Å legge lenke til gammel hagegaldagbok i ny hageblogg

Gode råd, FAQ og forumets regler. Stedet for spørsmål om funksjonaliteten i forumet.

Moderatorer: hildeG, xodus

Å legge lenke til gammel hagegaldagbok i ny hageblogg

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Sep 08, 2008 15:17

Jeg har blitt oppfordret av Ståle til å legge ut denne oppskriften.

Sånn lager man lenker som kan legges på bloggen:

Kortversjon:
Man må spare skrivervennlig versjon av kategoriene man vil ha lenke til på en nettside. Og så lenke dit det ligger på den nettsiden.

OBS: Innlegg som er kategorisert som personlige/bare for venner blir også med i den lagrete versjonen, så hvis du ikke vil at disse skal bli lagt ut, må du fjerne dem først!

Den lange forklaringen:
Jeg har ikke en egen nettside og Ståle (Calypso) hjalp meg så jeg har fått spart skrivervennlig versjon av dagboka mi på hagegal.info.

Sånn gjorde jeg for å lagre sidene hos meg selv:
Først sjekket jeg at skrivervennlig versjon av de kategoriene jeg ville ha lenke til (hagedagbok 2006, hagedagbok 2007 og hagedagbok 2008) var riktige. Hos meg var de ikke det, så jeg måtte mekke en hel dag med å fikse så alle notatene lå i det året de skulle ligge. I denne tråden: Den gamle hagedagboka - notater havner i feil kategori har jeg beskrevet hva jeg hadde problemer med og hvordan jeg fikk fikset det.

Da de tre kategoriene var riktige sparte jeg dem på egen maskin:

Jeg åpnet skrivervennlig versjon av de tre kategoriene og sparte dem som "nettside komplett" på egen maskin.
(Jeg bruker firefox og ubuntu - i andre nettlesere heter lagringsalternativet kanskje noe annet.)
Når det er riktig spart på egen maskin er alt med, også bilder og lenker til andre steder på nettet. Men lenkene til kommentarene forsvinner vel når hagegaldagbøkene etterhvert legges ned.

Så hadde jeg dette trygt spart på egen maskin, men for å kunne lenke til det i bloggen må det altså ligge på en nettside.

Sånn gjorde jeg for å gi Ståle en skrivervennlig versjon:

Ståle tilbød seg å hjelpe: :D

Jeg sendte lenkene fra skrivervennlig versjon sånn de ligger på dagboka nå til Ståle. Enkelt og greit.

Han la dem ut på hagegal.info på et sted han har laget for sånne som meg som gjerne vil kunne lenke til gamle dagbøker.
Tusen takk, Ståle! :tilber:

Og jeg fikk tilbake tre url-adresser som jeg har lagt som lenker fra bloggen min.

Hvordan man legger ut lenker på blogspot vet jeg ikke.
På wordpress er det: Nytt innlegg - link - skrive inn navnet på lenken, urlen og legge den i ønsket kategori. Og lagre.

Edit: Lagt til informasjon om personlige innlegg. -kirsitn m/adminhatt.

Edit: Jeg har lagt inn lenke til pm til Ståle. Lene

Edit: Noe redigering i samråd med Lene - smg*
Sist endret av Lene i Fredrikstad den Man Sep 08, 2008 15:36, endret 1 gang
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Man Sep 08, 2008 15:20

- Når vi gjør dette, hvordan blir det med eventuelle innlegg som står kun for eieren av dagboka, eller venner? Kommer de ikke med, eller er dette noe vi må passe på, og fjerne disse innlegg fra dagboka først?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg hildeG Man Sep 08, 2008 15:21

De blir med, så hvis du ikke vil ha dem der, bør du fjerne dem først
Humankind, after all, cannot bear very much reality.
Robert Pogue Harrison
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Sep 08, 2008 15:22

De må du fjerne først.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Man Sep 08, 2008 15:24

- Kan vi ikke legge en OBS! om det i første innlegget, så ser folk det også selv om de ikke gidder å lese videre på tråden?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Sep 08, 2008 15:39

Nå har jeg også lagt dette på infosidene
(-det blir lett rot med diverse info inne i lange tråder, særlig når de i tillegg slettes... :mrgreen: )
http://www.hagegal.info/dagbokarkiv/dagbokarkiv.php
Ståle
Rart dette; alle som ellers bare vil ha bare ekte, rene naturprodukter, forlanger at alt pelsverk skal lages av olje..
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Man Sep 08, 2008 23:17

Ståle ble litt sår etter at jeg vet et feiltak slettet all skryt av han (og resten av innleggene) i den originale tråden, derfor gjengir jeg den etter beste evne her ;) :

Lene i Fredrikstad skrev:Om jeg har oppfattet riktig så kommer de gamle hagedagbøkene til å forsvinne fra nettet om en stund.

Men vi kan ta vare på den gamle dagboka vår ved å klippe og lime notat for notat inn i ny blogg (jeg ser at Espen - pejahren har gjort det).
Eller ved å lagre hele dagboka i skrivervennlig versjon på egen maskin.

Jeg har nå forstått at for å kunne legge lenke til den skrivevennlige versjonen (som HildeG har gjort) fra ny hageblogg må den skrivervennlige versjonen lagres ett eller annet sted på nettet, altså på en nettside.

Derfor lurer jeg på om admin kan finne et sted på hagegal.no der de gamle hagedagbøkene kan bli liggende i skrivervennlig versjon (som et arkiv) også etter at hagedagbøkene blir lagt ned. Da kan vi jo enkelt lenke dit fra de nye hagebloggene - om vi vil.
Jeg forstår at kommentarene kommer til å forsvinne i et sånt arkiv, men det gjør de jo uansett om vi ikke lagrer dem spesielt om jeg har oppfattet rett.

calypso skrev:Hvis den legges ut en plass på nettet, blir det seende slik ut:
http://www.hagegal.info//dagboker/lene-06.htm

Filen er ikke særlig plasskrevende, tilsvarer noen bilder
Innleggene er visst ikke indeksert på noen måte, så det går ikke å lenke direkte til et innlegg

Lene i Fredrikstad skrev:Ja, Ståle, det er akkurat noe sånt jeg lurer på om hagegal.no (eller .info) kan lage for oss.
For det vil jo gi muligheten til å ha arkivet tilgjengelig. (Når gjorde jeg hva i hagen?)

Lene i Fredrikstad skrev:Jeg ser plutselig at mitt svar kan virke forivrrende om du faktisk nå har laget en lenke jeg kan bruke. I tilfelle: Takk!
Men jeg regner med at du bare har laget den som et eksempel på hvordan det kan gjøres.

calypso skrev:
Lene i Fredrikstad skrev:Jeg ser plutselig at mitt svar kan virke forivrrende om du faktisk nå har laget en lenke jeg kan bruke. I tilfelle: Takk!
Men jeg regner med at du bare har laget den som et eksempel på hvordan det kan gjøres.

Og for å høre noen meninger runt dette.
Det blir jo i tilfelle en god del arbeid...

hildeG skrev:De som har hjemmesider og/eller plass til dette hos sin internettleverandør bør bruke dette - om ståle hjelper de som ikke har det eller ikke får det til, så er vel det fint?

Lene i Fredrikstad skrev:Jeg begynner dette innlegget med en stor takk til Ståle!

Nå har nemlig Ståle spart skrivervennlig versjon av den gamle dagboka mi for meg på hagegal.info, gitt dem url-adresser og jeg har fått lenker som jeg har lagt ut på den nye hagebloggen min.
Sjekk gjerne ut på: http://leneifredrikstad.wordpress.com/, ned på høyre side under "Mine sider".

Utskriftsversjonen får med seg alle bildene sånn de står i dagboka. Men når dagbøkene etterhvert legges ned forsvinner lenkene til kommentarer og album.

Hvis flere enn meg har lyst på hjelp til dette fra Ståle må man gjøre sånn:

Åpne skrivervennlig versjon av Hagedagbok 2006, hagedagbok 2007 og hagedagbok 2008 i dagboka di, sjekk at notatene ligger riktig og at alle er der. Se i denne tråden om tips hvis noen av notatene dine ligger feil: Den gamle hagedagboka - notater havner i feil kategori.

Når du er fornøyd med dine skrivervennlige versjoner, kan du sende lenkene til Ståle (Calypso) på pm. Det er lurt at du sjekker at lenkene er riktige før du sender dem fra deg, så han slipper med å gjøre jobben én gang pr. hagegal.

Ståle lagrer lenkene på hagegal.info, lager http: - adresser og sender de nye lenkene tilbake til deg på pm. Og du kan legge lenkene på bloggen din.

Én gang til: Tusen takk, Ståle!

Alle innlegg ble skrevet de 6. september i tidsrommet fra kl 14:30 til kl 23:00
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Sep 09, 2008 2:06

Jeg kikket på den opprinnelige tråden som smg* la inn igjen nå og da slo det meg at da jeg skulle lage oppskriften pånytt (fordi den jo var blitt slettet ved en feil), hadde jeg allerede glemt hvordan jeg hadde gjort det. :oops:

Jeg sendte nemlig lenkene fra skrivervennlig versjon sånn de ligger på dagboka nå til Ståle. Enkelt og greit.
Jeg gjorde ikke det jeg skriver om å spare på egen maskin og sende lenkene som begynner på "file:///" og slutter med "html".

Oppskriften er beskrevet riktig i den opprinnelige tråden og på hjemmesiden vår.

Kan en eller annen admin eller moderator redigere det første innlegget i denne tråden så oppskriften blir riktig her også?

(At jeg også har spart skrivervennlig versjon på egen maskin så jeg vet at jeg har dem trygt spart er en annen sak)
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Tir Sep 09, 2008 13:15

Lene i Fredrikstad skrev:Jeg kikket på den opprinnelige tråden som smg* la inn igjen nå og da slo det meg at da jeg skulle lage oppskriften pånytt (fordi den jo var blitt slettet ved en feil), hadde jeg allerede glemt hvordan jeg hadde gjort det. :oops:

Jeg sendte nemlig lenkene fra skrivervennlig versjon sånn de ligger på dagboka nå til Ståle. Enkelt og greit.
Jeg gjorde ikke det jeg skriver om å spare på egen maskin og sende lenkene som begynner på "file:///" og slutter med "html".

Oppskriften er beskrevet riktig i den opprinnelige tråden og på hjemmesiden vår.

Kan en eller annen admin eller moderator redigere det første innlegget i denne tråden så oppskriften blir riktig her også?

(At jeg også har spart skrivervennlig versjon på egen maskin så jeg vet at jeg har dem trygt spart er en annen sak)

Da er det innlegget Lene her viser til fikset på sånn at det stemmer overens med sannheten.

smg* - som har funnet ut at å rote det til - bare fører til rot...
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tir Sep 09, 2008 14:27

http://www.hagegal.info/dagbokarkiv/dagbokarkiv.php

Denne siden blir oppdatert etter hvert som det dukker opp flere ting man bør være oppmerksom på.... (så man skal slippe å lete i tråden)
Ståle
Rart dette; alle som ellers bare vil ha bare ekte, rene naturprodukter, forlanger at alt pelsverk skal lages av olje..
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tonemeia Tir Sep 09, 2008 17:18

Jeg ønsker også å få lagra mine gamle hagedagbøker på denne måten.
Men - ettersom jeg fortsatt ikke har fått min egen hageblogg, så blir det vanskelig for meg å få til dette.
Tele2 er min nettleverandør, og de har som kjent store problemer med å få blogspot til å fungere. Så vidt jeg skjønner, er dette et problem som har vart ei tid, men det ser ikke ut som om de skal klare å fikse dette med det første.
Dermed må min såvidt påbegynte hageblogg utsettes på ubestemt tid.
Derfor håper jeg at noen evt kan hjelpe meg med å lagre mine gamle hagedagbøker, evt at man utsetter å fjerne bøkene til Tele2 kundene også kan få laga bloggene sine.
Tone H6 / H7
Mine bilder
Brukerens avatar
Tonemeia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg hildeG Tir Sep 09, 2008 17:46

Det er jo fullt mulig å lagre gamle hagedagbøker uavhengig av blogspot, både ved hjelp av ståles tilbud og på egen maskin eller nettside.
Har tele2 problemer med alle bloggleverandører, eller gjelder dette bare blogspot?
Uansett ligger overgangen til nytt forum noen uker fram i tid - og de gamle dagbøkene vil være tilgjengelige en tid også etter dette.
Humankind, after all, cannot bear very much reality.
Robert Pogue Harrison
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg RandiF Tir Sep 09, 2008 17:56

Jeg sendte også skrivervennlig versjon av kategoriene mine til Ståle. De følger jo ikke med dagbøkene, men jeg vil gjerne ha dem. Disse er ikke lagt ut så langt, kanskje det blir for mye? Jeg kan jo selvsagt lagre dem på maskina mi, men det blir ikke det samme. Mulig jeg kan bruke "elementer" i bloggen til dette? Når jeg finner ut hvordan de opprettes..... :oops:
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tonemeia Tir Sep 09, 2008 18:25

hildeG skrev:Det er jo fullt mulig å lagre gamle hagedagbøker uavhengig av blogspot, både ved hjelp av ståles tilbud og på egen maskin eller nettside.
Har tele2 problemer med alle bloggleverandører, eller gjelder dette bare blogspot?.....

Jeg har dessverre ingen egen nettside, så foreløpig har jeg lagra de gamle hagedagbøkene på egen maskin.
Jeg vet egentlig ikke helt hvor stort eller lite Tele2 sitt blogspot problem er, med det ble omtalt som omfattende. Derfor ser jeg ikke bort fra at det også er andre tjenester / områder som er ramma. Når jeg engang får oppretta min egen blogg, er det naturlig for meg å satse på blogspot, ganske enkelt fordi jeg kjenner den litt fra før, og dessuten, de fleste hageblogger + andre blogger jeg har bokmerket, ligger her.
Tone H6 / H7
Mine bilder
Brukerens avatar
Tonemeia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Tir Sep 09, 2008 19:00

Men du trenger altså ingen egen nettside for å ta vare på dagboka. Den kan legges på hjemmesiden til hagegal, med Ståles hjelp. :) Den anledningen har i hvert fall jeg tenkt å benytte meg av, for jeg har ingen peiling på hvordan man lager seg nettside. Så får jeg linke dit fra bloggen. (Først må jeg bare finne ut av det.)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Sep 09, 2008 19:26

Jeg har oppdaget at det er mulig med ett tastetrykk å få fram en lenke med alle innleggene i gammel hagedagbok i skrivervennlig versjon og i rett rekkefølge etter når de ble opprettet - uansett hvilken kategori de ligger i:

Nederst på siden, når dagboka mi er åpen, ligger det en lenke som heter: "Skrivervennlig side av dagboken". Jeg trykket og fikk opp en lenke med hele dagboka mi i skrivervennlig versjon i ett jafs. 8)

Jeg dobbeltsjekket ved å edite og lagre pånytt det aller første innlegget i dagboka mi fra fra julaften 2005- innlegget flyttet da selvsagt plass til feil kategori (2008), men står forsatt på sin rette plass helt først i den skrivervennlige versjonen jeg får opp når jeg trykker på lenken nederst på siden. :^:

Jeg oppdaget samtidig at denne lenken ikke funker fra siden med "se alle notater".
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Neste