Gulrøtter....

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: magnar, solfrid

Gulrøtter....

Innlegg Flowerlover Søn Jan 15, 2006 14:58

Tittut igjen....

Har lyst å så gulrøtter, leste at det gikk å gjøre det i melkekartonger...tre eller fire i hver? Men mener dere at de skal være i kartongene hele tiden?...eller bare til de skal plantes ut?
Brukerens avatar
Flowerlover
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg alfe1 Søn Jan 15, 2006 15:19

Har ikke prøvd dette selv, men fant noen nyttige tips HER. :mrgreen:
Alf
hagEgals rosegalleri

Rosene mine

I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Jan 15, 2006 15:42

Jeg gjorde dette i 2004. Sådde 16 frø i hver 1-liters kartong. Sådde i midten av mars.
Nå ser jeg at det er vist til en tråd der jeg beskriver dette i svaret fra alfe1.
I 05 sådde jeg direkte ute i pallekarm isteden. De ble slett ikke like lange og fine og store der som i melkekartongene året før. På tross av at de jo hadde mye mer jord i pallekarmen.
Iår satser jeg på melkekartonggulrøtter igjen. :mrgreen:

Linken det vises til i linken i Alfe1 sitt innlegg går ikke lenger til bildet av gulrøttene mine.
Her, derimot:
her er bilde av innholdet fra én melkekartong
Sist endret av Lene i Fredrikstad den Søn Jan 15, 2006 17:36, endret 1 gang
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nina Søn Jan 15, 2006 15:58

Jøje meg, så flotte gulrøtter, Lene! :) Kanskje jeg må prøve meg på det igjen i år. Ferske gulrøtter er jo deilig!
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Flowerlover Søn Jan 15, 2006 16:04

Lene i Fredrikstad skrev:Jeg gjorde dette i 2004. Sådde 16 frø i hver 1-liters kartong. Sådde i midten av mars.
Nå ser jeg at det er vist til en tråd der jeg beskriver dette i svaret fra alfe1.
I 05 sådde jeg direkte ute i pallekarm isteden. De ble slett ikke like lange og fine og store der som i melkekartongene året før. På tross av at de jo hadde mye mer jord i pallekarmen.
Iår satser jeg på melkekartonggulrøtter igjen. :mrgreen:

her er bilde av innholdet fra én melkekartong

alle disse i en liters kartong?....wow, dette må prøves....men jeg Må ha dette inn med t.skjeer jeg vettu....cut of med topp og bunn...fylle med jord, så 16 frø....plante ut hele sullamitten, med kartong og det hele, enten i en kassepalle...eller i et bed....så får jeg forhåpentligvis 16 fiiine gode gulrøtter ut av det :D ....Hæ!!!1
Brukerens avatar
Flowerlover

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Jan 15, 2006 16:18

Jeg har beskrevet dette til minste detalj i denne tråden.

Men her er (litt redigert) kopi av oppskriften min:

Jeg brukte vanlige 1-liters melkekartonger - som ble sprengt, så jeg måtte binde svart markdekkeduk rundt for å unngå at de fikk sol på seg (etter oppskriften skulle kartongene bare graves halvveis ned i jorda). Dessuten sto gulrøttene så trangt at det var umulig å få opp èn gulrot fra kartongen.
Det er sikkert lurere å grave dem dypere ned enn jeg gjorde.

Jeg sådde den 14/3. Inne, i planterommet (=10-15 grader). De spirte mørkt, etter spiring fikk de stå under plantelyset i kjelleren til de kunne settes ut.

Melkekartongene hadde jeg allerede kuttet bunn av, de fikk vann nedenfra for at røttene skulle måtte gå nedover for å få vann. Frøplantene så både få og pjusketete ut, så jeg fjernet ikke noen, ja - det var ikke mye jord igjen i kartongene da jeg høstet gulrøttene.

Jorda i kartongene var fuktig, gjødslet torv (huminal), sammenpresset med håndbaken i bånn (melkekartongen var jo uten bånn) og løsere oppover. På toppen et tynt lag såjord som jeg sådde i. Siden jorda var sammenpresset i bånn holdt den seg greit på plass når jeg flyttet på kartongene.
Dette var første gang jeg noensinne har fått til gulrøtter - det var kjempegøy og dessuten var de gode.

Jeg sådde ca. 16 frø i hver kartong.
Metoden lærte jeg i "grønnsakshagen - lær å dyrke grønnsaker" av Kaare Aamlid. Utgitt hageselskapet/aschehoug 2001.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mari_ Søn Jan 15, 2006 16:24

kall meg gjerne dum, men det er stående mjølkekartonger som er brukt? Helt utrolig at det går an å få så mange gulrøtter i en kartong Lene!!! Dette skal jeg og prøve på!!! :D Har forresten noen hvite gulrot frø av typen 'Belgian white' fra impecta hvis noen er intressert i å bytte med meg :mrgreen:
Brukerens avatar
Mari_
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Jan 15, 2006 16:28

Ja, stående kartonger. Grundig skyldt. Åpnet opp i toppen, skåret av bånn. Stående ved siden av hverandre.

+ at frøene lot jeg ligge i vann noen timer (over natta, tror jeg) før jeg sådde dem.
Sist endret av Lene i Fredrikstad den Søn Jan 15, 2006 16:30, endret 1 gang
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mari_ Søn Jan 15, 2006 16:29

:D moro!! Det skal jeg prøve på!!!
Brukerens avatar
Mari_
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Funderer her!

Innlegg Flowerlover Søn Jan 15, 2006 23:49

Gulerøtter i melkekartonger:

Kutt av bånnen på melkekartongen....jeg lurer jo da på hvor hardt man må stampe jorda for at ikke alt skal rase ut....(innbiller meg dette jeg da, hehe) så lurer jeg da på...for å slippe dette....går det ann å fukte strimmler av avispapir og feste under, si tre lag....røttene vil jo trenge gjennom dette laget likevel.....eller er jeg helt på jorde?....jeg tenker da at man slipper det griseriet....jeg vet jo at vått avispapir ryker fort, men om enn er forsiktig?
Brukerens avatar
Flowerlover

Re: Funderer her!

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Jan 15, 2006 23:57

Flowerlover skrev:Gulerøtter i melkekartonger:

Kutt av bånnen på melkekartongen....jeg lurer jo da på hvor hardt man må stampe jorda for at ikke alt skal rase ut....(innbiller meg dette jeg da, hehe) så lurer jeg da på...for å slippe dette....går det ann å fukte strimmler av avispapir og feste under, si tre lag....røttene vil jo trenge gjennom dette laget likevel.....eller er jeg helt på jorde?....jeg tenker da at man slipper det griseriet....jeg vet jo at vått avispapir ryker fort, men om enn er forsiktig?

Ikke jord, men veksttorv. Behøver ikke stampe fuktig veksttorv hardt for at den skal holde seg samlet.
Du oppdager dette når du skal gjøre det. Avispapir i strimler under er helt unødvendig.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Re: Funderer her!

Innlegg Flowerlover Man Jan 16, 2006 0:06

Lene i Fredrikstad skrev:
Flowerlover skrev:Gulerøtter i melkekartonger:

Ikke jord, men veksttorv. Behøver ikke stampe fuktig veksttorv hardt for at den skal holde seg samlet.
Du oppdager dette når du skal gjøre det. Avispapir i strimler under er helt unødvendig.

:lol: ok, har aldri brukt veksttorv :oops:
Brukerens avatar
Flowerlover

Innlegg hajal Man Jan 16, 2006 8:00

Om ein ikkje vil klippe av heile botn kan ein klippe eit hol i hjørna, då held botnen . Ved utplanting er det enkelt å ta fingeren og rive ut botnen.

Eller du kan klippe frå 1cm frå eine hjørnet til det andre (bretten mellom side og botn) på alle sidene slikat hjørna står igjen. då held det til du riv av botnved utplanting.
hajal.
Alt ned til mauren i mold !!
Brukerens avatar
hajal
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne-Marie Tor Mai 11, 2006 21:01

Jeg prøver melkekartongtrikset i år. Har ikke hatt veksttorv, men plantejord nederst i melkekartongene, og håper det går bra. Det er massse gulrotgress på toppen, i hvert fall.

Men jeg lurer på når det er trygt å plante ut melkekartongene med gulrøtter?
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Tor Mai 11, 2006 21:24

Jeg satte ut gulrotmelkekartongene i bed nokså tidlig det året jeg gjorde dette. Jeg laget et telt av agrylduk over dem (mot gulrotflue) og da hadde de jo sitt eget lite drivhus. :mrgreen:
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Formering