2009 det året jeg ikke ble hagelei

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: Marosa, magnar

2009 det året jeg ikke ble hagelei

Innlegg Trine Ons Okt 28, 2009 10:39

Vi skriver snart november og hagesesongen må vel sies å være definitivt over for i år :sur: Normalt er jeg rimelig hagelei på denne tiden av året. Synes det er godt å få de siste plantene i bakken, få stuet vekk de siste utoginnplantene, ryddet inn hagemøbler, potter og annet rot rundt husveggene og komme i hus og gjøre andre ting i noen måneder.
I år derimot har sesongen vært alt for kort for meg. Jeg er slett ikke klar for hagepause og synes det er trist å se at hagen blir mer og mer vinterlig og trist for hver dag som går :cry: Høstfargene som vanligvis er flotte, er i år bare beviset for sesongslutt og gjør meg trist. Jeg har så mange ting jeg gjerne skulle gjort, så mange prosjekter som er påbegynt, eller er på planleggingsstadiet og så mange nye planter jeg er utålmodig etter å se i blomst. Totalt sett gikk sommeren alt for fort for meg i år.

Ikke at jeg har tenkt å gå inn i noen dyp høstdepresjon. Til det er jeg nok for positivt anlagt ;) Jeg trøster meg med at, nå som drivhuset er oppe, får jeg snart armslag i planterommet og kan komme i gang med å sette stiklinger og så frø :dream: Bare vi får på plass strøm, varmeovner, lamper og bobleplast, er drivhuset klart for innflytting av planter. Da trenger vi en helg med varmegrader for å kunne flytte alle de store plantene ned til drivhuset. Når det er gjort skal planterommet ryddes og klargjøres for frøpotter og stiklinger. Tar vel kanskje noen ukers pause, fram til over jul, men på nyåret regner jeg med å være klar for ny sesong :) Frøboksene mine er gjennomgått, noen gamle frø er kastet, nye frø er bestilt og i løpet av uka kommer antakelig frøboksen denne veien. Dermed er det neppe noen fare for å gå tom for frø i år heller.

Selv om det ikke er helt det samme å "hage" innendørs, er det en god erstatning når kulda kommer snikende og snøstormen lurer bak hvert et tre. Musikk på anlegget, lunt og godt, varm jord og spenningen med å vente på de første spirene i potter og kar. :)

Er det bare meg som ikke ble lei i år, ellelr er det flere som gjerne skulle forlenget sesongen og hoppet over vinteren? :hair:
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hjelper til
Hjelper til

Re: 2009 det året jeg ikke ble hagelei

Innlegg Sigrid Ons Okt 28, 2009 11:03

Jeg hadde en liten downperiode i juli, da sommervarmen uteble. Men ellers kjenner jeg det også sånn i år at jeg godt kunne fortsatt med prosjektene ei god stund til. Vinter er greit en sånn 14 dagers tid rundt jul og nyttår.
Imidlertid er kroppen min glad for pausen. En uke uten graving og luking gir seg utslag i en rygg som er mye mer samarbeidsvillig. Og nå er det jo Hippeastrumsesong, så hagen flyttes inn i vinduskarmene :) .....og kanskje til planterommet når det blir ferdig. Har fått rettet av gulvet i høst, så nå gjenstår det noen baderomsplater til, våtromsbelegg på gulvet og elektrikerarbeid :)
Sigrid L
Hadeland H3/4
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Gallerist
Gallerist

Innlegg Tinkabell Ons Okt 28, 2009 12:35

Jeg kunne gjerne fortsatt en stund videre, muligens fordi sommeren ble amputert av regnvær såpass tidlig i sesongen og jeg dermed ikke har fått "tatt ut "alt grønt av sjel og sinn, og heller ikke fikk sett plantene på sitt beste av samme grunn. :)
Men slik er det bare i år, og jeg biter meg fast i at det er under to måneder til solen 'snur' og at for hver dag som går kommer vi nærmere våren. ;)
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Charlotte Ons Okt 28, 2009 13:14

Jeg ble lei litt for tidlig i år.. :? Sånn i August ca.
Kanskje fordi det meste blomstret på en gang i Juni her i år. Og siden det har varmen uteblitt.
Jeg har fremdeles dårlig samvittighet for et par hjemløse i hagen her. Men håper på at jeg kommer i boks i helgen.

Men helt hagefri blir det jo ikke siden jeg holder igang drivhuset da. Og det er ganske koselig å stå der inne mens kulden, regnet og snøen uler utenfor. :dream:
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Villrose Ons Okt 28, 2009 14:00

Ikke lei enda. Hovedoppryddingen er tatt, men litt gjenstår + endel løk jeg pådro meg på tampen. Men jeg merker at tiden det tar før jeg kommer meg ut og igang har økt betraktelig , omvendt proposjonalt med temperaturen.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MonaHN Ons Okt 28, 2009 17:15

Jeg skulle gjerne hatt augusttemperaturer et par måneder til, mye jeg gjerne skulle ha gjort før jeg hadde planer om å ta vinterferie... Frøplanlegging demper litt av sorgen over året som er forbi, men kun noe :cry:
Jeg er lykkeligst når jeg har jord under neglene og fregner på nesa...
http://monashageskriblerier.blogspot.com/
Brukerens avatar
MonaHN
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Frank1 Ons Okt 28, 2009 19:38

I dag blei siste løken satt i jorda, og de siste sommerblomstene blei kasta...føles litt merkeligt, for eg er ikke heller klar for vinterpause....godt det ikke er for lenge til me skal sånn smått begynne med sommerblomsterne, kjekk og rolig stårt på hagesesongen...
Har store problemer med å vente heilt til våren/forsommerenfor å få se alt det nye som er innkjøpt iløpet av denne sesongen....er ikke få ting som har kommet fra Marnadal (jensen) med posten, og noe har faktisk blitt henta personlig. men det er ikke bare derfra, så det kommer til å bli mye flott blomstring.
Det var jo godt hagetidend kom i posten igår, det er jo alltid hyggelig lesning, og mange gode søkertips på nettet....Alltid kjekt med en kopp varm god drikke og godt lesestoff på en vindfull og kald høstkveld!

Frank
Frank1
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg kirsitn Ons Okt 28, 2009 19:57

...Mens jeg på min side har vært en smule hagelei hele denne sesongen... :roll: Mister liksom litt piffen når alle bedene er stappfulle sånn at nyinnkjøp må begrenses til det absolutt nødvendige. (Ok, det kan vel diskuteres om 700 vårløk er absolutt nødvendig :oops: , men halvparten fikk jo plass i plenen og flesteparten er av det småvokste slaget.)
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Ansvarlig for småkrypgalleriet. Bilder mottas med takk! :)
Brukerens avatar
kirsitn
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg BenteBjo Ons Okt 28, 2009 21:44

Så fiiint ,Trine :hair: Eg forstår deg så godt med tanke på det herlige drivhuset dåke er i ferd med å få på plass :dream:
Men eg hadde og tenkt å poste eit innlegg om mangelen på "hagetretthet " dette året :) Eg er rett og slett ikkje klar for høst i år ! Vanligvis synest eg det er godt når eg kan pakke sammen og gjera litt av det andre eg liker å drive med på denne tiden av året .
Denne sommaren har eg fått så masse spennende nye planter synest eg .Bl.annet frå fjordårets frøboks .Og etter forumtreffet i Egersund kom eg jo heim aldeles hyperinspirert med nyinspirert mann ( :D ) og bilen full av planter. Så eg skulle så gjerne spolt tiden fram ,og fått vår I MORGEN .For no er eg så spent på mange av desse plantene ! Ellers har vi fått gjort ein del forandringer ute ,og har fleire planer .Så eg skulle gjerne hatt lengre sesong i år . Takk til foumdeltakere og treffdeltakerne i Egersund for eit inspirerende og lærerikt hageår :jump:
Dessuten holder vi på å lage planterom :gira: Så ,ja , 2009 blei ikkje eg heller hagelei .
Ha en fin dag. Hilsen Bente.
Veien blir til mens vi går - og vi lærer så lenge vi lever .
Brukerens avatar
BenteBjo
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg UnaCita Ons Okt 28, 2009 22:42

Så fint å se hvordan dere har fått det med ny hage og nå drivhuset :star: :konge: .

Jeg ble hagelei i juli en gang av det nitriste drittværet :sur: . Etter ferien var det for mye jobb og annet, så gnisten kom ikke igjen.

Rydding før vinteren gjenstår, og med en syk unge i hus ..... Gidder ikke å ta det så tungt læll. Haging må være salderingsposten her i gården i mange år enda.

Er optimist og tror at neste sommer - den blir fiiin :fun: .
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Kari Ons Okt 28, 2009 22:58

Litt hagelei har jeg vært i perioder, men så har det vært litt ferie og hagegleden har kommet seg igjen. Men nå er jeg fornøyd for i år, og det er godt med en pause selv om jeg skal flytte to roser og plante en del løk til helgen.

Trine skrev:er det flere som gjerne skulle forlenget sesongen og hoppet over vinteren?
Hoppe over vinteren? Kommer ikke på tale! Nå ser jeg fram til snø og ski :jump:
:)
Brukerens avatar
Kari
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Trine Tor Okt 29, 2009 0:05

Snø og ski xx( Det er nærmest for banneord å regne her i huset :lol: Ingen av oss som ser noen fordeler med den hvite guffa, annet enn at den gjør det LITT lysere i den mørkeste årstiden. Med hagegale meg og en MC-freak av en gubbe er det kun barmark og gode temperaturer som er interessant. 8) Vi skulle gjerne gjort som bjørnen, gått i hi på disse tider og ikke våknet igjen før i mars :dream:
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Sigrid Tor Okt 29, 2009 0:17

Trine skrev:Snø og ski xx( Det er nærmest for banneord å regne her i huset :lol: Ingen av oss som ser noen fordeler med den hvite guffa, annet enn at den gjør det LITT lysere i den mørkeste årstiden. Med hagegale meg og en MC-freak av en gubbe er det kun barmark og gode temperaturer som er interessant. 8) Vi skulle gjerne gjort som bjørnen, gått i hi på disse tider og ikke våknet igjen før i mars :dream:

Sånn er det her også :)
Sigrid L
Hadeland H3/4
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Gallerist
Gallerist

Innlegg jensen Tor Okt 29, 2009 0:28

For øyeblikket kan det vel oppsummeres slik: Æsj, hage xx(

Gleder meg til desember når de siste 1200 plantene er pottet og jeg rømme vinteren og landet :mrgreen:
Bloggen min
Planteliste.net - hjemmesiden min
Brukerens avatar
jensen
Gallerist
Gallerist

Innlegg Carina Tor Okt 29, 2009 0:38

Er ikke lei i det hele tatt.
Hvor ble sommeren av???
Var i hagen og luket bedene i dag. Klarer liksom ikke helt å ta inn over meg at det snart er november.
Måtte det bare vært vår igjen... :?
Hilsen Carina - den glade amatør
Brukerens avatar
Carina
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Mari Anne Tor Okt 29, 2009 9:05

Jeg bruker å bli hagelei i slutten av juli. Da innser jeg at jeg har dratt på meg litt for mange planter, og humøret synker etterhvert som prikleplanter dør og superspennende frøpotter tørker ut. Men så når høsten kommer, sånn i begynnelsen av august kommer hageentusiasten fram igjen og redder stumpene. Da oppdager jeg at de plantene jeg faktisk fikk fram ble fine og at hagen ikke er så værst likevel.

Nå teller jeg knopper på Helleborus niger og Magnolia. Den siste har 1-en, og jeg teller den hver dag. :lol: Jeg har allerede tjuvstartet 2010 med å så litt stauder. Ønskelista er gjennomgått og jeg kommer nok til å så like mye som i fjor, nei jeg mener i år, for det er teknisk sett ennå litt tid igjen til 2010.
Besøk gjerne min blogg "Helt på jordet".
Brukerens avatar
Mari Anne

Neste

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: MSN [Bot], Yahoo [Bot] og 0 gjester