Blomsterstilk på min Phalaenopsis!

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: MonaHN, solfrid

Blomsterstilk på min Phalaenopsis!

Innlegg krepsemor Fre Okt 17, 2008 19:29

Hei!

Jeg har tre planter av typen Phalaenopsis, hvorav to av dem har blomstret en gang etter at jeg fikk dem. I vår fikk jeg en av min mor, som ikke hadde blomstret på en stund, så hun tenkte at den kunne jo skifte miljø! Det pleier å hjelpe!
Jeg har venta og venta, og nå, endelig, kommer det en stilk! Men den kommer oppå bladrosetten, istedet for nede ved bladrosetten! Jeg har aldri sett noe lignende, så jeg lurer da på om dette er vanlig?

Bladene er noe variegerte, i form av "flekkete" og brunlige blad, ikke grønne som de andre to plantene jeg har! Kan dette være en annen sort enn de to grønne?

Jeg tenkte jeg skulle legge inn bilde, men etter å ha lasta det opp i galleriet mitt, fant jeg ikke den knappen som henta det inn i innlegget mitt!
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster

Rigmor
Bilde
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Blomsterstilk på min Phalaenopsis!

Innlegg markblomst Fre Okt 17, 2008 19:52

knappen finnes ikke lenger, du må legge den inn med koder. Skal se om jeg finner igjenn en tråd som forklarte dette.

Bildet er i allefall her: v/krepsemor/phalaenopsis.jpg.html

Jeg har ikke større greie på orkide så jeg kan ikke hjelpe deg med orkidespørsmålet
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg krepsemor Fre Okt 17, 2008 20:09

Hei, og takk for svar!

Synd med den knappen da! Den var så enkel og grei liksom! Bildet jeg har av planten er forresten veldig dårlig, så jeg skal prøve å få tatt et skikkelig bilde i morgen, når det er dagslys!

Rigmor
Bilde
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Fre Okt 17, 2008 22:18

Jeg tipper at den som kommer oppe i bladrosetten er en blomsterstilk, mens de som kommer nedenfor bladrosetten er luftrøtter.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg krepsemor Fre Okt 17, 2008 22:29

Hei magnolia!

Jeg har som sagt hatt/har tre planter av typen Phalaenopsis, så særlig bevandret er jeg ikke da. Har søkt litt på nettet, men der fokuserer de jo mest på de nydelige blomstene, og ikke bladene. Men mange jeg kjenner, min svigermor f.eks, har orkidèer, men de kommer med blomsterstilken nede ved bladene. Røttene kommer også der, men de er rundere i tuppen, enn blomsterstilkene, som er mer spisse. Men jeg har aldri sett at stilken har kommet oppå bladrosetten slik som denne! Trodde det kom bare nye blad der!

Rigmor
Bilde
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oddvar Lør Okt 18, 2008 11:28

Har denne planten hvert en avlegger?For de gangene en orkide kommer med blomsterstilker i vekstpunktet er det det samme som døden,det er det siste den kommer til å gjøre og er du heldig så lager den avleggere nede på stammen etter hvert som bladene faller av.Årsaken er en genfeil og garteneriet som dyrker de frem burde aldri ha levert dem ut for salg.Angående marmoreringen på bladene er det nok noe arvemateriale til foreldrene som den er blitt krysst med bla.P.fiiphinense og P.sanderiana har marmorerte blader så det forekommer av og til hybrider i salg som har arvet disse egenskaper også keikiene er slike egenskaper som har kommet med i arveegenskapet.
Oddvar
Brukerens avatar
oddvar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg krepsemor Lør Okt 18, 2008 20:48

Hei Oddvar!

Om planten har vært en avlegger, vet jeg ikke, siden jeg har fått den som den er nå! Det var visstnok gule blomster på den. Det er det eneste jeg vet! Jaja, da har den bestemt seg for å avlide, men da håper jeg i så fall at du har rett i at den kanskje lager keikier nede ved stammen! Hadde vært spennende det! Men da arver jo de den samme genfeilen som morplanten har! Bare de blomstrer så! Tusen takk for opplysende svar i alle fall!

Rigmor
Bilde
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oddvar Lør Okt 18, 2008 23:02

Stemmer det genfeilen flger med,har selv en blå Vanda som har det samme problemet men her går det noen flere år fire til fem før den blomstre og samtidig har den allerede begynt å utvikkle keikier.I løpet av de ti siste årene har jeg kunn opplevet to Phaelenopsiser med de genfeilene av kansje tusen stykker,har forsøkt å selge orkideer en gang og så har vi en lokal orkideforening hvor jeg er sterkt innvolvert i og der blir det utloddning av orkideer på hvert m,øte så jeg har sett en del av dem.
Oddvar
Brukerens avatar
oddvar

Innlegg krepsemor Søn Okt 19, 2008 10:45

Flott å få lære mer om denne fantastiske blomsten! Ser ut for at dette er en "kuriositet"! Selv om den, som du sier, er i ferd med å dø, så syns jeg den ser ganske så frisk ut! Røttene virker sunne, grågrønne og store, og bladene er blanke og spenstige! Men genfeilen ligger i at der kommer en blomsterstilk i vekstsonen? Så da kan der ikke komme flere blad der heller? Jaja, jeg får vente og se, hva som skjer videre :oops:

Rigmor
Bilde
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg signe Søn Okt 19, 2008 16:27

Ikke gi opp at det skal komme flere blader enda. Jeg har en som hadde ødelagt vekstpunkt. Etter ca et år dannet den to rosetter, en på hver side av det gamle vekstpunktet. Den står nå med blomsterstengler, en på hver rosett.
Der solen altid skinner er det kun ørken. Her skinner den ikke mer enn at vi unngår det.

min blogg
Brukerens avatar
signe
Gallerist
Gallerist

Innlegg krepsemor Søn Okt 19, 2008 16:30

Det er jo fantastisk, Signe! Nesten som en siamesisk tvilling! Tenk for et blomsterflor der kan komme etterhvert da! Dette kan jo bli interessant :tilber:

Rigmor
Bilde
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg signe Søn Okt 19, 2008 16:36

Ja nesten som en siamesisk tvilling. Det hadde jeg ikke tenkt på :)

Kan jo legge inn bilde av den når blomstene kommer ut.
Der solen altid skinner er det kun ørken. Her skinner den ikke mer enn at vi unngår det.

min blogg
Brukerens avatar
signe
Gallerist
Gallerist

Innlegg krepsemor Søn Okt 19, 2008 17:17

Ja, kan ikke du gjøre det? Det hadde vært veldig morsomt å se hvordan det kan bli! :jump:

Rigmor
Bilde
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester