Må en behandle roselusene?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderator: magnar

Må en behandle roselusene?

Postby Linda-Blåveis on Tue Jun 05, 2007 21:00

Har fått et helt lass med lus på rosene mine.De andre årene har jeg spraya med grønnsåpe vann,latt det virke en liten stund,før jeg har dusjet dem igjen med rent vann.
Etter denne behandlingen blir bladene så gule.Noe annet jeg kan gjøre i stede?Hva skjer med rosebusken om en ikke gjør noe og bare lar dem være der?
Har sett at der har avtatt litt med lus de andre årene når rosene begynner å blomstre.Kommer helst på nye skudd og knoppene altså.
Linda-Blåveis
Linda-Blåveis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Anita K. on Tue Jun 05, 2007 21:56

Dra fingrene over skuddet og knus dem. Mest effektivt. Og det hjelper! :)
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Postby tine on Tue Jun 05, 2007 22:22

Ja den er kinkig. Eg har en del lus på klatreroserne mine. Har hvert år gjort som deg Linda - med bra resultat. Men etter et hint fra Calypso kjører eg i år et forsøg, som hedder: LAD LUSENE VÆRE.
Det går ut på flere marihøner og flere fugler - vel spesiell meiser.
Nå er det masse lus på roserne, masse marihøner - flere enn ellers. På sensommeren skal eg bygge blåmeisekasser, og om husene fyldes opp er vel problemet løst :D
Der det fins vilje, fins en vei

Masse hilsner fra Tine
tine
Har snakketøyet iorden, ja

Postby vivi on Wed Jun 06, 2007 6:52

Du kan også prøve hvitløksvann. Knus hvitløk og kok det sammen med vann. La det avkjøle og lag litt sterk te. Så der det bare å spraye på. Jeg gjorte dette i fjor og det så ut som lusa xx( .
Med jord under neglene gjør hverdagen litt lysere.
Min hage 2008 - oppdatert 1.september 08
Min hageblogg
vivi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Linda-Blåveis on Wed Jun 06, 2007 6:57

Anita K. wrote:Dra fingrene over skuddet og knus dem. Mest effektivt. Og det hjelper! :)

Huff,nei det klarer jeg ikke :? Synes disse småkrypene er så ekle når det blir så mangen av dem, at det tror jeg ikke at jeg orker.
men jeg får prøve med hvitløken.Alle knoppene er dekket i kjukt lag med lus,så vil gjerne bli kvitt dem.
Linda-Blåveis
Linda-Blåveis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby hildeG on Wed Jun 06, 2007 8:53

Flyttet fra Hageplanter

admin/hildeG
hildeG
Hagegal
Hagegal

Postby magnolia on Wed Jun 06, 2007 9:55

Hvis du synes de er ekle å ta med fingrene, kan du jo spyle dem vekk med hageslangen (ikke i solskinn!). Men de kryper kanskje tilbake :? Eller?
magnolia
Hagegal
Hagegal

Postby Anita K. on Wed Jun 06, 2007 10:26

Hos meg er det et samarbeid mellom marihønene og meg. Nå har insektene overtatt jobben etter at jeg tok de verste inntrengerne! :)
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Postby Maria i Strandhuset on Wed Jun 06, 2007 10:33

Lite marihøner her. Ser en og annen av og til. Dete r noen gule slektninger av dem her. Gule med sorte prikker. Gjør de samme nytten - eller er det en vegetarmodell med roser på menyen?

Linda-Blåveis: Det er håp! Jeg orket ikke knipe lus med fingrene i fjor. I år var hemningene borte - helt uten noen forutgående øvelser!
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Trine on Wed Jun 06, 2007 10:52

Her er det godt med både marihøner, lus og de små gule og sorte "marihønene". Jeg driver og transporterer marihøner fra andre steder i hagen og over på rosene, i håp om at de skal formere seg der og kanskje klare å ta knekken på lusene, uten at jeg behøver å bruke sprøytemidler :)

Jeg har også lurt på disse sorte og gule raringene. Ser at det er en del av dem på rosene, hvor det er mest lus og håper de gjør samme nytten som marihønene??

Et tips til dem som ikke orker å knuse lus med bare fingrene; Kjøp en eske med engangshansker på apoteket. Jeg bruker disse ved luking og annet "puslearbeid" i hagen, hvor det er greit å ha noe på hendene, men hvor vanlige hagehansker blir litt klumpete å bruke.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Trine
Hjelper til
Hjelper til

Postby norskeyper on Wed Jun 06, 2007 11:10

I år for førstegang her på sørlandet iallefall...for en kjøpt såpespray til lus og annet utøy. Ferdigblandet på hagesentret. Denne er jo ikke giftig men dreper lusa. Ellers er det ihvertfall 6 forskjellige variasjoner av marihøne i norge, og de gule er blandt de. De spiser også lus ja :mrgreen: og ikke bare det men andre bladsugende slynger, og skjoldlus med.
Lord, please keep your arm around my shoulder, and your hand over my mouth.
Mine sider!
norskeyper

Postby Henri on Wed Jun 06, 2007 19:41

i går så jeg for første gang (!) marihøne hos meg. Ei enslig ei. La oss håpe hun forteller sine venninner at det er nok å spise hos meg xx(
Helsikes sniglar.
Henri

Postby kirsitn on Wed Jun 06, 2007 23:04

mikkel wrote:Lite marihøner her. Ser en og annen av og til. Dete r noen gule slektninger av dem her. Gule med sorte prikker. Gjør de samme nytten - eller er det en vegetarmodell med roser på menyen?

Hvis det er denne du har, så lever den av meldugg og ikke bladlus. Nyttig nok det også! Det skal imidlertid finnes drøyt 50 ulike marihønearter i Norge, og det er slett ikke alle som er røde med sorte prikker. En av mine favorittarter er lysebrun med hvite prikker.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Ansvarlig for småkrypgalleriet. Bilder mottas med takk! :)
kirsitn
Hjelper til
Hjelper til

Postby Linda-Blåveis on Thu Jun 07, 2007 6:26

Nei her er det jammen meg ikke mangen marihøner å se i løpet av sommeren.Kan telle på en hånd :(
Linda-Blåveis
Linda-Blåveis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Røsslyng on Thu Jun 07, 2007 15:24

Jeg har ingen marihøner :cry: men masser av lus på roseknoppene.... :V:

Hvis jeg finner tar jeg alltid med til hagen min men de forsvinner igjen.Her er jo nok av fôr ,så hvordan få dem til å bli boende????
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
ImageMIN BLOGG.
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Postby Linda-Blåveis on Thu Jun 07, 2007 16:18

Men hva skjer om en ikke gjør noe med all lusen?Tar de knekken på rosen da?
Linda-Blåveis
Linda-Blåveis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Next

Return to Alt sykt