Skjoldlus

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderator: magnar

Skjoldlus

Postby paalg on Sun Jan 18, 2009 1:16

Jeg har fått skjoldlus på ett av mine citrustrær. Det har blitt et stort problem, begynte for ett år siden, men det spredte seg ikke særlig mye, men plutselig nå i vinter har det eksplodert!

Er det noen som har noen gode kjerringråd mot disse lusene? Noen nevner rødsprit, men vil ikke dette skade treet? Kan rødsprit sprayes over treet?

Jeg vil svært gjerne beholde treet, det bærer jo frukt :)

Legger ved et bilde av lusa på et stykke papir.
Attachments
CRW_3146.jpg
CRW_3146.jpg (43.11 KiB) Viewed 889 times
paalg
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Skjoldlus

Postby Heis on Sun Jan 18, 2009 10:05

Jeg har også hørt om bruk av rødsprit, både mot ullus og skjoldlus. Jeg har bare erfaring med rødsprit mot ullus, men det gikk helt bra for planten (potteplante) leste at noen penslet rødspriten på lusene, men måtte også plukke dem vekk i etterkant for de falt ikke av. Visstnok vanskelig å bli kvitt dem også. xx(

En med samme problem
Enda en
Avsnitt med oppskrift på såpevann og neslevann
Hege
Sone h2/h3
Vakre blomster visner snart, ugress varer året ut.
Heis

Postby magnolia on Sun Jan 18, 2009 11:47

Man må bruke negler og tannbørste, sies det i den ene linken ;)
magnolia
Hagegal
Hagegal

Postby akoen on Sun Jan 18, 2009 12:11

Eg fikk sjoldlus med nokre orkideer eg kjøpte for ei stund sida. Eg har kjørt på med Plantpins (stikks som du stikk i jorda) og calypso som eg vanner med. I tillegg har eg vaska plantene i grønsåpe med litt rødsprit i. Snur planta på hode og stapper den ned i ei bøtte. Prøver då å gni bort det meste. Det er kanskje litt vanskeligt med ei stor plante om du ikkje har eit stort kar.
Beklageligvis så hadde det spredd seg hos meg før eg såg det men eg trur eg har det under kontroll no. Kjem til å fortsette å vanne med calypso med gjevne mellomrom.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
akoen
Hagegal
Hagegal

Postby paalg on Sun Jan 18, 2009 14:34

Jeg har nå kjøpt Provado Bladlus-pin, dette fungerer slik at stoffet løses opp ved vanning og trekkes opp via røttene. Håper dette skal ta knekken på dem. Jeg skal selvfølgelig ta planten i dusjen for å få vekk det verste med ei børste, har fått tips om å dekke til jorda, så jeg taper en plastpose over potten.

Jeg gir rapport her senere så snart jeg vet noe resultat.
paalg

Postby ingrid9000 on Mon Jan 19, 2009 17:29

Ungene er jo under skjoldet der, jeg har skjoldlus på drueplanten, men har ikke prøvd enda. Regner med å vepne meg med sprit og ei nål til å spidde skallet på :? Det detter ikke av av seg sjøl...
"Den skjønneste jordens blomst er smilet" - (Henrik Wergeland)
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Postby hageihøyden on Sat Jan 24, 2009 20:53

Brukte provado-tabletter for å ta knekken på skjoldlusene på oliven"treet". Puttet MANGE tabletter i jorden. Ser ut til at det hjalp. Har i vinter ikke merket noe til honningdoggen, som i fjor konstant var på gulvet under treet. Selv om skjoldene av lusene fremdeles er der, regner jeg kampen som vunnet. Kanskje verre for deg hvis du tenker å tenker å smake på frukten!!
hageihøyden
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Postby paalg on Sun Jan 25, 2009 2:09

Om jeg greier å utrydde skjoldlusene med provado så er det en kjempeseier! :) Så får jeg skrape av skjoldene i tiden etterpå. Helt utrolig hvor mye honningdugg som produseres, håper nå at dette tar slutt, det vil i så fall være et tegn på at lusene dør. Treet mitt har tatt stor skade av lusene, ser ut til at de etterhvert ville tatt livet av treet hvis dette hadde fortsatt.

Ser frem til en ny vår for treet med mye ny bladvekst.
paalg

Return to Alt sykt