke jeg fortsetter med den ordningen. Bilder kommer ikke særlig til sin rett med minde de er ca 1024p, (eller mer) Jeg vurderer å betale ekstra, for det er mye mer tungvint å linke til bildene for å få de inn i bloggen..
Flere som har synspunkter på dette?
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Postby RandiE on Mon Aug 27, 2012 22:57

primula wrote:Ja, jeg synes det er rart at de ikke vasler når (hvis) gratisalbumet er fullt. Sendte en forespørsel i går kveld på et meldingsskjema jeg fant i Picasa,
men har ikke fått svar enda. Jeg synes det er litt dyrt å utvide albumet, så det gjør jeg ikke hvis jeg ikke må.

Nå har jeg prøvd uten å ha Picasa album en stund...men det blir mye mer "jobbigt"...jeg har to blogger, og i Litteraturbloggen legges det inn mange spesielle bilder, book-cover og forfatterbilder,
kart o.l...og det er bilder jeg primært ikke ønsker å legge inn på Flickr, men for å ta adressen derfra, har jeg vært nødt til det. Nå kjøper jeg mer plass. Det er ikke dyrt egentlig - $2.49 pr. måned
og da bruker du til du har nådd 25GB, nå har jeg brukt 1GB på noen år så dette holder jo en god stund-----he,he, med samme fart som nå i 25 år!?.
I tillegg får man noe som heter "Drive" og plass på gmail kontoen, men ikke noe av det har jeg bruk for, så det "går til spille".
Det virker som man bare kan betale pr.måned og ikke for et helt år...men det får vise seg..
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Previous

Return to Blogging