Blomsterkasser skal snekres, har du bilde/tips?

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: Mona O., hildeG

Blomsterkasser skal snekres, har du bilde/tips?

Innlegg miamaria Tir Aug 22, 2006 11:49

Her har vi et litt praktisk problem, for jeg reiser bort i morra og mens jeg er borte skal gubben snekre blomsterkasser... Men vi har altså ikke planen klar enda! :? Det er så mye vi lurer på, hva som er lurt, hva som er pent osv. Og han tør nok IKKE å snekre uten at vi er enige om hvordan det skal være.

Dette er altså blomsterkasser som skal stå rundt hjørnet på plattingen. Langs hele kortsiden, en 2-3 meter (tror ca 3) lang en som ikke skal stå på selve plattingen. Den skal stå på bakken nedenfor og stikke litt oppfor, kanskje den blir ca. 1 m høy? (Stikke 40 cm oppfor?) Så skal det stå et espalier oppi der - her lurer vi på om dette bør stå på innsiden, utsiden - eller midt oppi så jeg kan plante på begge sider? Hvor bred bør den være da tro? (Jeg har tenkt at 50 cm blir seende best ut, men det er SÅ vanskelig å se dette for seg.)

Så er jeg litt usikker på om samme kasse skal fortsette et stykke rundt hjørnet, trapp, og så fortsette videre oppover til neste hjørne - eller vi har trappa rett innfor hjørnet. Eller ingen trapp... Eller om vi bygger den på kortsiden til hjørnet, og har en annen en derfra til evt. trapp (når vi har funnet ut hvor den skal være), men gubben tror det er enklest å bygge det sammenhengende. Uansett, den kassen som skal oppover langsiden blir lavere (for der går bakken oppover, så plattingen er ikke så høyt der), og så har jeg tenkt bare 35 cm bred. Men blir dette for lite lurer jeg på?

Og da har jeg ikke en gang kommet til dimensjoner på materialene. :? Lage i samme som plattingen, male i samme som huset, noe helt annet, osv. osv. Videre - bør det være bunn i eller er det best å bare legge duk nederst og sette rett på bakken?

Er det kanskje noen som er veldig fornøyde med egne blomsterkasser, som kan være noe i denne duren som de kan legge ut bilde av her? Haster litt da, som dere skjønner.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg mario Tir Aug 22, 2006 12:04

Mine kasser er 22cm brede ,30cm høye og 50cm lange.Bredere øverst. Det jeg kan si noe om er at disse kassene er helt ok til en engletrompet som nå er kjempestor.Jeg pleier å ha blomster der helt til frosten kommer.Høyden er viktig for å ha mest mulig plass til røtter :mrgreen:
Mario
Bilde
Brukerens avatar
mario
Gallerist
Gallerist

Innlegg Lissa Tir Aug 22, 2006 12:25

kasser er veldig greie å kunne flytte på...
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Tir Aug 22, 2006 12:41

Disse kassene skal være avslutning for plattingen/levegg, og jeg har ikke planer om å flytte dem imellom. De blir såpass store/høye at med jord oppi har jeg uansett ikke sjans! Men det hadde kanskje vært en idé å heller ha flere små enn én lang? Noen erfaringer på det? Formålet med kassen på kortenden er å skjerme for innsyn fra veien nedenfor. På den annen side så blir siden som vender FRA plattingen, ene kanten i et hjørne som jeg har planer om skal bli det koseligste stedet i hagen... Så det vil ikke være så pent med bare baksiden av en blomsterkasse der...

Litt usikker på om jeg får fram problemstillingen her men. :)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Tir Aug 22, 2006 12:48

Britt Åse fikk laget noen utrolig snedige kasser, men jeg finner ikke igjen bildet. Jeg tror i alle fall det var Britt Åse, eller var det SMG* eller var det begge.

Har ikke tid til å kikke igjenom Britt Åses album, jeg reiser straks til tannlegen xx( , men link ligger først i innlegget. Det var relativt store kasser med klatrestativ bak. Skikkelig snedig.

Her fant jeg bildet fra SMG*s album. De kan jo lages bredere, smalere, lenger etter ønsket. Prinsippet er lurt, spesielt med nettingen i bakkant, til klatrere som kan skjerme for innsyn.
Brukerens avatar
Mona O.
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg smg* Tir Aug 22, 2006 12:54

miamaria skrev:Disse kassene skal være avslutning for plattingen/levegg, og jeg har ikke planer om å flytte dem imellom. De blir såpass store/høye at med jord oppi har jeg uansett ikke sjans! Men det hadde kanskje vært en idé å heller ha flere små enn én lang? Noen erfaringer på det? Formålet med kassen på kortenden er å skjerme for innsyn fra veien nedenfor. På den annen side så blir siden som vender FRA plattingen, ene kanten i et hjørne som jeg har planer om skal bli det koseligste stedet i hagen... Så det vil ikke være så pent med bare baksiden av en blomsterkasse der...

Litt usikker på om jeg får fram problemstillingen her men. :)

Du så jo kassene mine. De er tunge, men kassene som står oppi er på hjul så man får flyttet dem.

Det jeg egentlig ville si at jeg så noen skikkelig lekkre kasser i trøndelag forrige uke.
Det var beisede trekasser som var ca 50cm høye, 40 brede og kanskje 80cm lange. På toppen hadde de beisede espaljer og de sto på hjul. (Og så var de fulle av den frodigste slyngblomkarsen jeg noen gang har sett. Jeg tenkte at det sikkert var mulig å lage dem bittelitt bredere og så sette espaljeret i midten av kassen... (Men så frodige som de var, og så flotte som kassene var hadde de egentlig ingen "bakside" uansett.)
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg hildeG Tir Aug 22, 2006 12:57

Dette må vel være kassene til Britt Åse. Snedige ja...
Humankind, after all, cannot bear very much reality.
Robert Pogue Harrison
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Mona O. Tir Aug 22, 2006 13:01

Her er en hjemmesnekret variant med bue, fra mammas album.

(og NÅ må jeg dra...)
Brukerens avatar
Mona O.
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg miamaria Tir Aug 22, 2006 13:04

Jepp, Smg*-kassene har jeg sett live. Har også sett noen varianter på bilder i bøker, men det er så vanskelig å se for seg helt hvordan det blir på ordentlig. I den nye boka jeg kjøpte, så det på bilder ut som kassene var laget av ganske tjukke greier, mens de egentlig var av tynnere bord enn vi har på plattingen... Da er det jammen ikke lett nei. :?

Var snedig løsning (fin var den også) Smg* hadde med en sånn plastbalje oppi, men vår blir jo så stor at jeg veit ikke om så høye baljer fins. Kunne jo sette den oppå noe, men var fornøyd med at den blir såpass høy at jeg kan plante omtrend hva som helst oppi. :) Det blir luneste kroken vi har på tomta, og siden den ellers er ganske forblåst må jeg plassere alt jeg er redd for her...

Vi lurer jo også litt på om det skal være liggende/stående og sånt, men det tror jeg ikke jeg skal bry dere med. ;)

Men jo flere bilder av kasser jeg får, jo mere blir jeg nok penset inn på hva vi ønsker oss.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg hildeG Tir Aug 22, 2006 13:17

Her er kassene mine,da. Utrolig at moderator har latt det bildet passere :oops: :lol:
Humankind, after all, cannot bear very much reality.
Robert Pogue Harrison
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg miamaria Tir Aug 22, 2006 13:22

Gidder du å måle lengde/bredde på de lengste der når du går forbi? ;)

(Skal forsøke å få tatt bilde av hvor hen dette skal være, så kanskje noen har tips i forbindelse med trappa også.)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Tir Aug 22, 2006 19:51

Her er det blomsterkassene skal, der det er gravd litt rundt. (Overse rotet) Den kassen som går inn mot veggen er det som skal ha espalier. Litt usikker på hvor hen det er lurt å ha trapp ned, men tror 1 m fra hjørnet mot venstre.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Harryford Ons Aug 23, 2006 4:26

Tror det er en fin plass å ha trappa miamaria!
Det beste er å legge den der en føler det er mest "naturlig/lettvint" å legge den! Må kanskje tenke på om du ønsker flere stoler der de blå står, altså plass til fler enn 2 å sitte, eller er de blå plassert i solveggen, slik at alle sitter vendt den vegen!
Det jeg tenker på, er om du skal vurdere å legge trappa noe lenger fra hjørnet, hvis du skal ha flere stoler eller større "spisebord" der!

Ang. blomsterkassene, - skal du ha en stein/hellesetning til å gå på utenfor de, eller kanskje bare noe å kjøre gressklipperhjulet på! Bør kanskje ha en steinsetting etc der trappa komer ned! Kanskje en i vifteform som svinger mykt inn mot kassene, og "runder av", de skarpe hjørnene!

Hvis du virkelig er "inne på kasser" Kan du lage kasser som går utover med trappetrinnene og danner et lavt "rekkverk"
Det vil ingen ende ta dette!!!

Det finnes flere måter å lage kasser som kun SER veldig solide ut! Du sier sikkert fra hvis du trenger tips! :)
Brukerens avatar
Harryford
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg miamaria Ons Aug 23, 2006 8:33

:lol: Jeg vil nå heller ha kasser som ER solide, men ser små og søte ut. :)
Stolene er ikke så mye å ta hensyn til egentlig, vi er bare to i husholdningen så vi klarer oss nok de gangene vi er fler enn det - og i tillegg sitter på den siden. Hvis trappa kommer lenger oppover enn 1 m fra hjørnet så tror jeg den blir litt bortkastet, da er det uansett så kort å gå rundt. Jeg ser jo at når jeg nå går over plattingen og hopper ned, så tar jeg sats på hjørnet. Men det tror jeg ikke blir så pent, når kassen skal gå helt ut der. Var det jeg tenkte ihvertfall, da vi fant ut å ha den der vi planlegger nå.

Tror ikke helt jeg skjønte hva du mente med trappa - men den kommer nok ikke før til neste år uansett. Gubben har jo planer om å snekre kassene nå mens jeg er bortreist (så får han holde på i fred også). Kant rundt var jo lurt, jeg tenkte at hvis vi har kassene på små føtter så blir det liksom hull under og lettere å komme til med kantklipperen - men det enkleste hadde jo vært om man slapp kantklipper! Skal tipse "snekkeren" før han setter i gang.

Steinsetting ved trappa - vi har nå en sti nedenfor (ca. der jeg står og tar bildet) som ender i ingenting - den har vi vel tenkt å fortsette fram til den trappa som kommer ned. Den kan godt være litt sån bred der trappa ender, for så å smalne inn til samme som resten av stien. Lurt!

Ellers mottas tips fortsatt altså, han er ikke satt i gang. (Vi har ikke bestemt materiale en gang foreløpig...)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Oddrun Ons Aug 23, 2006 9:25

Oddrun
Brukerens avatar
Oddrun
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Ons Aug 23, 2006 9:36

Takk!!! :D