Levegg med hengsling

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: Mona O., hildeG

Levegg med hengsling

Innlegg miamaria Man Feb 20, 2006 9:49

Hei

Vi lurer på om det er noen som har erfaring med å lage levegg med hengsling? Da tenker jeg ikke for å hekte den av om vinteren (forsåvidt det også for vi skal ha to og det kan være aktuelt på den ene), men mer for å svinge den etter vinden.

Jeg ser for meg en levegg utpå hushjørnet, som kan svinges inn mot husveggen, 0 grader, ut 90 grader eller helt ut 180 grader. (Blir jo 90 grader mot husveggen på andre siden av hjørnet det da, men jeg regner fra den veggen den skal svinges inn mot. ;)) Tror dere dette går an? Er det noen som har gjort det? Vi må jo da selvsagt ha kraftige hengsler, og festeanordning på plattingen på de to stedene som det er aktuelt å svinge den ut til.

Den andre leveggen skal ikke være så høy, den skal stå rett ut fra veggen ved siden av trappa, og den kan det være aktuelt å hekte av om vinteren sånn at ikke snøen fra taket faller ned på den. Men hvis den blir skikkelig solid så er vel ikke det nødvendig?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Re: Levegg med hengsling

Innlegg smg* Man Feb 20, 2006 9:57

miamaria skrev:Den andre leveggen skal ikke være så høy, den skal stå rett ut fra veggen ved siden av trappa, og den kan det være aktuelt å hekte av om vinteren sånn at ikke snøen fra taket faller ned på den. Men hvis den blir skikkelig solid så er vel ikke det nødvendig?

Den første tror jeg du må tenke "gjerdeport" - det vil si at når den blir lang så klarer neppe hengslene å bære vekten dens. Det vil si at du må "løfte, svinge, sette ned" når du skal bytte plassering på den. Selv om den er hengslet i motsatt hjørne. Om du godtar det så går det sikkert reit med en hengselanordning.

Den andre kan nok stå fast. Med levegg er det sånn at jo mer vind den stopper, jo sterkere må den være. Visstnok skal en levegg slippe gjennom ca 30% vind - for dersom den stopper vinden 100% så brettes lufta opp over kanten og tar seg en runde bak i stedet. Når det gjelder snø så tåler den vel takras - men kanskje dere har fokk som står i mot samme sted? Det kan være verre.
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hønemor Man Feb 20, 2006 11:13

Kan dere kanskje feste et hjul ytters . som tar av for vektstanga ....og som gjør det enklere å flytte den?
Jeg kan motså alt....untatt fristelser
Brukerens avatar
Hønemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sulphur Man Feb 20, 2006 11:50

Jeg har laget en av 3 deler som hver er hengslett. Om vinteren klapper jeg den bare sammen mot veggen. Den er lagd av disse ferdige gjerdene/leveggene som fåes kjøpt. Har montert persienner på dem så jeg kan ta ned når jeg vil ha skygge eller slippe innsyn.
Sulphur
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Berit Man Feb 20, 2006 13:14

Gubben laga en slik ved frokostplassen på Møre. Det er en liten skråvegg, ca 150 bred og høy ?, hengsla til husveggen på den høyeste sida. Solide kroker til å holde den fast mot veggen når innslått, og rund jernstang ytterst som senkes ned i et nedgravd jernrør i ytterposisjon. Propp i røret når ikke i bruk. Ble det forståelig? :? Har ikke noe bilde. Men det funker greit og fordobler antall dager med utefrokost.
I'm in shape! Round is a shape, isn't it?
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Man Feb 20, 2006 13:29

Jo, dette var veldig nyttige innspill alle sammen. Hvis noen har bilder etterhvert så gjerne det også. :) Det med en skrå levegg har jeg overhodet ikke tenkt på, faktisk. Hjul tror jeg er veldig aktuelt, og det rør-feste-systemet var også snedig. Litt usikker på om jeg forsto hvordan de persiennene var brukt, det eneste.

Litt av hvert å ta med seg i videre planlegging her. Dere må gjerne komme med flere innspill, det er leeenge til vi får begynt uansett. :)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Berit Man Feb 20, 2006 14:01

Vår er skrå for å ta opp takvinkelen på huset, det ville sett rart ut der ellers. Skal se om jeg kan ta et bilde eller tre neste gang vi er der.
I'm in shape! Round is a shape, isn't it?
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest