Herdighetssoner

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: Marosa, magnar

Herdighetssoner

Innlegg Jorunn Søn Mai 16, 2004 10:14

Vet noen om det finnes et nettsted som "oversetter" amerikanske herdighetssoner til norske?
:) Jorunn, H2

"Il faut cultiver notre jardin." Voltaire
Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Søn Mai 16, 2004 11:11

Årlig gjennomsnittelig minimumstemperatur mellom:
z4 -34 -29 c
z5 -29 -23 c
z6 -23 -18 c
z7 -17 -12 c

Det er vel planter fra disse sonene som kan være aktuellt å forsøke.
Tabellen kan ikke oversettes, da den bare tar hensynt til lufttemperaturen. Den er forholdsvis verdiløs, i forhold til den norske (dvs. svenske) listen, som er utarbeidet ut i fra hvilke planter som faktisk greier seg på stedet.
Ståle
Rart dette; alle som ellers bare vil ha bare ekte, rene naturprodukter, forlanger at alt pelsverk skal lages av olje..
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Jorunn Søn Mai 16, 2004 12:20

Takk for svar! :)

I mellomtiden fant jeg også denne oversikten, men den blir jo som du sier svært veiledende mht hvilke planter som faktisk kan klare seg her hos meg... :roll:

Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inger Karin Søn Mai 16, 2004 12:28

Her kommer også en lenke der det forsøkes "oversatt" amerikanske herdighetssoner til europeisk kart.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Søn Mai 16, 2004 12:34

Planter mellom 3 og 5 er verdt å prøve, og helt ned i sone 8 kan vel fungere, men forsøk gjerne å finne ut om det er en "innlandsplante" eller en "kystplante" først. Dersom planten kommer fra en kystsone og skal til en kystsone så er det større sjanser for at den vil trives enn om den må klare seg med annerledes vintre enn det den er bygd for. Det er stor forkjell på "varme" og våte vintre og kalde og tørre...

Når det er sagt - så er det mye man kan gjøre med mikroklimaet for en enkelt drømmeplante - som jeg ikke hadde giddet å gjøre for å få en hage full av sjeldenheter... ;)
“Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.” - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Jorunn Søn Mai 16, 2004 13:26

Inger Karin skrev:Her kommer også en lenke der det forsøkes "oversatt" amerikanske herdighetssoner til europeisk kart.

Takker for fin lenke, håper oversettelsen stemmer, for dette så lovende ut! :D

Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona Søn Jan 30, 2005 0:58

Hvordan er det med disse sonene når man bestiller fra T&M? Er det det samme som us sonene?
H3
Brukerens avatar
Mona
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Søn Jan 30, 2005 2:51

Personligt trur eg ikkje at US sonene. Kan "oversettes" til Norske forhold. I dei mildaste områdene her i landet, har vi riktigt nok svært få dagar med kuldegrader i løpet av vinteren. Men vi har desto meir regn. Og det i ein periode då plantene skal kvile. Hos meg for eksempel, er eg meir redd for at ei plante skal "drukne" om vinteren, enn å fryse. Men det vil ikkje forhindre meg i å prøve. Går det ikkje så går det ikkje.
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona Søn Jan 30, 2005 10:19

akoen skrev:Personligt trur eg ikkje at US sonene. Kan "oversettes" til Norske forhold. I dei mildaste områdene her i landet, har vi riktigt nok svært få dagar med kuldegrader i løpet av vinteren. Men vi har desto meir regn. Og det i ein periode då plantene skal kvile. Hos meg for eksempel, er eg meir redd for at ei plante skal "drukne" om vinteren, enn å fryse. Men det vil ikkje forhindre meg i å prøve. Går det ikkje så går det ikkje.

Nei, jeg er vel klar over at oversettelse ikke nytter :) Men, ettersom jeg aldri har bestilt noe fra dem lurte jeg på hvilke soner det ikke er noen vits å prøve seg på, jeg trenger ikke flere ut og inn planter :)
H3
Brukerens avatar
Mona
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Søn Jan 30, 2005 10:46

Lenken som Inger Karin henviser til, er helt i tråd med min egen oversettelse da jeg satte norske herdighetssoner på 2000 roser i det nye roseleksikonet. Skåne har sone 1 som tilsvarer USDA-sone 7 og det er akkurat hva jeg også har tatt utgangspunkt i. USDA -sone 8 finnes bare i noen "avkroker" i Norden der det er spesielt gunstig klima. USDA-sone 9 og oppover, finnes ikke her.
Tar jeg min egen hage som utgangspunkt i norsk sone 4-5, er det forbausende likhet til USDA-sone 4-5 (kanskje noen 3-ere) Her "krysses" sonene på en måte.
Men kriteriene eller grunnlaget for utregning av soner er jo veldig forskjellige, men de gir helt klart en "pekepinn".

USDA-sonekartet som viser tilsvarende soner i hele verden, er helt vilt for Norges del. Det viser Skåne-temeperaturer i store deler av landet vårt.

Dag
Brukerens avatar
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Søn Jan 30, 2005 10:50

Det har mye å si hva slags planter det er snakk om. Minimumstemperaturen har lite å si for stauder, som overvintrer under jorden. Det europeeiske kartet som er vist over her, synes jeg ser helt meningsløst ut, (kan se ut som en oversikt over hvor man kan få modne druer :V: )

Det mest realistiske er å sjekke hva de har i Botanisk Hage i Oslo.
Nordstrand burde bli "ørlitte grann" bedre, alt ettersom hvor nær sjøen du bor.
Ståle
Rart dette; alle som ellers bare vil ha bare ekte, rene naturprodukter, forlanger at alt pelsverk skal lages av olje..
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona Søn Jan 30, 2005 11:12

calypso skrev:Det har mye å si hva slags planter det er snakk om. Minimumstemperaturen har lite å si for stauder, som overvintrer under jorden. Det europeeiske kartet som er vist over her, synes jeg ser helt meningsløst ut, (kan se ut som en oversikt over hvor man kan få modne druer :V: )

Det mest realistiske er å sjekke hva de har i Botanisk Hage i Oslo.
Nordstrand burde bli "ørlitte grann" bedre, alt ettersom hvor nær sjøen du bor.

Jeg bor vel sånn sett på feil side av Nordstrand for her er det ikke engang sjøgløtt. Om man da ikke står på tærne i vinduet i 2 etg, er man heldig får man et mikrogløtt :lol:
Ettersom min ønskeliste til T&M i overstiger grensen på 200,- må jeg prøve å ta bort de som er helt urealistisk å få til her. Dette med å velge er fryktelig vanskelig synes jeg. Det er nå jeg skjønner hvordan datteren har det når hun skal velge noe. :)
H3
Brukerens avatar
Mona
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Søn Jan 30, 2005 12:55

Mona skrev:
Dette med å velge er fryktelig vanskelig synes jeg.

Her er vi heilt enige. Det er frykteligt vanskeligt å velge. Skulle jo helst hatt alt. :D :D
Og det å så frå frø er jo så griet. Då kan du jo prøve samme plante fleire plasser i hagen.
Og så kan det være litt lurt å sjekke alle disse byttelistene som ligg på nettet. Det pleier å være rikeligt med frø i pakkene når du kjøper frå frøfirmaene.
Eg synest igrunnen eg får mest for pengene når eg bestiller frå Sverige.
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Iris og 2 gjester