Platting - materiale og andre tips?

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: Mona O., hildeG

Platting - materiale og andre tips?

Innlegg miamaria Man Feb 06, 2006 16:55

Vi lager oss sannsynligvis platting til sommeren. Den skal gå fra trappen rundt hjørnet på huset, ca. 3x5 + 2x2 meter. Ja, det er planen akkurat nå ihvertfall. ;)

Det jeg lurer på nå, er hva jeg egentlig har å velge mellom av materialer. Hva er billigst, enklest osv. (Hvis det billigste også er enklest så er vi vel forsåvidt i mål, jeg har jo ikke peiling.

Det skrår nedover der den skal være, men ikke så mye at jeg tror det blir noe problem å evt. bygge opp litt for å få det flatt.

Ja, meir veit jeg ikke foreløpig. Jeg tror ikke jeg vil ha noe gelender-sak, det blir for mye inngjerding for meg. Men noe klatreplantings e.l. går an som skjerming rundt. :)
Sist endret av miamaria den Man Feb 06, 2006 18:01, endret 1 gang
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hønemor Man Feb 06, 2006 17:05

hanefar og jeg fant i fjor uta at det rimeligste for oss blei en platting med betongheller. For å "myke" det opp la vi åkersteiner rundt - og bed utenfor der igjen....

Kanskje det kan være noe for dere også?

Klarer ikke å lage lenker til bilder, ennda :x :x , men det ligger bilder i albumet mitt - under "steinlagte stier og andre bedprosjekter"
Jeg kan motså alt....untatt fristelser
Brukerens avatar
Hønemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Oddrun Man Feb 06, 2006 19:13

Vi har bygd vår terrasse omtrent etter dette prinsippet
Vår terrasse er ikke bygd fast i noe hus så det blir ikke helt likt, men du ser i allefall oppbygginga. Vi brukte jordspyd i stedet for å støype. Mener å huske at den kom på 6-7000;- kr

Vår terrasse:
Bilde
Oddrun
Brukerens avatar
Oddrun
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Britt Åse Man Feb 06, 2006 19:55

Oddruns konstruksjon er sikkert helt ok, slikt har ikke jeg peiling på, men jeg vil slå et slag for to ting:
-sjekk om prisen på russisk lerk er overkommelig. Dette treslaget er 'selvimpregnert' og tåler enormt mye, visstnok. Jeg har det som gulv/terrasse i drivhuset, og ser ingen tegn til at det er blitt påvirket av den typen bruk etter to år. Du slipper altså oljing og sånn.
-selv om du ikke vil ha rekkverk, sjekk ut vedlagte bilde. 'Rekkverket' som unge Leo står ved der, er lavt, og med to rekker med plank som du ser, og dermed er det glimrende til å sette seg på/sette en krukke eller noe på osv.

Bilde
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Harryford Man Feb 06, 2006 20:40

føyer bare til et par punkter til platting-prosjektet ditt!

Erfaringene er hentet fra min platting, som er ca 40 kvm. laget i imp-treverk. Ca 12 år gammel.

Velger du en platting i tre, så unngå å feste den i huset. Dette fordi lyder fra bruk av plattingen bringes inn i huset! (som en høytaler)! "Lydeksempler" kan være, barnas løping, tauhopping, lekebiler, barnevogner, ballspretting og ikke minst trehjulsykkling - seinere også, rulleskøyter og skateboard! NB det meste av dette forgår i middagshvilen! Alså treplatting anbefales frittstående!

Det blir nødvendigvis noe vedlikehold, som vasking og impregnering av plattingen, dette er seinført og grisete arbeide. Etter som årene går blir det noe sprekking og fliser i treverket. Jeg spikret det med terrassespiker - de kommer opp! Nå er det kommet skruer - de er bedre! Vasking, sprekking etc er det samme med sib.lerk.

Tror jeg i dag - ville valgt å forta en oppfylling (det er svært skrått der jeg har den) og lagt skifer, heller, betongstein el. Kanskje lettere å lage myke linjer i plattingen da!
Brukerens avatar
Harryford
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg miamaria Man Feb 06, 2006 22:28

Ja her kom det strømmende tips og triks! :D Jeg skjønner at det blir noen bilturer i år igjen, denne gang for å se på folks plattinger. Det aner meg at det kommer til å bli en del uenighet angående praktisk gjennomføring. Spesielt i forhold til hvor høyt opp på husveggen, kanskje.
;)

Tusen takk for fin link Oddrun, den der skal jeg vise gubben. :)

Britt Åse, det så ganske lurt ut sånn som det var gjort på bildet. Jeg er ikke helt imot en innramming av plattingen, jeg bare orker ikke følelsen av å sitte inngjerdet. Det synes jeg er så snodig. Men en praktisk sak for å sette ting på og sånt - ja takk, det høres lurt ut! :)

Dette med lyd var veldig kjekt at du nevnte Harryford. Det har jeg slett ikke tenkt på. Hønemors steinvariant er jo bare helt nydelig. Hvis det attpåtil er økonomisk, så er det jo bare selve arbeidet å ta i betraktning egentlig. :)

Jeg grubler videre på dette, gubben må jo få si sitt han også. Tusen takk for alle innspill så langt. (Det er fortsatt lov å komme med fler.)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Man Feb 06, 2006 23:12

Jeg vil anbafale å ikke legge den for høyt i terrenget. En uteplass som er litt senket taper ofte litt sollys, men siden den ligger mer i le for vind så kan man uansett sitte lenger ute... Og så trenger jo ikke "innrammingen" å være gjerde eller rekkverk. Man kan jo bruke bugnende blomster"kasser" (har f.eks sett sånt laget av en dobbel mur av naturstein&mørtel med jord i mellom) i som innramming og få krydderurtene innenfor armasvtand fra grillen. ;) Om man lager "hengende hager" ut av en sånn blomsterkasse/rekkverk-løsning så forsvinner gjerdefølelsen glatt.
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Ons Feb 08, 2006 17:04

En slags "sunken garden"? Det ville jo passe på vindutsatte steder.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Man Apr 24, 2006 13:36

Nå nærmer vi oss punktet der vi må ta en avgjørelse for å få begynt med dette i år. Ser ut som det blir en treplatting, rett og slett for å få gjort det. Gubben blir ikke så mye heime, så og vi vil gjerne ha den ferdig så vi får brukt den litt også. (For ikke å snakke om at jeg også har andre prosjekter jeg ønsker hjelp til... ;) )

I går ringte jeg og sa fra at hengekøye må tas hensyn til. Jeg vil ha det sånn at jeg kan hekte opp en hengekøye der. Det må gå an på et vis, for venninna mi har hengekøye festa i to kroker i hjørnet på verandaen sin, festet i rekkverket. Da skal jeg også ha. (Har jo ikke store nok trær i hagen før jeg er for gammel til å kravle meg opp i ei.)

Leveggene tror jeg at vi har sånn høvelig hvordan skal bli. Ihvertfall har jeg dem i hodet mitt. :lol: Det vi lurer på nå, er hvordan vi skal "avslutte" der terrenget skrår. Oddrun hadde jo en fin platting med sånn kantlist nedunder liksom - men der var jo flatt! Hos oss blir det en sånn teit skrå. Vi lurer på å kanskje sette blomsterkasser, som vi graver litt ned i ene enden, f.eks, for å kamuflere skråen. Men veit ikke, det er ikke så veldig plass til brede blomsterkasser der, egentlig.

Ja, hvis noen ellers skulle ha kommet på noen tips så trenger vi fortsatt. Særlig angående hengekøye, når vi ikke skal ha gelender... Er det bare å peise opp en stolpe, kanskje?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Man Apr 24, 2006 14:28

Gittervegg med klatreplante kamuflerer kanskje?
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nina Man Apr 24, 2006 14:37

Sibirsk lerk blir nevnt her, ser jeg, Vi har brukt det på verandarekkverket vårt, og ja; det er pent (grått) og vedlikeholdsfritt. Men av og til pipler det ut kvae e.l., vepsene elsker tydeligvis dette. Det kommer mange... xx( Noen andre som har opplev dette?

Ikke så veldig stas hvis gulvet er fullt av sløve vepser, mener jeg...
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Man Apr 24, 2006 14:45

Æsj! Veps! Men her er det så masse vind at jeg tror ikke vepsene blir noe problem de holder seg langt unna. Hvis jeg bare kunne få gubben til å like sånn lerk, men han synes det ser helt fælt ut (Har du kanskje bilde av din?), mens jeg synes grått er MYE penere enn grønt. (Impregnert treverk er jo gjerne grønt, man bare later som det er trefarget, inni hodene sine.)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg mikkel Man Apr 24, 2006 15:40

Det er to slags impregnering: grønn ("billig") og naturfarget (dyrere). Men likevel rimeligere enn lerk. Lerk er litt sterkere, så du kan nøye deg med litt mindre dimensjon (21mm istedet for 28mm på terrassebordene), men likevel et dyrere alternativ. Her er noen bilder. Beskriv hva du er ute etter, og de gir oversiktlig tilbud.
Mikkel
Brukerens avatar
mikkel
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Man Apr 24, 2006 16:04

miamaria skrev:Æsj! Veps! Men her er det så masse vind at jeg tror ikke vepsene blir noe problem de holder seg langt unna. Hvis jeg bare kunne få gubben til å like sånn lerk, men han synes det ser helt fælt ut (Har du kanskje bilde av din?), mens jeg synes grått er MYE penere enn grønt. (Impregnert treverk er jo gjerne grønt, man bare later som det er trefarget, inni hodene sine.)

"grønt" går fort over - det er vel kun første året, så er det blitt grått og må behandles med et eller annet. Treoljer finnes i mange farger.
Brukerens avatar
Line
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nina Man Apr 24, 2006 16:55

Har ingen bilder av rekkverket, men her er et firma som selger lerk, og litt har informasjon og bilder.
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Oddrun Tor Apr 26, 2007 21:03

Oddrun skrev:Vi har bygd vår terrasse omtrent etter dette prinsippet
Vår terrasse er ikke bygd fast i noe hus så det blir ikke helt likt, men du ser i allefall oppbygginga. Vi brukte jordspyd i stedet for å støype. Mener å huske at den kom på 6-7000;- kr

Vår terrasse:
Bilde

Ser at en link ikke fungerer lenger. Legger inn ny link om terrassebygging
Oddrun
Brukerens avatar
Oddrun
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest