Viktig melding om dagbøker

Gode råd, FAQ og forumets regler. Stedet for spørsmål om funksjonaliteten i forumet.

Moderatorer: hildeG, xodus

Viktig melding om dagbøker

Innlegg Admingruppa Ons Sep 03, 2008 18:33

I forbindelse med omlegging og overgang til nye forumsider i løpet av høsten, har admingruppa vedtatt å fjerne dagbøkene på forumet. Det er først og fremst tekniske og praktiske årsaker til dette.
I løpet av de årene som er gått siden dagbøkene ble innført, er det kommet svært mange gratis bloggløsninger på nett som er både bedre og enklere enn hagegals dagbøker.
Vi vil derfor oppfordre brukerne til å se seg om etter en bloggløsning de liker - for eksempel blogspot eller wordpress, som mange bruker allerede. Vi vil etterhvert lage en side som samler bloggene til hagegals brukere, slik at denne kan fungere tilnærmet slik dagbokoversikten gjør i dag.
Dagbøkene for 2005 og tidligere blir liggende også i nytt forum.
For å ta vare på egen dagbok 2006-dd: velg skrivervennlig form, lagre den enten som word-dokument eller fullstendig webside.
Da kan dagboka lagres på egen maskin, eller på hjemmeside hvis man har dette.
Dagbøkene i forumet vil være tilgjengelige en periode etter omlegging av forumet, for eventuelle etternølere.
Brukerens avatar
Admingruppa
Forumadministratorer
Forumadministratorer

Innlegg Mokki Ons Sep 03, 2008 18:50

Har dere et tidspunkt vi bør gjøre dette til?
Brukerens avatar
Mokki
Gallerist
Gallerist

Innlegg hildeG Ons Sep 03, 2008 19:00

Ikke nøyaktig ennå, men omleggingen kommer i løpet av høsten. Tidspunktet vil annonseres i god tid, og dagbøkene blir ikke slettet over natta - men det er på tide å begynne å se seg om etter et alternativ.
Jeg har gått over til blogspot og er godt fornøyd med denne.
Humankind, after all, cannot bear very much reality.
Robert Pogue Harrison
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg miamaria Ons Sep 03, 2008 20:03

Dette var trist. Men fint at dere sier fra i god tid.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rita Ons Sep 03, 2008 20:46

Jeg kommer ikke til å gå over til blogspot eller andre blogløsninger. Dagbøkene på gal er viktig for meg, fordi jeg syns jeg blir litt kjent med de brukerne som ellers beveger seg på forumet på en helt annen måte enn på en hvilkensomhelst blog ellers. Det har nok noe med tilhørigheten til forumet å gjøre. Uansett hvilken blogløsning man velger, vil det ikke bli det samme som dagbøkene her :(

De siste månedene har jeg brukt relativt lite tid på forumet. Kun de innleggene med fengende og godt beskrivende titler har blitt åpnet og lest. Men dagbøkene har jeg hatt stor glede av, og brukt tid på å lese.

Jeg er fryktelig lei meg for at admingruppa har bestemt seg for å fjerne dem :(
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hildeG Ons Sep 03, 2008 20:50

Det er nok litt trist, men vi håper jo at vi skal kunne beholde en samling med blogger/dagbøker for brukerne her som ikke blir så forskjellig.
Det finnes svært mange tilbud på nettet nå - som fungerer bedre og har flere muligheter enn hagegals blogger.
Det er også en del problemer med programvaren til bloggene våre som gjør at dette er den mest realistiske løsningen.
Vi ser jo at svært mange brukere her har opprettet blogger andre steder allerede. Det er nok bedre å samle disse enn krampaktig å holde på hagedagbøkene.
Robert Pogue Harrison
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg nefertiti Ons Sep 03, 2008 20:56

Jeg er veldig enig med Rita.

Nå har jo jeg blogg i tillegg, men det er noe helt eget med hagedagboken. Og jeg syns det er veldig kjekt å starte dagen med å lese om store og små hendelser hos andre hagere.

Og det å komme inn etter en real innsats i egen hage, for så å sette seg ned å føre det i 'pennen' er veldig kjekt.

Men, men, må man så må man... :V:

(Det blir sikkert OK når det er kommet igang. Hvis alle bloggene blir samlet allikevel. Og det går jo an å begrense hvem som skal ha tilgang til en blogg, man kan ha to stykker... :) )
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Ons Sep 03, 2008 20:57

Jeg håper virkelig at ikke fjasbloggen jeg har laget i tillegg til dagboka, blir brukt som argument for å fjerne dagbøkene. Min får dere trekke ifra. Det kommer ikke i nærheten av en dagbok - det går vel ikke an for eksempel å skrive kun for registrerte hagegalbrukere i en slik blogg? Osv.

Håper folk kan komme med flere forslag på muligheter som ligner dagens løsning, selv om det ikke kan komme opp mot en slik samling som vi har i dag uansett.

En sorgens dag for Hagegal er den dagen de blir borte. :cry:
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Ons Sep 03, 2008 21:01

Jeg håper virkelig at ikke fjasbloggen jeg har laget i tillegg til dagboka, blir brukt som argument for å fjerne dagbøkene

Jeg tror nok neppe den var utslagsgivende for beslutningen ;)

Det er klart det blir litt rart uten hagedagbøkene her, men jeg tror det finnes så mye andre bra alternativer der ute i cypberspace vi kan samle oss på og allikevel bli fornøyd.

Kan ikke noen av dere som bruker blogg aktivt komme med deres erfaringer? Hva anbefales? Frarådes?
Brukerens avatar
Mona O.
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Grimen Ons Sep 03, 2008 21:08

Kan en lagre deler av hagedagboken, f.eks. kommentarer en satte pris på :? ?
Eller må en printe ut hagedagboken?
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sine Ons Sep 03, 2008 21:09

Å nei ogt nei.

Dette er jeg virkelig lei meg for og veldig imot.
:(
Hilsen Sine :)

Hageblogg: http://sineshage.blogspot.com/
Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Ons Sep 03, 2008 21:13

Jeg slutter meg til hylekoret her. Jeg håper dette ikke er 100% bestemt ennå og jeg håper det går ann å finne andre løsninger enn å legge ned muligheten for dagbøker på hagegal.

Jeg har en blogg i tillegg og leser nokså mange blogger, men det er noe helt spesielt med hagegaldagbøkene. De er over samme lest alle sammen og har blitt en viktig del av felleskapsfølelsen mange av oss (invertfall jeg) har her på Hagegal. I dagbøkene skriver vi for et publikum som vi vet er mer enn normalt interessert i hage.
En bloggsamling over hageblogger blir ikke det samme.

Om årsaken er tekniske problemer med dagbøkene - finnes det kanskje løsninger på problemene?

Om det er et spørsmål om penger, så har vel forumet endel på bok nå, tror jeg.

Om det er fordi man tenker at "alle" etterhvert har hageblogger i tillegg og at det derfor ikke er så viktig å opprettholde tilbudet om hagedagbøker, så tror jeg det er helt feil observert.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hildeG Ons Sep 03, 2008 21:14

Du trenger ikke printe den ut - du kan lagre den på egen maskin. hvis du vil lagre bare deler av den, blir det en større jobb.
Jeg for min del kommer til å lagre hele dagboka, og antagelig legge ut på hjemmesiden etterhvert - selv om det neppe er andre enn meg som leser gamle dagbøker.
Jeg er som sagt svært godt fornøyd med blogspot. Denne har ikke samme mulighet som hagegals dagbøker til å differensiere tilgang til innlegg, men jeg skrev en helt offentlig hagedagbok lenge før hagegal, så jeg har kanskje ikke det behovet. For mer private meddelelser er det mulig å opprette en blogg som bare en selv eller utvalgte/inviterte personer kan se.
Registrerte brukere av hagegal blir en falsk trygghet - hvem som helst kan registrere seg på hagegal.
Robert Pogue Harrison
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Lene i Fredrikstad Ons Sep 03, 2008 21:18

Grimen skrev:Kan en lagre deler av hagedagboken, f.eks. kommentarer en satte pris på :? ?
Eller må en printe ut hagedagboken?

Ja, jeg har akkurat nå lagret "skrivervennlig" versjon på egen maskin som HTML-dokument. Lenkene til kommentarene kan åpnes og leses fra dokumentet.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Bilder
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg toveve Ons Sep 03, 2008 21:23

Jeg er også en aktiv bruker av dagbøkene og blir veldig lei meg om de blir borte. Da vi testet ny versjon her, ble jeg aldri fortrolig med bloggversjonen av dagbøkene. Håper og krysser fingrene for at vi på et eller annet vis kan beholde de gamle dagbøkene i en eller annen form ;)
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Villrose Ons Sep 03, 2008 21:24

:shock: :? :cry:
Au-au!
Dagbøkene er der jeg har blitt mest 'kjent' med hagegale. Og der jeg gleder meg til å notere med jevne mellomrom, lese kommentarer, følge med hvordan det går med alle her inne.

Nå falt det en vegg ut i mitt virtuelle hjem.
:V: :V: :V:
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Sånn brukes forumet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester