Puh, endelig her kommer siste del. Hvis jeg får tatt noen flere bilder blir de lagt inn etterhvert.
Papaver – valmue
-----------------------------------------------------------------------------
God spiring, enkel å ta frø av. Disse egner seg absolutt best med direktesåing. Plantene som ble sådd inne ble lange og strantne, mens de jeg sådde direkte ble mye finere. Trenger ikke noe spesielt stell. Selvsår seg så det skulle kanskje ikke være noe grunn til å så flere frø til neste år?
Papaver hvit m/lilla flekker
Fra: Heidi
Sådd: 13.03.05 + direktesåing, Spirt: 16.03.05
Papaver rosa m/lilla flekker
Var vel ikke akkurat rosa, men nærmere rød – fin var den uansett!
Papaver somniferum: hvit,fylt
Søt, dobbel utgave (dessverre litt uskarpt bilde)
Pelargonium zonale 'Maverick Star' F2
Fra: T&M
Sådd: 31.01.05, Spirt: 08.02.05
100% spiring, men du verden så treg den har vært til å "bli til noe". Det er først nå i august at den begynner å få litt størrelse og de første knuppene har begynt å vise seg.
Petunia (mini)
Fra: Petunia som småplanter
Enkel å ta frø av. Jeg fikk mix-planter som viste seg å være 1 rosa, 2 mørk lilla og 3 lys lilla. Alle de lilla har vokst enormt, mens den rosa er noe mer beskjeden. Søte planter som blir finest om man fjerner visne blomster, men det er ikke nødvendig fordi den "renser seg selv". Kommer til å ta frø for å så til neste år.
Petunia (dobbel)
Fra: Petunia som småplanter
Jeg fikk 2 lilla/hvite (husker ikke navnet) og 4 mix-planter. De 4 mix-plantene viste seg å være både
ensfargede og
"marmorert". Den ene rosafargede planten er blass og søtsuppefarget, mens de andre er klare i fargen. Når det gjelder formering er jeg usikker mht til frøsetting, men det skal i allefall gå bra med stiklingsformering.
Mr. Fothergill og
Viette's selger Petunia 'Double Purple Pirouhette' F1
Rhodochiton atrosanguineus Purple Bells - Klokkeranke
Fra: Randi M.
Sådd: 08.01.05, Spirt: 22.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Kjempefin, hurtigvoksende klatreplante med nydelige purpurfargede blomster. Den begynte blomstringen tidlig i drivhuset – for tidlig til å sette den ut. Etterpå fikk den dessverre litt dårlige vilkår her hos meg (i sandblandet jord) og dermed har den ikke vokst noe særlig, men jeg kommer nok til å prøve igjen til neste år.
Salpiglossis – Prakttrompet
Veldig god spiring, enkel å ta frø av. Flotte, traktformede blomster som kan minne om orkideer. Lang blomstringstid. Visne blomster bør fjernes. Passer både i krukker og som utfyllingsplante i bedene. Blir nok sådd til neste år også (i allefall 'Chocolate').
Salpiglossis
Fra: "Ryddet opp" i noen planter ved Kirkeristen i fjor.
Sådd: 16.01.05, Spirt: 19.01.05
Salpiglossis sinuata F1 ‘Chocolate R.’
Fra: Impecta
Sådd: 16.01.05, Spirt: 19.01.05
Salvia
Salvia farinacea Silver - Ullsalvie (tror jeg)
Fra: Egne frø samlet i 2004
Sådd: 16.01.05, Spirt: 22.01.05
Middels spiring, enkel å ta frø av. Jeg synes at denne planten er ganske lekker med de blå og sølvgrå stilkene. Enkel å få til og krever ikke noe spesielt stell. Det blir nok noen planter til neste år også.
Salvia patens Cambridge Blue
Fra: "Ryddet opp" i noen planter ved Kirkeristen i fjor.
Sådd: 16.01.05, Spirt: 20.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Blåfargen på disse blomstene er bare helt nydelig. Planten er enkel å få til og krever ikke noe spesielt stell. Men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke begynte å blomstre (noen har ennå ikke blomstret) før i begynnelsen av august. Den ble jo sådd tidlig og har hatt bra vilkår i drivhuset. Krever ikke noe spesielt stell. Så vidt jeg vet kan planten overvintres, så det er jo verdt et forsøk.
Salvia splendens Splendissima
Sådd: 16.01.05, Spirt: 21.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Nå er ikke røde blomster helt min greie, men denne planten er faktisk veldig fin - for de som er glad i rødt. Jeg har satt den ved siden av pallekarmene (grønnsaksbedet) og der passer den faktisk ganske godt. Krever ikke noe spesielt stell. Tror nok ikke det blir noen av denne til neste år.
Scabiosa atropurpurea Magic Night - Sørgeskabiosa
Sådd: 12.03.05, Spirt: 18.03.05
Middels spiring, enkel å ta frø av. Store, tette, doble mørkt purpurfargede, duftende blomster med hvite flekker. Super som snittblomst. Kan ha tendens til å bli litt "slengete" og kan trenge oppbinding. Passer godt i rabatten, bør plantes flere i en gruppe for å oppnå en fin effekt. Blir sådd også til neste år. Når jeg sådde i fjor ble alle lik "fasiten", men i år ble enkelte slik som
dette.
Surfinia
God spiring, enkel å ta frø av. Hvorfor noen påstår at man ikke kan få frem Surfinia fra frø, men at den må stiklingsformeres skjønner jeg bare ikke. Jeg har sådd denne flere år på rad og spiringen har vært like god hvert eneste år – plantene blir til og med lik morplanten. Plantene vokser seg raskt store og kraftige og gir meget rik blomstring. Passer best i ampler og balkongkasser. Plantene blir finest dersom de plasseres i delvis skygge. Trenger ikke noe spesielt stell, men plantene ser absolutt finest ut dersom man tar en runde av og til og fjerner visne blomster (men det er ikke nødvendig iom at den "steller seg selv"). Det jeg misliker med planten er at den er "klissete" å ta på når man fjerner visne blomster, men jeg sår den nok til neste år også.
Surfinia gul
Surfinia lilla
Surfinia lilla dobbel
Sådd: 16.01.05, Spirt: Ingen spiring
Surfinia lilla med mørkere årer
Sådd: 16.01.05, Spirt: 30.01.05
Surfinia rosa
Sådd: 16.01.05, Spirt: 21.01.05
Surfinia rosa med mørkere årer
Sådd: 16.01.05, Spirt: 22.01.05
Tagetes – Fløyelsblomst
Tagetes vanilla
Sådd: 23.02.05, Spirt: 27.02.05
God spiring, enkel å ta frø av. Denne planten har store, kremhvite blomster og jeg synes denne er mye finere enn "lillebroren". Den har lang blomstringstid og krever ikke annet stell enn at visne blomster fjernes. Blir nok sådd noen eksemplarer til neste år også.
Tropaeolum peregrinum - Kanariblomkarse
Sådd: 16.01.05, Spirt: 26.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Denne ble sådd så tidlig for at jeg skulle ha litt blomster tidlig i drivhuset. Utrolig hurtigvoksende og blomstervillig plante med artige, gule blomster. Sår den nok til neste år også, men da sår jeg senere med tanke på utplanting.
Zinnia Double envy - Breizinnia
Sådd: 31.01.05, Spirt: 02.02.05
Middels spiring, enkel å ta frø av. En limegrønn plante som er fin i rabatten. Egner seg også godt i kasser og potter. God snittblomst. Krever ikke noe spesielt stell. Har pleid å bli stygg på bladene, spesielt nederst. Kan skyldes at den ikke har trives noe særlig i halvskygge/skygge. Trenger kanskje mer sol. Tror ikke det blir sådd noe av denne til neste år.
Viola ‘Black Pansy’ - Stemorsblomst
Sådd: 07.01.05, Spirt: 17.01.05
God spiring, enkel å ta frø av. Jeg hadde ikke store forhåpninger til at blomstene skulle være svarte, det er det svært få som er. Faktisk har de aller fleste av blomstene blitt svarte, mens noen er veldig mørk lilla. Det ser også ut til at denne sorten klarer regnvær bedre enn de "vanlige" stemorsblomstene og i tillegg holder den helt klart fasongen bedre. Nå i august er den faktisk fremdeles like fin og det ser ut til at den har tenkt å blomstre rikelig lenge ennå. Denne har blitt en liten favoritt og kommer helt klart til å bli sådd også til neste år.