Sånn lager man lenker som kan legges på bloggen:
Kortversjon:
Man må spare skrivervennlig versjon av kategoriene man vil ha lenke til på en nettside. Og så lenke dit det ligger på den nettsiden.
OBS: Innlegg som er kategorisert som personlige/bare for venner blir også med i den lagrete versjonen, så hvis du ikke vil at disse skal bli lagt ut, må du fjerne dem først!
Den lange forklaringen:
Jeg har ikke en egen nettside og Ståle (Calypso) hjalp meg så jeg har fått spart skrivervennlig versjon av dagboka mi på hagegal.info.
Sånn gjorde jeg for å lagre sidene hos meg selv:
Først sjekket jeg at skrivervennlig versjon av de kategoriene jeg ville ha lenke til (hagedagbok 2006, hagedagbok 2007 og hagedagbok 2008) var riktige. Hos meg var de ikke det, så jeg måtte mekke en hel dag med å fikse så alle notatene lå i det året de skulle ligge. I denne tråden: Den gamle hagedagboka - notater havner i feil kategori har jeg beskrevet hva jeg hadde problemer med og hvordan jeg fikk fikset det.
Da de tre kategoriene var riktige sparte jeg dem på egen maskin:
Jeg åpnet skrivervennlig versjon av de tre kategoriene og sparte dem som "nettside komplett" på egen maskin.
(Jeg bruker firefox og ubuntu - i andre nettlesere heter lagringsalternativet kanskje noe annet.)
Når det er riktig spart på egen maskin er alt med, også bilder og lenker til andre steder på nettet. Men lenkene til kommentarene forsvinner vel når hagegaldagbøkene etterhvert legges ned.
Så hadde jeg dette trygt spart på egen maskin, men for å kunne lenke til det i bloggen må det altså ligge på en nettside.
Sånn gjorde jeg for å gi Ståle en skrivervennlig versjon:
Ståle tilbød seg å hjelpe:
Jeg sendte lenkene fra skrivervennlig versjon sånn de ligger på dagboka nå til Ståle. Enkelt og greit.
Han la dem ut på hagegal.info på et sted han har laget for sånne som meg som gjerne vil kunne lenke til gamle dagbøker.
Tusen takk, Ståle!
Og jeg fikk tilbake tre url-adresser som jeg har lagt som lenker fra bloggen min.
Hvordan man legger ut lenker på blogspot vet jeg ikke.
På wordpress er det: Nytt innlegg - link - skrive inn navnet på lenken, urlen og legge den i ønsket kategori. Og lagre.
Edit: Lagt til informasjon om personlige innlegg. -kirsitn m/adminhatt.
Edit: Jeg har lagt inn lenke til pm til Ståle. Lene
Edit: Noe redigering i samråd med Lene - smg*