Merking av herdighetssoner

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: Marosa, magnar

Merking av herdighetssoner

Innlegg AmiD Lør Nov 12, 2005 19:14

Av og til i blader og bøker ser jeg at man merker sonene forskjellig.

I "Hagen for Alle" nr. 6 i år, er det en artikkel om 20 gode roser. Der står det f.eks. at buskrosen `Single Cherry`er herdig i H 1-6, mens `Schneezwerg er herdig i H 6.
Jeg lurer på hvorfor man skriver det på to forskjellige måter?
Betyr det noe spesielt?
Hilsen Ambjørg
Trondheim
sone-4
Brukerens avatar
AmiD
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Lør Nov 12, 2005 19:27

Landet vårt har soner fra H1 til H8, tror jeg. Når man sier at en plante er H6 betyr det at den undernormale omstendigheter skal kunne overleve i de områdene som er klassifisert som H6. Om man skriver H6 eller H1-H6 tror jeg ikke har så mye å si da de fleste planter klarer seg greit nedover fra "den tøffeste" sonen uansett. Unntak finnes, som alltid - og planter er heller ikke så gode til å lese soner. Mye kan gå med en stor porsjon omtanke.
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Iris Lør Nov 12, 2005 19:43

Det er riktig som smg* sier.Hvis en plante kan klare seg i H8,vil den også klare seg i alle sonene som er under dette.
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Yngve Lør Nov 12, 2005 19:48

I hageblader og slikt så stemmer nok dette ja. Men enkelte planter som er tilpasset H7/H8 vil ikke tåle en H2 sone, men det er vel ikke de som blir omtalt i slike blader.

Norge har ikke H1 soner. Den helt sørlige delen av Sverige er en H1 sone.
Brukerens avatar
Yngve
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg anki Lør Nov 12, 2005 19:59

Yngve skrev:I hageblader og slikt så stemmer nok dette ja. Men enkelte planter som er tilpasset H7/H8 vil ikke tåle en H2 sone, men det er vel ikke de som blir omtalt i slike blader.

Ett eksempel på det er for mitt vedkommende de skjønne Meconopsisene som det er så mange nydelige av :cry: ! Jeg bor i H 4-5, men tror at det rett og slett blir for varmt om sommeren hos meg?! Så den trives nok bedre i litt "tøffere" klima som H 7/8 :)
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Iris Lør Nov 12, 2005 20:24

Jeg får til Meconopsis her,men det er bare så vidt.Jeg tenkte mere generelt.Det er jo forskjell på hvor hardføre plantene er uansett.Rosa rogusa klarer seg i H8,men den klarer seg også i milde strøk.Men ikke alle planter er like robuste som den da ;)
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Line Cathrin Lør Nov 12, 2005 20:51

Yngve skrev:I hageblader og slikt så stemmer nok dette ja. Men enkelte planter som er tilpasset H7/H8 vil ikke tåle en H2 sone, men det er vel ikke de som blir omtalt i slike blader.

Norge har ikke H1 soner. Den helt sørlige delen av Sverige er en H1 sone.

I følge hageselskapets nye herdighets kart ligger deler av sørlandet i sone. :) Og det tror jeg på etter rapporter fra en hagegal venninde om været gjennom det siste året.
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Lør Nov 12, 2005 21:25

Her er jeg litt uenig. Det er ikke alltid sånn at planter som trives i sone 5 eller 6 også trives i sone 1. Noen planter trives bedre i innlandet i tøffere soner, men kanskje ikke ute ved kysten i sone 1 eller 2. Noen trives spesielt bra (også roser) i klimaet i Nord-Norge og ikke så bra på Sørlandet.
Det spørs hva den enkelte legger i det å beskrive en plante som går i sone 1-6, eller sone 6? Egenlig vil de fleste oppfatte det samme, men skal det være noen vits i å skrive 1-6, så må det bety at det KAN finnes noen lavere soner hvor disse plantene ikke trives i.
Dag
Sist endret av Dag den Lør Nov 12, 2005 21:42, endret 1 gang
Brukerens avatar
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AmiD Lør Nov 12, 2005 21:36

Dag skrev: Egenlig vil de fleste oppfatte det samme, men skal det være noen vits i å skrive 1-6, så må det bety at det KAN finnes noen lavere soner hvor disse plantene ikke trives i.Dag

Tenkte i den retningen, jeg også.
H1-6 og H6 ble brukt i en og samme artikkel - som kun omhandlet roser, så det må jo være en hensikt?
Hilsen Ambjørg
Trondheim
sone-4
Brukerens avatar
AmiD
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Lør Nov 12, 2005 21:53

hvis en plante greier seg i sone 8, så kan den greie seg i alle andre soner (i norge) også. Tanken om at den kanskje krever så tøffe vilkår at den ikke vil greie seg i de laveste sonene, er nok muligens riktig, for helt spesielle planter, men jeg er ganske så sikker på at det ikke finnes noen hageblad-journalist som noen gang har sjekket ut slike detaljer.

De tøffeste sonene har ofte stabilt snødekke, som vil være til fordel for mange stauder. Men det er ikke statistikk (som sonekartet er laget av) som hjelper plantene til å overleve. Én eneste våt vinter er nok til å kverke den planten som ikke tåler det. Og et par frostnetter i sone 1 er nok for de som tøyer grenser der.

Og det er dårlig avmodning om høsten, etterfulgt av mye vårsol, mens det fortsatt er tele i bakken, som kverker det meste av busker og små trær. Sone-tallet forteller ikke noe om slike tilfeldige variasjoner.

Det er, og vil nok fortsatt være, bare erfaring og utprøving som kan gi noe svar på hva en plante foretrekker/kan tåle
Ståle
Rart dette; alle som ellers bare vil ha bare ekte, rene naturprodukter, forlanger at alt pelsverk skal lages av olje..
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Lør Nov 12, 2005 23:10

Norske hageblad har ikke for vane å skrive soneinndelingen slik at de angir laveste og høyeste. Det er nok dette ene eksemplaret og kanskje bare en gang. Men det er en sannhet at denne inndelingen brukes i mange land. Skal det være noe vits i, så må det jo være noe poeng i å angi en nedre grense. Og i disse landene hvor de opererer med denne inndelingen, er det kanskje ikke bagateller, men bygget på erfaring.

Jeg er nesten tilbøylig til å si at mange Austinroser går best i sone 3-5. For å ta et eksempel.
Dag
Brukerens avatar
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Iris og 2 gjester