Kan jeg servere dette?

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: Mona O., hildeG

Kan jeg servere dette?

Innlegg Dag Tor Nov 13, 2008 18:11

Når kvinner spør om hva de skal servere, ja, da er det i alle fall grunn til å spørre når man er mann og enslig :mrgreen:
Jeg er fullstendig klar over at selv om en bor alene, så må man be venner til seg en gang i blant. Men det må jeg bare innrømme at jeg har vært dårlig til. Men det er aldri for sent å flytte noen barrierer ;)
I stedet for å spørre, så vil jeg selv komme med et forslag som jeg ønsker kommentarer og rettelser på:
Jeg ber 3-4 venner til en gryterett. Jeg steker opp 2 pakker med finnbiff og bruker et par poser med stroganoff-gryte.
Jeg kan ha mye godt oppi - eienerbær, selvplukket sopp, tomater, små biter av blomkål, litt tyttetbær, geitost, osv.
Jeg rører rundt minst en halv boks med rømme like før servering. Serveres med nykokt ris. Før jeg setter gryta på bordet, drysser jeg litt persille oppå og noen paprikabiter. I tillegg lager jeg en salat (forslag?)
Hva slags vin kan passe, evt. øl - her er jeg helt på jordet.
Jeg har kjøpt sånne "tversoverduker", noe som er helt nytt for meg.
Jeg er veldig usikker på et slikt konsept - ønsker ikke at mine gjester skal oppleve at dette var veldig hjelpesløst, for det er det jeg er redd for :oops:
Forslag og ideer taes imot med takk.
(Ikke si at "når du er enslig, så forventer de ingen ting heller" :mrgreen: )
Dag
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Brukerens avatar
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Re: Kan jeg servere dette?

Innlegg Elsa Tor Nov 13, 2008 18:28

Høres da bra ut dette :)
I stedet for to poser med stroganoffgryte ville jeg brukt to poser med jegergryte, eller en pose jegergryte og en pose stroganoffgryte. Kanskje kan du også servere loff til.
Angående vin ville jeg spurt på polet hva de anbefaler til vilt.

Lykke til med selskapet :D
Elsa

" Å vente på en glede er også en glede" ( Lessing)
Brukerens avatar
Elsa
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg toveve Tor Nov 13, 2008 18:32

Det der blir knallbra :) Gå for stroganoff, men jeg ville hatt tomaten i salaten ved siden av og kanskje godt brød i tillegg til risen (kan fort vekk bli mye kanskje- risiko for forspisning). Og rømme ved siden av, men det er meg :lol: Salaten vi pleier å ha til stroganoff er kjempeenkel: tomat, issalat eller det vi har, svarte oliven og papirka. Både øl og vin passer godt til, så der går du bare på polet og får en vin anbefalt ;) Tvi, tvi.
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg markblomst Tor Nov 13, 2008 18:46

og en mugge med kaldt vann gjør seg alltid :) Kjøp gjerne inn noe alkoholfritt også, enten helt alkoholfri øl, eller kansje god eplemost eller lignende.

Om du vil kan du jo pynte bordet men litt einer? om du har einebær i gryta passer jo det godt, kansje noen roserester innimellom einene? (lav liten dekorasjon i en skål eller lav vase). Du kan også bare la rosene ligger rett i ett vannspeil (om du da fremdeles har roser å ta av)
Anne
Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
markblomst
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Tor Nov 13, 2008 18:55

Eg ville også gått for jegergryte istadenfor stroganoff. Den er veldig god til finnbiff. Og så ville eg ha brukt poteter til.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min nye Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
Årets frøliste
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Tor Nov 13, 2008 18:59

Jeg er veldig glad for alle forslag og svar. Viltgryte har jeg prøvd, men jeg synes den smaker litt emment - litt dødt. Stroganoff tilsatt einerbær og geitost, blir mye friskere og smaker også vilt. Kan hende mine gjester mener noe helt annet?
Dag
Brukerens avatar
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg toveve Tor Nov 13, 2008 19:09

Smaken er vel som baken. Jeg synes også at stroganoffen er best i smak av de to grytene. Jeg har aldri prøvd med einerbær oppi, kanskje du bare skal ha i litt og litt om gangen for å teste ut hva det gjør med smaken på gryta ;) ekstra sopp oppi er også snadder :jump:
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Blomsteranne Tor Nov 13, 2008 19:16

Jeg synes stroganoff-gryte høres bra ut. Hvis du skal servere ris, bruk gjerne en naturris. Lag en en enkel salat mef isbergsalat, tomat, grønn paprika, skrellet agurk og vårløk. Server oliven og fetaost i en skål hver for seg ved siden av. Lag en god dressing. Jeg bruker ofte sånne små poser med gresk dressing som skal blandes ut i rømme. Og til slutt server godt brød til. Bruk lave dekorasjoner og lys slik at dere ser hverandre over bordet. Lykke til. Det blir helt sikkert bra uansett hvordan du gjør det. Husk at det er tanken som teller. :)
Brukerens avatar
Blomsteranne
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Dag Tor Nov 13, 2008 19:40

Mener dere at jeg både skal servere salat, ris og godt brød ved siden av?
Og hva er nå godt brød?
Dag
Brukerens avatar
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Tor Nov 13, 2008 19:46

Og hva er nå godt brød?

Jeg har også lurt på ved hvilke anledninger, og til hvem, man skal servere "det dårlige brødet" :mrgreen:
Ståle
Rart dette; alle som ellers bare vil ha bare ekte, rene naturprodukter, forlanger at alt pelsverk skal lages av olje..
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Bille Tor Nov 13, 2008 19:46

Hei, jeg er vel på samme nivå som deg i alle fall er det ikke ofte jeg inviterer venner på middag hjemme. Kan nok overraske iblant, men det blir ingen god rutine når det skjer så sjelden.

Planen din høres helt utmerket ut. Jeg har erfart at maten ikke er det viktigste, men at man har det hyggelig og ikke minst noe å prate om. At bordet er hyggelig, feks med levene lys og freske servietter. Om du har perfekt vin eller øl er heller ikke så viktig - vanlig vin som passer til vilt og øl er helt greit for de aller fleste. Vin til rett under hundrelappen er vanligvis mer enn god nok. Normalt beregnes det vel bare to glass vin pr person, ihvertfall hvis du også setter fram vann. Ha gjerne litt mer drikke i hus enn du tror går med så slipper du å være bekymret for om det er nok, det kan jo være hyggelig med noe i glasset etter maten også. Får du en flaske til overs er den fin som vert/innegave neste gang du skal på middag til noen. Istedet for å handle inn alkoholfri vin/øl (som ofte blir stående urørt uansett) ville jeg tilbudt farris/mosell etc. Hvis flere skal kjøre eller ikke liker alkohol ville du nok visst om det. Jeg mener nå at sære gjester har et visst ansvar for å enten informere på forhånd eller å ha med selv...

Har også lært at jeg får det mye hyggeligere hvis jeg ikke må være mye på kjøkkenet etter at gjestene har kommet. Å ta i mot gjester og kanskje sette noen blomster i vann og alt det der - samtidig som sausen svir seg blir bare stress. De som er par vet ikke hvor godt de har det :-) Gryte er smart for da kan du ha det meste klart på forhånd. Det du vil ha oppi rett før servering kan du kutte opp i god tid og oppbevare i kjøleskap i matplast eller en tett boks. Ikke sett på risen før gjestene er kommet, men mål opp både vann og ris. Den skal jo ikke koke lenger enn det er naturlig å vente på maten likevel.

Vi enslige opplever ofte at hjelpsomme gjester invaderer kjøkkenet - og med mindre jeg har lagt opp til dugnad er det gjerne heller ikke det ryddigste rommet sånn rett før start :) . Gi gjestene dine et glass med noe i når de kommer - mosell eller en spennende saft er helt greit, så er det lettere å "parkere" dem der du vil. Jeg har noen ganger servert svarthyllsaft som mange ikke er vant med, og fortalt litt om hva planten ble brukt til i gamle dager.

Ha en hyggelig kveld! :D
Sist endret av Bille den Tor Nov 13, 2008 20:14, endret 1 gang
H2-3
Fakta og tips om mer enn 200 planter - Plantesentralen.no
Brukerens avatar
Bille
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Bille Tor Nov 13, 2008 19:48

Dag skrev:Jeg er veldig glad for alle forslag og svar. Viltgryte har jeg prøvd, men jeg synes den smaker litt emment - litt dødt. Stroganoff tilsatt einerbær og geitost, blir mye friskere og smaker også vilt. Kan hende mine gjester mener noe helt annet?
Dag

Server det DU synes er godt. Det er du som bestemmer, og kanskje er det du som må spise restene neste dag, hehe :D

Tillegg: Jeg er enig med Akoen i at poteter er vel så godt til vilt. Men ris er helt greit det og.

Og jeg synes egentlig ikke det er nødvendig med brød i tillegg til ris. Brød serverer man vel gjerne for å drøye matmengden. Hvis du er redd for at folk komme rtil å skrape bunnen, ville jeg heller satt fram noen rå grønnsakstenger (gulrot/kålrabi etc) som apetittvekker før maten.
Sist endret av Bille den Tor Nov 13, 2008 19:54, endret 1 gang
H2-3
Fakta og tips om mer enn 200 planter - Plantesentralen.no
Brukerens avatar
Bille
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gundad Tor Nov 13, 2008 19:50

Eg ville faktisk ikkje gått vegen om posar. Gjer som du har tenkt, men steik sopp og løk i godt smør, og ha i kjøtet. Slå over ein pakke kremfløte og omtrent same mengde vatn. Ha i litt buljong, og gå elles fram som du har beskreve. Ikkje noko hokuspokus, den kjemiske reaksjonen når alt det gode som er steikt i smør blandar seg med fløte gir ein deilig smak som er god nok i seg sjølv. Litt brunost i sausen er fint, einebær gir den gode ville smaken, og så har du gjort det heile sjølv. :D

Godt brød etter min definisjon er eit lyst brød som er bakt i dag, viss du ikkje bur nær eit førsteklasses bakeri. i Oslo er godt brød eit brød frå bakeri som kostar over 30,-, og som har litt uregelmessig form, men den definisjonen kan ikkje brukast utover landet. Med mindre du bakar sjølv, då. ;-)

Alt godt, Gunda
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Mariann S Tor Nov 13, 2008 20:04

Server Foccaciabrød til, det er godt brød :D
8 dl vann
50 g gjær
3+1 ss olivenolje
1 ts salt
1 ts sukker
ca 17 dl hvetemel

Løs gjæren opp i lunkent vann, tørrgjær tilsettes sammen med hvetemelet.
Tilsett 3 ss olje, salt og sukker. Elt inn hvetemel. Deigen skal ha en ”tykk grøtaktig” konsistens.
Tilsett den siste ss med olje helt mot slutten slik at den smører seg rundt deigen.
Dekk bollen med plastfilm og sett til heving ca 30 min.
Hell deigen over i en smurt eller bakepapirkledt liten langpanne.
Klapp deigen til den dekker formen. La deigen etterheve under plast 30-40 min.

Hell litt olivenolje over det ferdighevede brødet.
Stikk hul i brødet med fingertuppen og dryss over grovt salt og eventuelt rosmarin.
Også soltørka tomater og svart oliven kan puttes nedi hulla.
Stek på nederste rille i varm stekeovn ved 200 grader i 20 - 30min.

Avkjøl på rist.

Brødet skjæres opp i passe stykker og nytes - til all slags mat :)
Mvh Mariann - Sunnmørshage, H2/H3
"Ønsker du deg en regnbue- ja då må du tåle litt regn". :)
Sunnmørshagen min på facebook.
Brukerens avatar
Mariann S
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gry Tor Nov 13, 2008 20:26

Gundads forslag om å droppe posene synes jeg er det beste forslaget hittil! Og oppskriften skulle ikke være vanskelig å følge. :)
Jeg ville ha valgt poteter istedenfor ris, men det er jo smak og behag. Det jeg har opplevd er at den yngre garde foretrekker ris, mens folk i sin beste alder foretrekker poteter :oops:

Velger du poteter eller ris så mener jeg at brød er unødvendig. Da slipper du også å fundere på om brødet du har er "godt" :)

Skal du ha dessert eller kaffe og kake også?

Kjekt blir det helt sikkert, det er ikke på grunn av maten folk kommer.

P.S Forrige gang jeg hadde gjester så laget jeg en gryterett med lam og hvor det skulle være en hel flaske med rødvin i. Oppskriften fant jeg i en ny kokebok og jeg tok sjansen på lage den uten noensinne å ha prøvd den ut. Ikke spesielt lurt, men når gjestene kommer er det for sent. Jeg laget gryteretten i en jerngryte og det jeg lurer på er om jern og rødvin reagerer på noen måte? I hvertfall ble maten svart, veldig svart. :shock: Godt ble det, men det så jo noe spesielt ut, til og med potetene ble svarte på tallerkenen når de ble blandet med sausen.
Brukerens avatar
Gry
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg hildeG Tor Nov 13, 2008 21:13

Jeg synes de har godt brød på CC GJøvik, pleier å kjøpe "Lyst steinovnbrød" hver gang jeg er der.
Når det gjelder vin får du sikkert gode råd på polet, som flere har nevnt. De er ganske oppdatert på sånt nå til dags - jeg er som regel godt fornøyd med rådene jeg får der.
Lykke til - det blir sikkert koselig :-)
Humankind, after all, cannot bear very much reality.
Robert Pogue Harrison
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hjelper til
Hjelper til

Neste

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester