Erfaring med import fra Eurobulb

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: Marosa, magnar

Erfaring med import fra Eurobulb

Innlegg josefin Man Jul 10, 2006 22:23

Det nærmer seg høst og løkplanting - og før vi vet ordet av det så er de noen som spør om "vi ikke skal bestille noe fra Eurobulb igjen"..:mrgreen: Så jeg tenkte jeg skulle bidra med mine erfaringer i tilfelle noen skulle få ånden over seg:

Kontakt med firmaet: Veldig positivt - ihvertfall til jeg hadde sendt avgårde bestillingen.. Jeg (dere) hadde endel spørsmål på forhånd, bla. om reglene på CITES, disse ble besvart kjappt og greit (via mail). Det samme gjaldt spørsmål ang. levering, her var de velvilligheten selv og kunne levere når vi måtte ønske det. Men etter at de motok bestillingen vår (som var på nesten 6000 kroner) hørte jeg ikke et pip ifra dem på mange uker. Ikke før jeg selv etterlyste forsendelsen, da fikk jeg vite at den skulle sendes dagen etter. I ettertid tok jeg kontakt med Eurobulb ang. varer som manglet i forsendelsen, dette ordnet de opp i så vi slapp å betale.
Eurobulb trakk ikke penger fra Visa-kortet mitt før lenge etter at jeg hadde fått varene. Da var altså beløpet redusert i forhold til fakturaen. Men jeg fikk ingen ny sluttfaktura, og måtte selv finne ut hva som var trukket fra.

Postgang/kontakt med norske tollmyndigheter: Jeg fikk først faktura fra Eurobulb tilsendt - deretter kom det melding fra Posten om at det var kommet en pakke til meg som måtte fortolles. Jeg kunne velge å la posten gjøre det for meg (ca. kr. 180,-) eller å fortolle selv enten ved Postens Godssenter i Oslo eller ved ett av landets tollsteder (til ca. halve prisen). Jeg valgte det første, kontakten med Posten foregikk via mail. De ba om å få tilsendt faktura, denne måtte jeg fakse inn. Deretter gikk det noen dager før jeg fikk melding om at jeg kunne hente pakken på min lokale "post-i-butikk". Jeg betalte alle utgifter (mva, fortollingsgebyr og et gebyr til posten) her før jeg fikk ut pakken.

Kvalitet på varene: Her var det mildt sagt hummer og kanari, ikke så rart siden løkene hadde vært underveis i tre uker. Vi var så uheldige med timingen at de ble liggende hos Posten i hele påskeferien. Georginene var det mest positive, de var, med noen få unntak, utrolig store og flotte. Arisaema, Crocosmia, duftgladiol og Eucomis hadde også klart reisen utmerket. Verre var det med liljeløkene, her var det mye råttent. Men etter at jeg hadde rensket vekk det verste så gikk det visst bra med dem alikevel etter tilbakemeldingene jeg har fått. Irisene var sånn noenlunde, "staudeirisene" hadde klart seg bedre enn de som hadde rotstokker (germanica etc). Ellers så var det endel varer som var så små eller så ødelagte at jeg nesten ble på gråten da jeg åpnet pakkene..:roll:

Pakking og videresending: Varene våre veide 26 kilo fordelt på tre stor esker. Innholdet var "anonymt" pakket i plast og papirposer, og i "fellespakker" der vi hadde bestilt flere av samme sort. Det var ikke alt vi hadde bestilt som kom (dette framgikk av fakturaen, men uten noen forklaring på hvorfor, f.eks. at varene var utsolgt). Noe manglet i forhold til fakturaen - og en vare fikk vi faktisk for mye av. Det var en stor jobb å få fordelt og pakket alt sammen - og etterpå måtte alt dobbeltsjekkes før jeg kunne dra på postkontoret dagen etter.

Tabber/erfaringer..:
- Det tok mye lengre tid enn jeg hadde trodd fra varene ble sendt til jeg kunne hente dem på posten, hadde jeg visst det så skulle jeg styrt unna påskeferien med god margin!
- Jeg trodde Posten hadde et "godssenter" både her & der - og ihvertfall her i Bergen.. Så jeg troppet opp på godssentralen på Minde, der var det stengt, på telefon seinere fikk jeg opplyst at "Postens Godssenter, nei, det ligger nok i Oslo, det".. Altså ble pakken liggende i Oslo over påske, for så å bli sendt videre til Bergen der jeg pakket om og sendte mesteparten tilbake til Oslo igjen..:roll:
- Pakking og videresending tok mye mer tid enn jeg hadde forestilt meg - jeg burde tatt imot tilbudet om hjelp her! Siden innholdet var i såpass dårlig tilstand som det var satt jeg oppe halve natten for å rekke å få det avgårde dagen etter, jeg burde ha tatt det med ro -en dag fra eller til hadde neppe noe å si for resultatet.
- Jeg skulle ha satt meg bedre inn i Postens pakke-regulativ og pakket alt ferdig før jeg dro på postkontoret!
- Posten i Norge er treig! Enkelte av pakkene tok over en hel uke på å nå fram til eieren!:shock: (Her var det veldig greit med Norgespakker & sporing; dermed kunne både jeg og eieren følge med på hvor pakken befandt seg til enhver tid.)

Økonomi: Eurobulb sender fraktfritt til Norge om man bestiller over et minstebeløp (var det 50 eller 90€?). Sunnhetssertifikatet kostet 20€ om jeg husker rett. I tillegg kommer 25% mva - og evt. frakt for videresending i Norge.
Jeg valgte å be om forhåndsbetaling for den delen av regningen som Eurobulb skulle ha. Restregning sendte jeg ut når jeg visste totalsummen etter at alt var hentet og videresendt.

Ansvar for den som tar på seg en import:
Det kan være greit å ha tenkt igjennom endel ting på forhånd, som hva en skal bestille (og ikke bestille), hvor mye ekstraarbeid en er villig til å ta på seg i den forbindelse, tenke over når en vil ha varene levert (og hvor langt en er villig til å fire på dette om det passer dårlig for andre) - ja, i det hele tatt om dette er "min import" som andre kan få være med på, eller om jeg er et "redskap" for de som går sammen om importen. (For ordens skyld; dette var ikke tema i "min" import, men noe jeg har tenkt på i ettertid for importer generelt.)
Det kan bli følelsesmessig utfordrende å stå alene om ansvaret - særlig når ikke alt går som det skal! For ansvaret tynger når varene ikke holder mål.
Tenk over og diskuter hva som skal gjøres dersom en eller flere av deltakerne trekker seg fra importen, eller rett og slett lar vær å betale/hente varene sine. Deler dere på mankoen - eller må den som har påtatt seg ansvaret for importen ta den støyten?

Totalvurdering import fra Eurobulb:
Helt greit å importere fra - men vær bevisst på hva som bestilles! Jo større "løk" (eller knoll), jo større sjanse er det for at den vil klare reisen. Georginene var prima!

Ettersom Eurobulb sender fraktfritt til Norge og sunnhetssertifikatet er billig så vil det utvilsomt lønne seg å dele en import opp slik at en kan avtale å hente varene selv. Videresending i Norge er kjempedyrt!
Anne-Kristin i Bergen

Hagen på landet
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tinkabell Man Jul 10, 2006 23:31

Det var en veldig fin og lærerik oversikt, Josefin, og gir en pekepinn på hva en må ta høyde for, både positivt og negativt, om man skal arrangere import. Takk skal du ha. :)
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest