Herdighetsoner...

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: Marosa, magnar

Herdighetsoner...

Innlegg Bjarne Lør Jan 15, 2005 16:33

Hei! Eg har sendt dette på Hageselskapet sin side, men prøver her også :-) Og til dei som er dritlei av ordet "herdighetsoner" kan dei jo la vær å lesa vidare. Eg har eit spørsmål som mange før meg har stilt: Korleis rekner ein ut herdighetsonene? Nå har eg lest "tusenvis" av tråder om herdighetsoner, men til denne tid har ingen klart å komme med eit svar. Dei einaste svara ein får er at soneinndeliga i bestefall er ein veiledninig, har ingen betydnig, ein må prøve seg fram osv. Det er greit nok det, det er nok slik det er i praksis, men det er ikkje det eg lurer på!!! Er det rett og slett ingen som veit korleis en reknar ut sonene? Det må da fines ein formel til å sette inn data i? Det hadde vert artig å sette inn data frå sitt nærområde og rekna ut ”sin egen”sone.
Sist endret av Bjarne den Lør Jan 15, 2005 21:35, endret 2 ganger.
Bjarne Oddane, Kleppe H2
Mine natursider
Min hageside
Brukerens avatar
Bjarne
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg magnar Lør Jan 15, 2005 16:50

Hva skal du egentlig bruke det til,, om du nå klarte å regne ut sonen? Jeg for min del ser ikke at jeg kunne ha bruk for det til noe som helst.

Et sonekart blir jo unasett grovt og kan aldri bli nøyaktig... selv innafor ei tomt kan det være forskjellige soner.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Bjarne Lør Jan 15, 2005 17:11

Eg vil bare vite korleis det blir rekna ut... Bare for å vite det :)
Bjarne Oddane, Kleppe H2
Mine natursider
Min hageside
Brukerens avatar
Bjarne

Innlegg Inger Karin Lør Jan 15, 2005 17:33

Bjarne skrev:Eg vil bare vite korleis det blir rekna ut... Bare for å vite det :)

Du kan ikke regne det ut såvidt jeg vet.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Lør Jan 15, 2005 17:54

Er vel antagelig basert på en kombinasjon av vinterlengde, middeltemperatur, minimumstemperatur, maksimumstemperatur, nedbørsmengde og erfaringer med hvilke planter som normalt overlever i området... Hadde det bare vært så enkelt at det hadde funnes en formel som kunne si meg nøyaktig hva som ville overleve... Men det ville jo egentlig blitt skrekkelig kjedelig ;)
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Ansvarlig for småkrypgalleriet. Bilder mottas med takk! :)
Brukerens avatar
kirsitn
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg calypso Lør Jan 15, 2005 17:59

Det er ikke noe matematikk i bildet her. Han startet med et meteorologisk klimasonekart, og bygget videre med lokale erfaringer om hvilke ville busker og trær som vokste der. Senere ble erfaringer med fruktrær og busker føyd til. Hvilke tilleggskriteria som eventuellt er benyttet i den nyeste utgaven av Hageselskapets sonekart vet jeg ikke. (men det kan virke som om de har sett litt på utbredelsen av enkelte hagestauder)
Ståle
Rart dette; alle som ellers bare vil ha bare ekte, rene naturprodukter, forlanger at alt pelsverk skal lages av olje..
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Lør Jan 15, 2005 18:00

Det finnes nok ingen formel som kan brukes til å regne ut hvilken sone man bor i. Soneinndelingen basserer seg på temperaturer, vekstsesong, fuktighet/nedbør, høyde over havet, jordsmonn, osv.
En hel rekke med kritereier legges til grunn. Meteorologiske observasjoner fra hele landet, er noe av det som betyr mest for bestemmelsen av herdighetssoner.
Jeg snakket med professor Gustav Redalen her om dagen som har vært med på å lage det nye sonekartet og han nevnte bl.a. det faktum at vi vi nå har 14 dager lenger vekstsessong enn tidligere. Det har også hatt betydning når man har innført sone 1 i Norge. Samtidig var det viktig å justere opp sonekartet slik at det ble mere likt med det svenske.

I og med at det kan være ulike soner - til og med i egen hage, ville det være umulig å gå ut fra en formel. Det nye sonekartet vil fortsatt bare bli veiledende. Skal vi regne ut tilnærmet riktig sone i egen hage, vil den erfaring vi gjør oss selv over tid, danne det beste grunnlaget.

Men er du spesielt interessert i dette feltet, kan du sikkert ta kontakt med Gustav Redalen i Hageselskapet. Han er en meget hyggelig fyr.

Dag
Brukerens avatar
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Bjarne Lør Jan 15, 2005 21:42

Tusen takk for raske svar :) Nå veit eg litt meir om korleis ein har gått fram for å finne dei ulike sonene. Det er så mykje snakk om dei og då syns eg det er litt artig å vite kva dei bygges på. Det var bare det eg lurte på :)
Bjarne Oddane, Kleppe H2
Mine natursider
Min hageside
Brukerens avatar
Bjarne

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester